20 184 läst ·
31 svar
20k läst
31 svar
Brunnen har sinat vad gör man?
Sida 1 av 3
Mitt hus står på en sandås. Och det finns rikligt med vatten å bra vatten i grannhus och även i mitt brun. Men pga landhöjning som jag fått förklarat det för mig så rinner det till förlite vatten i mitt brunn för att d ska gå nyttja.
Finns det någe sätt som är enkelt att få igång det på. Brunnen ska vara 15 m djup men är tydligen bara 13 m enligt en mätning som gjordes för en herrans massa år sedan. Enda lösningen jag kommit fram till är att jag måste ner i brunnet och gräva ur det för hand. Men kändes inte så kul
Finns det någe sätt som är enkelt att få igång det på. Brunnen ska vara 15 m djup men är tydligen bara 13 m enligt en mätning som gjordes för en herrans massa år sedan. Enda lösningen jag kommit fram till är att jag måste ner i brunnet och gräva ur det för hand. Men kändes inte så kul
Det är inte så att det är fullt med skräp/slam eller dyl i botten?
Då kanske man kunde ta dit en slamsugningsbil och suga upp krafset i botten, beroende på vad som är där nere så borde det väl ge olika resultat.
Låter ju dock inte helt ofarligt att klättra ner och börja gräva i botten på en 13m djup brunn, vad består väggar osv av?
Då kanske man kunde ta dit en slamsugningsbil och suga upp krafset i botten, beroende på vad som är där nere så borde det väl ge olika resultat.
Låter ju dock inte helt ofarligt att klättra ner och börja gräva i botten på en 13m djup brunn, vad består väggar osv av?
Kom ihåg att teckna en generös livförsäkring innan du klättrar ner..
Det finns en lösning som troligen är enkel och det är att ringa en firma som jobbar med sånt här. Problemet är nog inte okänt för dem och med lite tur så kan de sätta fart på brunnen igen utan att det kostar svin.
Det finns en lösning som troligen är enkel och det är att ringa en firma som jobbar med sånt här. Problemet är nog inte okänt för dem och med lite tur så kan de sätta fart på brunnen igen utan att det kostar svin.
Väggarna är cementringar typ 10m sen är det sten på någevis. Svårt att se.
Jo slamsugningsbil är en bra ide. Men jag tror knappast att den klarar att suga ur sandvatten å annat skrot på 13-15m djup. Men förr i tiden så gjorde man ju sa. Firade ner sig i brunnen å grävde ur. Inte så kul men ett måste på den tiden när djuren skulle ha sitt vatten. Fler bra ide'r???
Jo slamsugningsbil är en bra ide. Men jag tror knappast att den klarar att suga ur sandvatten å annat skrot på 13-15m djup. Men förr i tiden så gjorde man ju sa. Firade ner sig i brunnen å grävde ur. Inte så kul men ett måste på den tiden när djuren skulle ha sitt vatten. Fler bra ide'r???
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Att skicka efter en slamsugningsbil är nog dödfött om brunnen är 13 meter djup.
Max sughöjd är teoretiskt 10 meter, men i praktiken ca 7 meter.
Sedan blir det vacuum.
http://svenskuppslagsbok.se/tag/sughojd/
En fråga: Var sitter vattenpumpen?
Den kanske inte orkar suga upp vatten, även om det finns vatten långt nere i brunnen.
Jag hade en gång en brunn där pumpen låg och flöt på vattenytan.
Den fungerade alltså som en tryck- i stället för sugpump.
Max sughöjd är teoretiskt 10 meter, men i praktiken ca 7 meter.
Sedan blir det vacuum.
http://svenskuppslagsbok.se/tag/sughojd/
En fråga: Var sitter vattenpumpen?
Den kanske inte orkar suga upp vatten, även om det finns vatten långt nere i brunnen.
Jag hade en gång en brunn där pumpen låg och flöt på vattenytan.
Den fungerade alltså som en tryck- i stället för sugpump.
Landhöjning låter inte troligt, det är grundvattnet som har försvunnit.
Troligen kraftbolagen som har sänkt grundvattnet i ditt område.
Jag ser två lösningar, antingen borrar du en brunn. Eller så slår du ner en spetsbrunn. Har du analys på vattnet sen förut som visar ett bra vatten så är en spets kanske vägen att gå.
Klättra inte ner 13m och börja gräva, men det tror jag du förstår.
Troligen kraftbolagen som har sänkt grundvattnet i ditt område.
Jag ser två lösningar, antingen borrar du en brunn. Eller så slår du ner en spetsbrunn. Har du analys på vattnet sen förut som visar ett bra vatten så är en spets kanske vägen att gå.
Klättra inte ner 13m och börja gräva, men det tror jag du förstår.
He, tror inte jag överlever någge bättre med en bra tecknad livförsäkring :banghead: den bästa livförsäkringen e nog att inte klättra ner.
Nä för att kunna pumpa på detta djup så måste man sänka ner en pump till den höjd den klarar att suga från. Ser inte så stort problem med det. Ska kolla med en firma vad dom säger.
Nä för att kunna pumpa på detta djup så måste man sänka ner en pump till den höjd den klarar att suga från. Ser inte så stort problem med det. Ska kolla med en firma vad dom säger.
Om brunnen är fodrad med cementringar så är den troligtvis inte så gammal att landhöjningen har haft någon praktisk betydelse.
Däremot kanske sänkt grundvatten som mogge är inne på...? Det kan ju vara så att djupet på brunnen redan från början har varit snålt tilltaget och att det nu med en torr senvinter/vår varit dåligt med tillrinningen. Kombinerat med påbyggt bottenslam/skräp så är det dåligt just nu? Vet inte om grundvattnet egentligen påverkas mer än marginellt av mängden nederbörd på så kort sikt dock...?
Tror du ska börja med att försöka rensa bunnen från skräp - hur vete fan dock. Räcker inte det så ta in någon som kan gräva den djupare. Om hålet är brett borde det gå att hissa ner cementrör med mindre diameter för att förlänga ner några meter i sanden. Alternativet är väl att borra en ny brunn men om det är sand långt ner så behöver det ju fodras med rör och då blir det dyrt....
Tror du ska börja med att försöka rensa bunnen från skräp - hur vete fan dock. Räcker inte det så ta in någon som kan gräva den djupare. Om hålet är brett borde det gå att hissa ner cementrör med mindre diameter för att förlänga ner några meter i sanden. Alternativet är väl att borra en ny brunn men om det är sand långt ner så behöver det ju fodras med rör och då blir det dyrt....
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Intressant tanke ToRoy,
men enligt http://www.sgu.se/dokument/nyhetsbrev/grundvatten-april-2013.pdf
är grundvatten nivån mycket hög i Västerbotten nu.
Men det är klart att lokala variationer kan förekomma.
Jag tror dock mera på att vattenförbrukningen har ökat, så att tillrinningen inte hunnit med.
ToRoy? :x 
Så kan det också vara såklart! (Ökad förbrukning alltså...) Likadant där, man kanske redan från början legat på marginalen.
Lade för övrigt inte märke till att TS håller till i Västerbotten,
tänkte på våran egen till synes torra period här på Västkusten. 
Så kan det också vara såklart! (Ökad förbrukning alltså...) Likadant där, man kanske redan från början legat på marginalen.
Lade för övrigt inte märke till att TS håller till i Västerbotten,
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg