en fråga angående avlopp till regnvatten.

Vi har ett hus byggt -48 enplans med källare.

Intill vår källaringång så finns en brunn för regnvatten, och jag blir inte klok på vart vattnet från den tar vägen. Om det går till vanliga avloppet eller till dagvattnet eller typ stenkista.

Vi har på tomten två spolbrunnar,en för avloppet och en för dagvattnet, men häller jag vatten i den aktuella brunnen kommer det inget i någon av brunnarna.

Så jag undrar hur det generellt brukar vara kopplat för hus byggt runt 50talet.

Har idag även filmat lite i brunnarna i källargolvet för att få en bild av hur rören går i golvet men inget som ger klarhet i just denna från utsidan.

Har ni några erfarenheter/ koll på hur det kan vara kopplat ? :)

Rinner det ut som det ska. Inte ovanligt att det bara går ett rör rakt ut i jorden, några meter bort, kanske med en grop med singel/sten i. Troligtvis är det inget vattenlås i den, då finns frysrisk och den blir till smulor.

A
Har sett alla varianter även om kopplat till avlopp dominerat. Tom brunnar som lett vattnet in i huset och sedan till ordinarie avloppsstam.
Som ovan skriver, hittar du inget så är det säkert ut I marken

P.Öberg skrev:
Har sett alla varianter även om kopplat till avlopp dominerat. Tom brunnar som lett vattnet in i huset och sedan till ordinarie avloppsstam.
Som ovan skriver, hittar du inget så är det säkert ut I marken
Jepp och är den kopplad på husets avlopp, så kommer det att lukta avloppsskit i brunnen. Blir att den fungerar som avloppsventilation. Alla brunnar som är i himlen, är spygatter och har inget vattenlås.

J jonaserik skrev:
Rinner det ut som det ska. Inte ovanligt att det bara går ett rör rakt ut i jorden, några meter bort, kanske med en grop med singel/sten i. Troligtvis är det inget vattenlås i den, då finns frysrisk och den blir till smulor.
Okej, kan kanske vara på så vis, hade förklarat varför inget vatten i spolbrunnarna dyker upp. Men det roliga är att brunnen leder in under källargolvet och det är ett vattenlås i brunnen. 😅

J jonaserik skrev:
Jepp och är den kopplad på husets avlopp, så kommer det att lukta avloppsskit i brunnen. Blir att den fungerar som avloppsventilation. Alla brunnar som är i himlen, är spygatter och har inget vattenlås.
Ah! Att jag inte tänkt på det, ska göra ett luktprov imorgon!
Och de är vattenlås i denna men finns ett hål med en plugg ovanför vattenlåset som man nog kan lukta lite i 😅

K Kiam skrev:
Ah! Att jag inte tänkt på det, ska göra ett luktprov imorgon!
Och de är vattenlås i denna men finns ett hål med en plugg ovanför vattenlåset som man nog kan lukta lite i 😅
Är det vattenlås, så kan det gå in i huset och kopplat på avloppet. Gjordes även så förr. men med vattenlås och inte frusit, så har du tur. Ett foto på hur det ser ut på plats kan vara bra-

J jonaserik skrev:
Är det vattenlås, så kan det gå in i huset och kopplat på avloppet. Gjordes även så förr. men med vattenlås och inte frusit, så har du tur. Ett foto på hur det ser ut på plats kan vara bra-
Såhär ser det ut!

• Avloppsbrunn utomhus omgiven av grus och ogräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla rör i marken omgivna av jord och växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.