Hej,

Tänkte bygga en automatisk bevattning av gräsmatta med ~6st 24V magnetventiler, sprinklers styrt via ZWAVE. Iden är att låta magnetventierna vara under mark i någon form av brunn som jag gräver ner.

Elektronikdelen känns som hemmaplan men när det kommer till brunnar och slang behöver jag lite tips och råd :)

* Var man kan hitta en lämplig mindre brunn för ca. 6-8 magnetventiler och tillhörande slang som jag kan gräva ner. Plast? Betong?

* Vilken dimension av PEM slang skall man satsa på. Om det spelar roll så tänker jag mig 6-7 sprinklers och vatten från en egen pump.

Tack för alla tips!

Hur stora är ventilerna?
Det går inte att svara så enkelt på din fråga, det beror på vilket flöde du tänkt sikta på. Hur stora sprinklers du tänkt använda, om du tänkt att samltiga sprinklers ska vara igång samtidigt mm.
Väljer du för grov slang så får du svårt att få tryck hela sträckan, väljer du för klen så får du för lågt flöde.
Lägg upp en bild på hur du har tänkt dig, vilka ytor som ska täckas och hur du tänkt dra slangen.

• Gilla
ArtonVolt
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Hur stora är ventilerna?
Det går inte att svara så enkelt på din fråga, det beror på vilket flöde du tänkt sikta på. Hur stora sprinklers du tänkt använda, om du tänkt att samltiga sprinklers ska vara igång samtidigt mm.
Väljer du för grov slang så får du svårt att få tryck hela sträckan, väljer du för klen så får du för lågt flöde.
Lägg upp en bild på hur du har tänkt dig, vilka ytor som ska täckas och hur du tänkt dra slangen.

Något sådant här hade jag tänkt mig. (Obs. det är en först tidig draft gjord på 5 minuter)

Vet ännu vilka sprinklers jag skall ha, men någon Raindbird eller Hunter kanske? Och när det kommer till vilket flöde så har jag ingen aning. Spontant tror jag att det bli en sprinkler åt gången.

Skulle alltså vilja gräva ner någon form av brunn där magnetventilerna och slangarna kan husera och så någon form av vattentåligt skåp som jag kan sätta på väggen med styrning i.

2019-08-13-17_57_29-bevattning_draft01.pptx---PowerPoint.png

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.