Hej,
Flyttat in i hus för 6mån sedan.
Har en brunn på tomten som rinner över hela tiden. Brunnen ligger ca 5-6m från huset, Marken från bunnen sluttar i riktning mot huset så det rinner in under altanen mot huset. Ingen fara då det är dränerat för några år sen enligt tidigare ägare men känns ändå inte helt bekvämt. Brukar tydligen rinna över i brunnen på våren, men det har hållit på hela 2021 vad jag sett, alltså minst 2-3 mån, varje dag hela tiden. Har kollat i krypgrund som verkar vara torr. Har tömt brunnen med en biltemapump, ser att nåt rör läcker. Sen fylls den upp på ett antal timmar igen.
-Vad säger ni husproffs?
-Sitta lugnt i båten (vilket jag har svårt för)
-Är detta på nåt sätt normalt att brunnar svämmar över så här?
-Vem ringer man för sånt här? (Har ringt SGU som jag hittade på nätet, men de var väldigt överhopade med jobb och rekommenderade den som borrat brunnen. Ingen koll på vem som fixat med brunnen)
-Nåt smart man kan själv kan göra?

Brunnen är nån gammal historia som inte används efter att huset anslutits till kommunalt vatten för x antal år sen.
Tacksam för alla råd

Överfylld gammal brunn på tomten med öppet lock och vatten som rinner över i gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal brunn med översvämmande vatten och rostiga rör som läcker, synlig pumpslang.
Skapa konto

Redigerat:
Tar ni vatten från brunnen? Och det är inte så ty det läcker vatten från pumpen i eller någon slang som fyller toppen. Av brunnen ?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
En gammal brunn ser ut som grävd, det med att det rinner i något rör som du säger kan var att utgående gammalt rör bara är kapat i backen och grundvatten kommer in den vägen, den brunnen ska du vara rädd och ta en funderare på hur du ska pumpa från den. Utmärkt att ha till bevattning på tomten och inte betala dyra pengar till VA-verket för varje kubik som du vattnar med. Du/Ni kan hoppas på en torr sommar och grön gräsmatta med blommor

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En gammal brunn ser ut som grävd, det med att det rinner i något rör som du säger kan var att utgående gammalt rör bara är kapat i backen och grundvatten kommer in den vägen, den brunnen ska du vara rädd och ta en funderare på hur du ska pumpa från den. Utmärkt att ha till bevattning på tomten och inte betala dyra pengar till VA-verket för varje kubik som du vattnar med. Du/Ni kan hoppas på en torr sommar och grön gräsmatta med blommor
Tack för svar. Ja, röret deg läcker ifrån tror jag gpr vidare mot ett garage 10-15m från brunnen. I garaget står det nån stor vattentank som är satt ur drift. Man har kopplat bort el mm som verkar ha drivit den för länge sedan.. det jag skulle vilja ha tips om är hur man enklast kan få kontroll på vattnet som rinner över. Köpa nån pump, ringa nåt proffs, vilja sysslar med sånt här isåfall?. Eller vad man gör för att få koll på vattnet och leder det dit man vill, t.ex till häck/gräsmatta. Som det är nu rinner det in under altanen och försvinner spårlöst. Hur hade ni agerat?

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Tar ni vatten från brunnen? Och det är inte så ty det läcker vatten från pumpen i eller någon slang som fyller toppen. Av brunnen ?
Nej, har inte använt vatten från brunnen. Men den har använts för många år sedan. Slangen som läcker verkar vara en avtappning som går från brunnen till garaget 10-15m längte bort. I garaget finns en vattentank som inte är i bruk. Så, jag antar att det är dit det läckande röret leder.

Bästa svaret

En del borrade och en del grävda brunnar har ett tillflöde som är så stort att dom svämmar över och det kan inträffa efter flera år när en åder öppnar sig. I ditt fal så är det nog bara att gäva en ränna ca 40 cm djup fram till något dike, borra ett hål i översta ringen och lägga en 40 mm PEN- slang till diket , det ska då vara nedförsbacke till diket eller plats där vattnet kan kastas. I brunne ska det vara en vinkel med en ca 25 cm slangbit på, då när nivån stiger kommer vatten att börja rinna lite smått till slangen är full. Då inträffar ett kapilärt sug som tömmer ner tills luft kommer in och slangen blir tom på vatten. Sen startar det om igen o.s.v. Att det ska suga och bli tom slang är för att då fungerar det vintertid ned , enär det inte blir is i slangen

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
M Mantas6 skrev:
I garaget står det nån stor vattentank som är satt ur drift
Inget gammal rör som fyller tanken då. Syns på vattenmätaren om den rör sig och ingen tappar vatten i huset, finns det vatten i garaget., var sitter vattenmätaren , finns det något rör från huset som ger vatten till garaget.

J jonaserik skrev:
En del borrade och en del grävda brunnar har ett tillflöde som är så stort att dom svämmar över och det kan inträffa efter flera år när en åder öppnar sig. I ditt fal så är det nog bara att gäva en ränna ca 40 cm djup fram till något dike, borra ett hål i översta ringen och lägga en 40 mm PEN- slang till diket , det ska då vara nedförsbacke till diket eller plats där vattnet kan kastas. I brunne ska det vara en vinkel med en ca 25 cm slangbit på, då när nivån stiger kommer vatten att börja rinna lite smått till slangen är full. Då inträffar ett kapilärt sug som tömmer ner tills luft kommer in och slangen blir tom på vatten. Sen startar det om igen o.s.v. Att det ska suga och bli tom slang är för att då fungerar det vintertid ned , enär det inte blir is i slangen
Stort tack för detta tips
Har haft lite tankar åt det hållet men inte vetat riktigt hur. Då tomten sluttar och brunnen finns i den övre delen så låter det som ett väldigt bra alternativ att testa.
Tackar för detta och övriga svar

• Gilla
Pata78
  • Laddar…
En lite principskiss så du ser hur det ungefär fungerar, sen hur det kan utföras beror på tomten

• Principskiss av självutlopp för vatten med marknivåer, vattenlinjer och instruktionstext.
    Skapa konto
  • Gilla
MHinvest och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inget gammal rör som fyller tanken då. Syns på vattenmätaren om den rör sig och ingen tappar vatten i huset, finns det vatten i garaget., var sitter vattenmätaren , finns det något rör från huset som ger vatten till garaget.
läste svaren nu på kvällen.
Ska kolla imorgon hur det ser ut med tanken i garaget. Har tagit för givet att den är tom men har faktiskt ingen aning. Sitter en kran på tanken som jag kan testa att öppna, har väl inte vågat innan ifall nåt pajjar och det sprutar vatten i garaget. Känns som nybliven husägare att allt jag tar mig för har en tendens att växa mer än tänkt, blir hela tiden nån form av små ofrivilliga sidoprojekt att fixa för att kunna göra klart det man tänkt från början. Ställs hela tiden inför nya saker att lösa. Kul men tar mer tid än kalkylerat. Har på kort tid lärt mig att alltid gångra den tid jag tror något ska ta med 4. 1timme i skallen tar 4 timmar i verkligheten, minst :)

Lite bilder på vattentanken i garaget.
Har vridit på kranen där nere och även ovanpå och den verkar helt tom. Har nog inte använts på länge.

En gammal vattentank med mätare och kranar i ett garage, ser oanvänd ut.
Skapa konto
Manometer med nolltryck på en gammal vattentank, kran synlig nedanför.
Skapa konto

Staffans2000
Läs av vattenmätaren när ni inte skall spola någonstans. Läs av den igen efter en så lång tid som möjligt och se om den rört sig. Jag tror att det läcker in vatten i brunnen från det kommunala systemet. Det låter osanolikt att ett sådant självtryck skulle uppstå i brunnen högst upp på tomten men inte märkas där marken är lägre. Knepigt dock att det är så mycket järn i vattnet.
Men men. Har jag fel, är ett rör enligt Liteavvarjes förslag bra.

Staffan

• Gilla
MHinvest
  • Laddar…
En gammal hydrofor.

Bild nummer 2 , där syns lite dåligt att ett rör går ut , ser nästan ut som en backventil strax vid vägg, ävensom att en kabel går ut t det gula röret , det indikerar på att det kanske finns en pump på något ställe eller en dränkbar i brunnen. då finns säkert någon kopplingsplint utanför eller i brunnen, är den i brunnen så har den drunknat.

Pumpen till hydroforen står ju till höger om trycktanken. Med tanke på vad TS skrivit om förhållandena i övrigt så finns det knappast någon annan pump eftersom det skulle vara helt onödigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.