15 105 läst ·
29 svar
15k läst
29 svar
Brunn i källartrappa utomhus
Så klart att det duger att stoppa in röret och gjuta runt. Det är dagvatten och spelar ingen som helst roll om det råkar läcka lite.P Psan skrev:Jag har faktiskt gått i dom tankarna. Det enda jag oroar mig för är egentligen om det skulle frysa och att då ståndarröret har en bättre chans (kommer dock ha tät betäckning på så frågan är om det gör det).. Men det är klart om jag gjuter in den i betong så bör det väl vara lugnt?
Förslag på hur jag kan göra med övergången ut. Sluter det tät om jag samtidigt gjuter in rör ut från hinken?
Köp en lite robustare betonghink.
Dags att gjuta igen hålet i marken.
Med tanke på att det är relativt lite så funderar jag på om jag behöver några specialverktyg för att blanda betongen eller om jag kan blanda för hand och om jag behöver nån betongvibrator eller kan lösa det på enklare sätt. Det är ju i befintlig trappnedgång från 70-talet och behöver bara funka och inte se fantastiskt ut (men lite fint är ju inte helt fel).
Vad ska jag tänka på när jag ska få det att fastna mot betäckning och befintlig betong?
Med tanke på att det är relativt lite så funderar jag på om jag behöver några specialverktyg för att blanda betongen eller om jag kan blanda för hand och om jag behöver nån betongvibrator eller kan lösa det på enklare sätt. Det är ju i befintlig trappnedgång från 70-talet och behöver bara funka och inte se fantastiskt ut (men lite fint är ju inte helt fel).
Vad ska jag tänka på när jag ska få det att fastna mot betäckning och befintlig betong?
Redigerat:
Blanda för hand i en lämplig hinkP Psan skrev:Dags att gjuta igen hålet i marken.
Med tanke på att det är relativt lite så funderar jag på om jag behöver några specialverktyg för att blanda betongen eller om jag kan blanda för hand och om jag behöver nån betongvibrator eller kan lösa det på enklare sätt. Det är ju i befintlig trappnedgång från 70-talet och behöver bara funka och inte se fantastiskt ut (men lite fint är ju inte helt fel).
Vad ska jag tänka på när jag ska få det att fastna mot betäckning och befintlig betong?
Töm i betong i hålet
Vibrera den med en murslev. Dvs kör ner mursleven i betongen och jucka upp och ned med den. Du lär märka hur betongen flyter ut.
Jämna av snyggt mot brunnens överkant och befintligt golv, klart.
Skvätt på vatten på befintlig betong så den blir blöt innan du tömmer i betongen.
Nått annat behövs inte
Tack!GoC skrev:
Blanda för hand i en lämplig hink
Töm i betong i hålet
Vibrera den med en murslev. Dvs kör ner mursleven i betongen och jucka upp och ned med den. Du lär märka hur betongen flyter ut.
Jämna av snyggt mot brunnens överkant och befintligt golv, klart.
Skvätt på vatten på befintlig betong så den blir blöt innan du tömmer i betongen.
Nått annat behövs inte
Sådär, då var projektet klart. Skickar med lite bilder.
Här hittade vi hur det såg ut direkt efter spygatten
Sedan var det dags att leta upp slutet på röret och där de som dränerade hade tryckt in ett rör. Va oklart vilken typ av rör vid det här skedet. Visade sig att vi behöver ta bort det befintliga röret innan vi kunde komma längre ut och undersöka.
Här är första biten kapad. Bra skick för att vara från 70-talet
Här kan man se det nya röret som ska kopplas på (110-markrör).
Sedan var det dags att plocka bort det gamla röret.
Här har vi börjat dra ned nya röret och kopplat på det befintliga.
Sedan var det dags att fixa till murhinken som ska få agera sandfång.
Sedan kopplas detta in med fall till utloppet. Funderar på om man ska lägga in nån vägg så att sanden (och annat) ändå inte kan flyta över på nåt vis
Sedan var det dags för första betongarbetet någonsin.
Här hittade vi hur det såg ut direkt efter spygatten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan var det dags att leta upp slutet på röret och där de som dränerade hade tryckt in ett rör. Va oklart vilken typ av rör vid det här skedet. Visade sig att vi behöver ta bort det befintliga röret innan vi kunde komma längre ut och undersöka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är första biten kapad. Bra skick för att vara från 70-talet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kan man se det nya röret som ska kopplas på (110-markrör).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan var det dags att plocka bort det gamla röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har vi börjat dra ned nya röret och kopplat på det befintliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan var det dags att fixa till murhinken som ska få agera sandfång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan kopplas detta in med fall till utloppet. Funderar på om man ska lägga in nån vägg så att sanden (och annat) ändå inte kan flyta över på nåt vis
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan var det dags för första betongarbetet någonsin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt jobbat! Har ett liknande projekt i vår/sommar. Har det fungerat bra för dej?P Psan skrev:Sådär, då var projektet klart. Skickar med lite bilder.
Här hittade vi hur det såg ut direkt efter spygatten
[bild]
Sedan var det dags att leta upp slutet på röret och där de som dränerade hade tryckt in ett rör. Va oklart vilken typ av rör vid det här skedet. Visade sig att vi behöver ta bort det befintliga röret innan vi kunde komma längre ut och undersöka.
[bild]
Här är första biten kapad. Bra skick för att vara från 70-talet
[bild]
Här kan man se det nya röret som ska kopplas på (110-markrör).
[bild]
Sedan var det dags att plocka bort det gamla röret.
[bild]
Här har vi börjat dra ned nya röret och kopplat på det befintliga.
[bild]
Sedan var det dags att fixa till murhinken som ska få agera sandfång.
[bild]
Sedan kopplas detta in med fall till utloppet. Funderar på om man ska lägga in nån vägg så att sanden (och annat) ändå inte kan flyta över på nåt vis
[bild]
Sedan var det dags för första betongarbetet någonsin.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Klurar på vilken nytta spygatten egentligen gör. Om jag slopar spygatten och istället gjuter ned en hink med bara ett utlopp. Istället för ett lock över hinken lägger jag ett galler. Då har jag löst "spygatt" och sandfång i ett. Eller missar jag något?
Rent spontant tänker jag att galler ovan sandfång bidrar till att det fryser enklare.janwide skrev:
Uppdatering fem år senare, det va ca 1-2l jord i sandfången. Spygatten i sig va igensatt till nånstans runt 60-80%. Rör till dräneringsrören hade lite spår av jord bara.
Förstår hur denna blev igensatt under sina tidigare ca 65 år
Får rensa oftare.. men verkar helt lugnt.
Förstår hur denna blev igensatt under sina tidigare ca 65 år
Får rensa oftare.. men verkar helt lugnt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

