P Psan skrev:
Jag har faktiskt gått i dom tankarna. Det enda jag oroar mig för är egentligen om det skulle frysa och att då ståndarröret har en bättre chans (kommer dock ha tät betäckning på så frågan är om det gör det).. Men det är klart om jag gjuter in den i betong så bör det väl vara lugnt?

Förslag på hur jag kan göra med övergången ut. Sluter det tät om jag samtidigt gjuter in rör ut från hinken?
Så klart att det duger att stoppa in röret och gjuta runt. Det är dagvatten och spelar ingen som helst roll om det råkar läcka lite.
Köp en lite robustare betonghink.
 
GoC GoC skrev:
Så klart att det duger att stoppa in röret och gjuta runt. Det är dagvatten och spelar ingen som helst roll om det råkar läcka lite.
Köp en lite robustare betonghink.
Du har helt rätt, jag som tänker lite för mycket. Tack för hjälpen!
 
Dags att gjuta igen hålet i marken.

Med tanke på att det är relativt lite så funderar jag på om jag behöver några specialverktyg för att blanda betongen eller om jag kan blanda för hand och om jag behöver nån betongvibrator eller kan lösa det på enklare sätt. Det är ju i befintlig trappnedgång från 70-talet och behöver bara funka och inte se fantastiskt ut (men lite fint är ju inte helt fel).

Vad ska jag tänka på när jag ska få det att fastna mot betäckning och befintlig betong?
 
Redigerat:
P Psan skrev:
Dags att gjuta igen hålet i marken.

Med tanke på att det är relativt lite så funderar jag på om jag behöver några specialverktyg för att blanda betongen eller om jag kan blanda för hand och om jag behöver nån betongvibrator eller kan lösa det på enklare sätt. Det är ju i befintlig trappnedgång från 70-talet och behöver bara funka och inte se fantastiskt ut (men lite fint är ju inte helt fel).

Vad ska jag tänka på när jag ska få det att fastna mot betäckning och befintlig betong?
Blanda för hand i en lämplig hink
Töm i betong i hålet
Vibrera den med en murslev. Dvs kör ner mursleven i betongen och jucka upp och ned med den. Du lär märka hur betongen flyter ut.
Jämna av snyggt mot brunnens överkant och befintligt golv, klart.
Skvätt på vatten på befintlig betong så den blir blöt innan du tömmer i betongen.
Nått annat behövs inte
 
GoC GoC skrev:
Blanda för hand i en lämplig hink
Töm i betong i hålet
Vibrera den med en murslev. Dvs kör ner mursleven i betongen och jucka upp och ned med den. Du lär märka hur betongen flyter ut.
Jämna av snyggt mot brunnens överkant och befintligt golv, klart.
Skvätt på vatten på befintlig betong så den blir blöt innan du tömmer i betongen.
Nått annat behövs inte
Tack!
 
Sådär, då var projektet klart. Skickar med lite bilder.

Här hittade vi hur det såg ut direkt efter spygatten
Uppgrävd betongyta med äldre avloppsrör, nytt orange markrör, hink med grus, verktyg och arbetsboots.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags att leta upp slutet på röret och där de som dränerade hade tryckt in ett rör. Va oklart vilken typ av rör vid det här skedet. Visade sig att vi behöver ta bort det befintliga röret innan vi kunde komma längre ut och undersöka.

Bild av uppbruten betongyta med synligt äldre rör i marken, sågat stycke nära kanten, tecken på grävningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är första biten kapad. Bra skick för att vara från 70-talet :)

Hand i skyddshandske håller ett kapad äldre rostigt rör med jordig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kan man se det nya röret som ska kopplas på (110-markrör).

Bild av grävd öppning i marken med betongkanter och synligt äldre rör från 70-talet under renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags att plocka bort det gamla röret.

Uppbruten betongplatta med synligt gammalt rör som har blivit delvis kapad, verktyg och arbetshandskar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi börjat dra ned nya röret och kopplat på det befintliga.

Renoveringsprojekt som visar en uppgrävd betongplatta med nya orangea rör installerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags att fixa till murhinken som ska få agera sandfång.

Svart plastmurhink som ska användas till sandfång vid dränering, med tillhörande delar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan kopplas detta in med fall till utloppet. Funderar på om man ska lägga in nån vägg så att sanden (och annat) ändå inte kan flyta över på nåt vis

Öppen dränering med ett kapad gammalt rör och ett nytt orange rör redo att kopplas på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags för första betongarbetet någonsin.

Nybetongad yta bredvid gammalt rör och mörkare underlag, tecken på reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med nytt avloppsrör installerat i grå betongbrunn, betongblandare och spade syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betonfundament med två brunnslock, det ena runt och det andra kvadratiskt, efter renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat avloppssystem med nytt orange rör i brunnsöppning, gammal brunn och lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bäjje och 3 till
  • Laddar…
janwide
P Psan skrev:
Sådär, då var projektet klart. Skickar med lite bilder.

Här hittade vi hur det såg ut direkt efter spygatten
[bild]

Sedan var det dags att leta upp slutet på röret och där de som dränerade hade tryckt in ett rör. Va oklart vilken typ av rör vid det här skedet. Visade sig att vi behöver ta bort det befintliga röret innan vi kunde komma längre ut och undersöka.

[bild]

Här är första biten kapad. Bra skick för att vara från 70-talet :)

[bild]

Här kan man se det nya röret som ska kopplas på (110-markrör).

[bild]

Sedan var det dags att plocka bort det gamla röret.

[bild]

Här har vi börjat dra ned nya röret och kopplat på det befintliga.

[bild]

Sedan var det dags att fixa till murhinken som ska få agera sandfång.

[bild]

Sedan kopplas detta in med fall till utloppet. Funderar på om man ska lägga in nån vägg så att sanden (och annat) ändå inte kan flyta över på nåt vis

[bild]

Sedan var det dags för första betongarbetet någonsin.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Snyggt jobbat! Har ett liknande projekt i vår/sommar. Har det fungerat bra för dej?
 
janwide janwide skrev:
Snyggt jobbat! Har ett liknande projekt i vår/sommar. Har det fungerat bra för dej?
Bra att du frågar! Fick springa ut och kolla och såg att det är dags att rensa ur all skit som samlats. Dvs verkar funka bra!
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Funderar på att lägga sandfånget innanför dörren för att inte riskera att det fryser sönder. Det verkar dock inte ha varit något problem för dej.
 
janwide janwide skrev:
Funderar på att lägga sandfånget innanför dörren för att inte riskera att det fryser sönder. Det verkar dock inte ha varit något problem för dej.
Nej, vad jag vet har inte det varit några problem.
 
janwide
Klurar på vilken nytta spygatten egentligen gör. Om jag slopar spygatten och istället gjuter ned en hink med bara ett utlopp. Istället för ett lock över hinken lägger jag ett galler. Då har jag löst "spygatt" och sandfång i ett. Eller missar jag något?
 
janwide janwide skrev:
Klurar på vilken nytta spygatten egentligen gör. Om jag slopar spygatten och istället gjuter ned en hink med bara ett utlopp. Istället för ett lock över hinken lägger jag ett galler. Då har jag löst "spygatt" och sandfång i ett. Eller missar jag något?
Rent spontant tänker jag att galler ovan sandfång bidrar till att det fryser enklare.
 
  • Gilla
bäjje
  • Laddar…
janwide
Helt klart en poäng. Det kanske är så.
 
  • Gilla
bäjje
  • Laddar…
Uppdatering fem år senare, det va ca 1-2l jord i sandfången. Spygatten i sig va igensatt till nånstans runt 60-80%. Rör till dräneringsrören hade lite spår av jord bara.

Förstår hur denna blev igensatt under sina tidigare ca 65 år ;)

Får rensa oftare.. men verkar helt lugnt.
 
  • Spygatt med jord och sediment, delvis igensatt, sittande i sandfång. Gamla rör kan också ses, i behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal spygatt fylld med jord och löv, visar täppning efter 65 år utan regelbunden rensning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.