16 959 läst ·
52 svar
17k läst
52 svar
Brukar en offert kosta pengar?
Ingen som har nappat ännu HOHO ;D
Om dem nu väldigt gärna vill ha en offert av oss eftersom dem ringer just oss fast vi ligger 7 mil därifrån så borde de väll kunna betala för offerten, jag skulle ju dra kostnaden från summan i slutändan.
Smartare å smartare...jag tackar nästan aldrig nej till ett jobb, men det blir ju dyrare ju längre bort det är eller om tex man måste tidsforcera, inte min sak att vara smart dära utan kundens tycker jag.
Smartare å smartare...jag tackar nästan aldrig nej till ett jobb, men det blir ju dyrare ju längre bort det är eller om tex man måste tidsforcera, inte min sak att vara smart dära utan kundens tycker jag.
Håller delvis med dig Inger, som jag skrev tidigare gillar jag personligen inte att betala för en faktura och inte heller att ta betalt för en. MEN är man fullbokad med jobb men kunden av någon orsak ändå vill ha en offert (kke pga att ingen annan vill/kan utföra detta arbete) så innebär det att man tar betald arbetstid för att åka och kolla på ett jobb som inte ens är säkert att man får i slutänden och då tycker man inte att det är orimligt att kunden täcker upp iaf en liten del av denna kostnad? man kan ju också jämföra med en "retainer" dvs som en typ av förskott för att få förtur när hantverkaren blir tillgänglig, detta tillämpas ofta i andra länder men företrädelsevis av juridiska ombud och liknande.
Nu är jag inte byggare utan jobbar med utbildningar. Började för 1,5 år sedan med det i egen regi. Här är min syn på saken, basert på mina egna erfarenheter:
Det är självklart att inte ta betalt för diskussioner om pris (offerter) tid som går åt till förhandlingar, förberedelser, skriva julkort, lära sig kundens IT system eller såna saker. eller ens restid till säljmöten och sådant. Varför skulle jag ens vilja göra det? Då blir kunden sur, och jag kan inte få en bra referens. Och att lova lämna offert och sen låta bli för att det är jobbigt, långt borta ( inte hemma i kvarteret) istället för att säga nej är totalt oseriöst, rentav oproffsogt i mina ögon.
Alla mina förstajobb har gått med förlust och varit 9-30 mil hemifrån- det tar tid och pengar att bygga upp något. Nu har det börjat lossna närmre min trakt och jag reser oftast 1 timma ( 9 mil) till jobbet. Jag tycker att attityden "öh för långt hemifrån, det är 5-6 mil, vill ha betald restid" är märklig. Jobb är jobb och att bygga upp en kundkrets kräver lite uppoffringar- vem vet vilka de nuvarande kunderna känner och kan hänvisa vidare till ? Nätverk kostar tid och resor att bygga upp, men nu när det är uppbyggt har det lossnat för min del- jag har satt en bekant i heltidsarbete, och är uppbokad till januari 2008. Kunderna är glada och hänvisar vidare och låter mig utnyttja deras kontakter för ihopp på andra jobb.
Ärligt talat så är många hantverkare bortskämda i mina ögon. Allting skall alltid gå med vinst varenda liten sekund och varenda resmeter. Betalt för att sköta sin kundvård, genomföra säljmöten, fylla kalendern med jobb och lämna offert? Verka jobben tråkiga säg nej, upptagen men tar gärna jobb längre fram.
Vad hände med affärsmässighet, klara besked ja elelr nej, hålla tider bygga referenskunder? Försvann det i högkonjunkturen?
Det är självklart att inte ta betalt för diskussioner om pris (offerter) tid som går åt till förhandlingar, förberedelser, skriva julkort, lära sig kundens IT system eller såna saker. eller ens restid till säljmöten och sådant. Varför skulle jag ens vilja göra det? Då blir kunden sur, och jag kan inte få en bra referens. Och att lova lämna offert och sen låta bli för att det är jobbigt, långt borta ( inte hemma i kvarteret) istället för att säga nej är totalt oseriöst, rentav oproffsogt i mina ögon.
Alla mina förstajobb har gått med förlust och varit 9-30 mil hemifrån- det tar tid och pengar att bygga upp något. Nu har det börjat lossna närmre min trakt och jag reser oftast 1 timma ( 9 mil) till jobbet. Jag tycker att attityden "öh för långt hemifrån, det är 5-6 mil, vill ha betald restid" är märklig. Jobb är jobb och att bygga upp en kundkrets kräver lite uppoffringar- vem vet vilka de nuvarande kunderna känner och kan hänvisa vidare till ? Nätverk kostar tid och resor att bygga upp, men nu när det är uppbyggt har det lossnat för min del- jag har satt en bekant i heltidsarbete, och är uppbokad till januari 2008. Kunderna är glada och hänvisar vidare och låter mig utnyttja deras kontakter för ihopp på andra jobb.
Ärligt talat så är många hantverkare bortskämda i mina ögon. Allting skall alltid gå med vinst varenda liten sekund och varenda resmeter. Betalt för att sköta sin kundvård, genomföra säljmöten, fylla kalendern med jobb och lämna offert? Verka jobben tråkiga säg nej, upptagen men tar gärna jobb längre fram.
Vad hände med affärsmässighet, klara besked ja elelr nej, hålla tider bygga referenskunder? Försvann det i högkonjunkturen?
För det första vart bor du någonstans?
Skulle inte du kunna komma hem till mig och hålla en timmes föreläsning om dina kurser och sedan skriva en offert till mig på ett 3års kurspaket, jag läste en artikel om sådana kurser och det skulle vara så spännande att höra vad det kostar....
Det där om oprofsigt och oseriöst skulle det vara riktat till mig eller?
Jag har redan ett kundunderlag runt omkring där jag bor så varför ska jag resa runt och lämna offerter halva landet om jag inte behöver det, jag är inte röda korset liksom som ska hjälpa de behövande. Om de prompt vill att jag skall åka dit så får dem betala mig.
Självklart finns det ju tid man inte kan fakturera men sådant ska ju minimeras och det här är mitt sätt att göra det.
Ärligt talat tycker jag att du är helt ute och cyklar med att tala om hur dåliga hantverkare är på kundrelationer och hur bra du är pga av hur du går tillväga. Jag brukar ringa kunder och höra och jag har ungefär 1-2 kunder som är missnöjda med något per år utav ca 60st som alla andra har varit nöjda med allt. Känns helt ok tycker jag
Sen vill jag bara avsluta med att säga grattis till att du reser 9 mil, du är en hjälte i mina ögon...
Skulle inte du kunna komma hem till mig och hålla en timmes föreläsning om dina kurser och sedan skriva en offert till mig på ett 3års kurspaket, jag läste en artikel om sådana kurser och det skulle vara så spännande att höra vad det kostar....
Det där om oprofsigt och oseriöst skulle det vara riktat till mig eller?
Jag har redan ett kundunderlag runt omkring där jag bor så varför ska jag resa runt och lämna offerter halva landet om jag inte behöver det, jag är inte röda korset liksom som ska hjälpa de behövande. Om de prompt vill att jag skall åka dit så får dem betala mig.
Självklart finns det ju tid man inte kan fakturera men sådant ska ju minimeras och det här är mitt sätt att göra det.
Ärligt talat tycker jag att du är helt ute och cyklar med att tala om hur dåliga hantverkare är på kundrelationer och hur bra du är pga av hur du går tillväga. Jag brukar ringa kunder och höra och jag har ungefär 1-2 kunder som är missnöjda med något per år utav ca 60st som alla andra har varit nöjda med allt. Känns helt ok tycker jag
Sen vill jag bara avsluta med att säga grattis till att du reser 9 mil, du är en hjälte i mina ögon...
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag tror det kan ses på olika sätt att ta betalt, de som ibland skriver här på forumet att de inte får någon att offerera deras jobb(säger nej eller kommer ej), kanske skulle bli glada att betala för offert och verkligen få nån som gör jobbet överhuvudtaget, skulle det däremot bli vanligt att alla tar betalt, så skulle det säkert växa upp firmor som bara offererar, men aldrig gör några jobb (livnär sig på offertpengarna)
Sedan får man nog se på tex vad tar du i timmen för dina kurser, de brukar väl vara ganska dyra vanligtvis, så de täcker väl såsmåningom alla kringkostander gott och väl, men en hantverkare kan nog inte ta lika mycket i timmen när denne jobbar, sedan om man tex gör första jobbet, ett badrum, med förlust åt en kund, så ska man 20 år senare när denne vill renovera badrummet igen, ta igen sin förra förlust, det är nog inte riktigt hållbart...
Sedan är nog min tolkning av vad som står på detta forum, att de som gör bäst jobb sällan är de som tar mest betalt, och definitivt inte är de som tar minst betalt heller.
De som tar minst, är väl de som egentligen inte har kunskap att göra jobbet överhuvudtaget.(En inte så liten del av de som tar mest betalt, hör visst oxå till den sistnämnda kategorin, men det kan ju behövas extra mycket betalt för de fåtal jobb som inte blir underkända vid besiktningen och en riktig hantverkare sedan får göra om) (Har läst om badrum med fall åt fel håll, och sådant, som sedan får göras om av annan firma)
Här är ett exempel på en husblogg, där kaklingen fick knackas loss och göras om av en annan firma. http://www.bratt.se/lulle/
Sedan får man nog se på tex vad tar du i timmen för dina kurser, de brukar väl vara ganska dyra vanligtvis, så de täcker väl såsmåningom alla kringkostander gott och väl, men en hantverkare kan nog inte ta lika mycket i timmen när denne jobbar, sedan om man tex gör första jobbet, ett badrum, med förlust åt en kund, så ska man 20 år senare när denne vill renovera badrummet igen, ta igen sin förra förlust, det är nog inte riktigt hållbart...
Sedan är nog min tolkning av vad som står på detta forum, att de som gör bäst jobb sällan är de som tar mest betalt, och definitivt inte är de som tar minst betalt heller.
De som tar minst, är väl de som egentligen inte har kunskap att göra jobbet överhuvudtaget.(En inte så liten del av de som tar mest betalt, hör visst oxå till den sistnämnda kategorin, men det kan ju behövas extra mycket betalt för de fåtal jobb som inte blir underkända vid besiktningen och en riktig hantverkare sedan får göra om) (Har läst om badrum med fall åt fel håll, och sådant, som sedan får göras om av annan firma)
Här är ett exempel på en husblogg, där kaklingen fick knackas loss och göras om av en annan firma. http://www.bratt.se/lulle/
Jag tror att det i vissa fall handlar om inställningen hos kunden vid första kontakten samt arbetets art, och hur hantverkaren i sin tur reagerar på detta.
En förfrågan från en kund, som i telefonen uppfattas som trälig, och som leder till något som tycks vara ett grottjobb, t.ex. ett källarprojekt, kan bidra till att snickaren vill debitera för offerten.
Dels för att projektet är trist och han vill få betalt bara för att engagera sig i eländet, och dels för att det är svårt att bedöma tidsåtgången med alla möjliga saker som kan dyka upp och därmed tar det längre tid att offerera jobbet.
Ska samma snickare lämna pris på ett roligare jobb, t.ex. parkettläggning och bygga en platsbyggd bokhylla, på samma adress och kunden framstår som glad och trevlig så kan offerten mycket väl bli gratis.
1:a intrycket som hantverkaren får av kunden och objektet påverkar alltid priset!
Är kunden glad, trevlig och har förberett sig väl inför sitt offertförfrågande så är chanserna goda att priset blir lägre än om han visar misstro, är purken och verkar velig.
Dom flesta kunderna tycker att hantverkaren ska vara glad att han får komma och jobba hos dom, medan dom flesta hantverkarna tycker att kunderna ska vara glada att dom får deras hjälp.
En förfrågan från en kund, som i telefonen uppfattas som trälig, och som leder till något som tycks vara ett grottjobb, t.ex. ett källarprojekt, kan bidra till att snickaren vill debitera för offerten.
Dels för att projektet är trist och han vill få betalt bara för att engagera sig i eländet, och dels för att det är svårt att bedöma tidsåtgången med alla möjliga saker som kan dyka upp och därmed tar det längre tid att offerera jobbet.
Ska samma snickare lämna pris på ett roligare jobb, t.ex. parkettläggning och bygga en platsbyggd bokhylla, på samma adress och kunden framstår som glad och trevlig så kan offerten mycket väl bli gratis.
1:a intrycket som hantverkaren får av kunden och objektet påverkar alltid priset!
Är kunden glad, trevlig och har förberett sig väl inför sitt offertförfrågande så är chanserna goda att priset blir lägre än om han visar misstro, är purken och verkar velig.
Dom flesta kunderna tycker att hantverkaren ska vara glad att han får komma och jobba hos dom, medan dom flesta hantverkarna tycker att kunderna ska vara glada att dom får deras hjälp.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det är verkligen skilda världar, byt tex ut hantverkare mot butik:
dom flesta butiker, tycker att kunderna ska vara glada att dom får handla där
De butikerna skulle nog inte bli så långlivade...
Men tyvärr tror jag du har rätt i ditt påstående :-/
Balanserade däck på en däcksverkstad en gång, de svarade inte på tilltal en gång, så dit åkte man ju aldrig mer...
dom flesta butiker, tycker att kunderna ska vara glada att dom får handla där
De butikerna skulle nog inte bli så långlivade...
Men tyvärr tror jag du har rätt i ditt påstående :-/
Balanserade däck på en däcksverkstad en gång, de svarade inte på tilltal en gång, så dit åkte man ju aldrig mer...
Bra exempel det där om kök Anders!
Och att jämföra en kusverksamhet med en snickare är väl lite som att jämföra äpplen och päron enligt mig? För nog är det så att en kursverksamhet bygger på återkommande kunder vilket sällan är fallet med privarkunder åt snickare, visst kan det hända i undantagsfall att dom återkommer senare men då är det vanlligtvis för att dom är nöjda med hantverkarens arbete oavsett om han debiterat för offerten eller inte?
Och att jämföra en kusverksamhet med en snickare är väl lite som att jämföra äpplen och päron enligt mig? För nog är det så att en kursverksamhet bygger på återkommande kunder vilket sällan är fallet med privarkunder åt snickare, visst kan det hända i undantagsfall att dom återkommer senare men då är det vanlligtvis för att dom är nöjda med hantverkarens arbete oavsett om han debiterat för offerten eller inte?
Ungefär 1 gång varannan vecka ringer det någon som vill fråga något om byggteknik. Jag vet att den som ringer håller på och pular själv och bara vill har råd. Kan jag hjälpa över telefon och har tid gör jag det, why not. Men jag skulle inte åka ut till den som ringer, gratis och säga hur den ska göra.
Där har du skillnaden mellan butiken och hantverkaren, kunderna kommer till butiken och inte tvärtom. Går inte att jämföra.
Laglig rätt borde man ha om man sagt att man kommer ta betalt för den och kunden godkänt det, det är en ingången affärsuppgörelse.
Där har du skillnaden mellan butiken och hantverkaren, kunderna kommer till butiken och inte tvärtom. Går inte att jämföra.
Laglig rätt borde man ha om man sagt att man kommer ta betalt för den och kunden godkänt det, det är en ingången affärsuppgörelse.
Inte i sakfrågan. Men i synsättet när det gäller kunderna går det ju att jämföra alla branscher. Om man anser att kunden alltid har rätt eller om man anser att kunden är en besvärlig jävel som bara är till problem.zzzzz skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
