T
Våren snart på ingång, med det kommer den roliga hobbyn att leta kabelbrott..

Får du upp en bit kabel ur marken så funkar dessa mätare OK. Ta upp en kabelbit var 10:e m och gör mätningen.
Spetsen på instrumentet ska i princip ligga an mot kabeln för att instrumentet ska ge ett bra utslag/indikering.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
T
Okey, jag hade hoppats man kunde mäta ovanför gräset - har tryckt ner kabeln 4-7cm.. men då duger den inte till det alltså utan kabeln måste rotas fram - är det rätt uppfattat?'
Finns det mätare som är lite "enklare" att använda (slippa peta upp kabeln)?

En enkel batteridriven radio inställd på ca 550 kHz fungerar också.
Den snappar upp signalen från laddstationen. Lyssna efter förändringar i ljudet.

• Gilla
Snabbe Wille och 1 till
  • Laddar…
C
T turbo100 skrev:
Finns det mätare som är lite "enklare" att använda (slippa peta upp kabeln)?
Ja, jag har en Mastech MS6818 som funkar bra på avstånd. Tyvärr är den dyr och svår att hitta till ett rimligt pris i Sverige. Men det finns säkert liknande alternativ.

AM-radio funkar hyfsat för att pejla in slingan på ett ungefär, men har inte funkat för mig för att lokalisera avbrott - signalen "hoppar över" avbrottet och jag har inte lyckats urskilja någon ändring i styrka eller karaktär före och efter avbrottet. Men är det ordentligt avbrott torde det funka rätt bra.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jag har en som liknar denna
https://www.clasohlson.com/se/Kabelsökare-Mastech-MS-6812/p/Pr411665000
Skulle tro att den du länkar till är likvärdig, och den har hjälpt mig hitta flera avbrott.
Jag avänder headset med kåpor för att begränsa omgivningsljud. Känslighet med kabeln en bit ner i backen är som redan sagts begränsad, men inte oanvändbar. Om man byter signalmatningen till kabeln från båda ändar fram och tillbaka och klurar lite brukar det gå bra. Nuddar man fuktigt gräs med proben sprakar det förskräckligt i hörlurarna.
Och det blir jobbigt dom gångerna det är flera avbrott...

/Höghus

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E etompau skrev:
En enkel batteridriven radio inställd på ca 550 kHz fungerar också.
Den snappar upp signalen från laddstationen. Lyssna efter förändringar i ljudet.
Ja, kan jag bekräfta. Man kan leka med att vrida radion i rätt vinkel mot tråden för att få bästa mottagning. Se till också att få bra kabel. Min originalkabel från Husqvarnaa är av usel kvalitet. Dom har blandat koppar och aluminium i ledaren och den korroderar som fan.

T
Köper den på Kjell och testar inte så mycket pengar.
Jag har märkt att Husqvarnas orginalkabel är mycket känslig för UV och på ett par ställe nästan pulveriserades den när jag tog i den.. hade legat fritt i ostläge.
Kan någon tipsa om bra kabel så får jag byta sektioner när det är dags?
Även kommentar på min skarvteknik önskas!

T
C cpalm skrev:
Ja, jag har en Mastech MS6818 som funkar bra på avstånd. Tyvärr är den dyr och svår att hitta till ett rimligt pris i Sverige. Men det finns säkert liknande alternativ.

AM-radio funkar hyfsat för att pejla in slingan på ett ungefär, men har inte funkat för mig för att lokalisera avbrott - signalen "hoppar över" avbrottet och jag har inte lyckats urskilja någon ändring i styrka eller karaktär före och efter avbrottet. Men är det ordentligt avbrott torde det funka rätt bra.
En sådana här du har?
https://www.grimsholm.com/produkter...ignalkabelsokare-for-robotgrasklippare-ms6818
Denna verkar rimlig i pris..

T turbo100 skrev:
En sådana här du har?
[länk]
Denna verkar rimlig i pris..
Denna är det jag har.
Den du länkar till verkar betydligt mer seriös!
Och dyrare.

/Höghus

Förpackning av MASTECH kabelsökare modell MS6812 med bild av enheten och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Köpte på kjell och den kanske inte är helt perfekt..
När jag trodde mig hittat ett avbrott indikerade mätaren att slingan var hel men med en multimeter var det inte kontakt, laddstationen blinkade blott..
Tog en kabelrulle och anslut direkt mellan de två yttre stiften men blinkar blått i alla fall..
Verkar vara fel på laddstationen :(

Finns det någon min längd på begränsningslinan?
Just nu frösöker jag bara få den att lysa grönt så jag vet att den är hel...
tips?

T
Nu har jag kopplat ihop de två ytterstiften på laddstationen med en del av slingan som både multimeter och det nya "kjell" instrumentet anser vara hel.
Mätte med multimeter direkt på stiften på laddstationen med sladdarna anslutna utan spänning på laddstationen och det pep i multimetern så slingar är hel men fortfarande blått blinkade sken på stationen.. vad kan vara fel?

Någon minsta längd eller resistans på beg.slingan finns ej.
Om inte laddstationen lyser grönt med en ansluten bit kabel, så kan kretskortet i laddstationen vara trasigt.
När uppstod felet?

En resistansmätning av slingan ska göras med beg.kabeln frånkopplad från laddstation. Resistansvärdet ska ej överstiga ca 20-25 ohm. Vanligtvis ligger det i området 3-10 ohm.

T turbo100 skrev:
Nu har jag kopplat ihop de två ytterstiften på laddstationen med en del av slingan som både multimeter och det nya "kjell" instrumentet anser vara hel.
Mätte med multimeter direkt på stiften på laddstationen med sladdarna anslutna utan spänning på laddstationen och det pep i multimetern så slingar är hel men fortfarande blått blinkade sken på stationen.. vad kan vara fel?
Har du möjlighet till motståndsmätning med multimetern?
Hur många ohm är det i slingan?

/Höghus

T
Hej,
Jag mätte ca 4 ohm på kabeln med min lilla budgetmultimeter och i "pip-läge" så pep den.
Jag ska klippa till en bit kabel på 20cm och koppla direkt mellan de yttre stiften och testa.
Jag flyttade stationen pga ombyggnad i trädgården under senhösten och sedan har den stått utan begränsningskablar ute med strömmen påslagen, så det har händ från November till idag är det bästa jag kan säga..
Om inte jag får den att lysa grönt med sladdstumpen är det väl bara att lämna in den, eller kan man mäta inspektera själv?
Kan man ev. mäta spänning mellan plintarna?
Tack för input - uppskattas!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.