Sprutmålade om pollaren av stål med en vattenbaserad akrylatfärg för utomhusbruk. Medan färgen torkade uppstod en sådan här rostbrun rand längs med svetsfogarna:

Stålpollare med vit färg och rostbrun rand vid svetsfog, omgiven av växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad beror det här på då? Jag hade borstat bort all ytrost noggrant med en vinkelslip + stålborst. Det finns dock rost på insidan, men godset är ett par mm tjockt. Jag borde väl ha grundat med någon rostskyddsfärg. Antar att det blöder igenom igen om jag bara drar på ett andra lager av samma färg? Skulle helst inte göra arbetet alltför avancerat då det är tänkt vi skall byta ut dessa inom några år.

Tack för svar,
Johannes

Redigerat:
Vattenbaserad + naket stål = rost.
Hade samma problem när jag målade element som jag råkade slipa metallrent på en liten prick.
Du kan måla över men risken finns att det hela tiden kommer upp genom färgen, det där var rätt mycket.
Jag fick måla 2 gånger extra på min knappnålshuvud-stora rostprick.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Svårt att se på bilden men det ser ut som att den är ihopfogad av två halvor och tjockleken vid skarven ser ut som den är mycket tunnare än övrigt material.

Aj, ser ut som att jag får hitta en rostskyddsprimer att spärra med. Tyckte det var konstigt att genomblödningen enbart skedde i fogen; framsidan var också metallren fläckvis men där syns ingen blödning överhuvudtaget. Den verkar onekligen lite tunnare där och hela grejen håller visserligen på och rostar sönder inifrån: pollarna är nedslagna rakt i jorden och den som monterat armaturerna (bortplockade på bilen) hade dessutom skruvat in någon jävla masonitskiva som binder en massa fukt som distans (ersatte dessa med mellanlägg av plast).

J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Sprutmålade om pollaren av stål med en vattenbaserad akrylatfärg för utomhusbruk. Medan färgen torkade uppstod en sådan här rostbrun rand längs med svetsfogarna:

[bild]

Vad beror det här på då? Jag hade borstat bort all ytrost noggrant med en vinkelslip + stålborst. Det finns dock rost på insidan, men godset är ett par mm tjockt. Jag borde väl ha grundat med någon rostskyddsfärg. Antar att det blöder igenom igen om jag bara drar på ett andra lager av samma färg? Skulle helst inte göra arbetet alltför avancerat då det är tänkt vi skall byta ut dessa inom några år.

Tack för svar,
Johannes
Precis. Rostskyddsprima under. Sen kan du pensla insidan/undersidan som du skrev redan hade rostat med kalloressad linolja.
Jag har kört med biltemas:

(Rostskyddsmedel, linoljebaserat, 1 l
Artnr. 36-2452)

Den kryper tillomed genom fukt och gräver sig igenom ytrosten ända in till den friska metallen och stannar där som ett tätt lager. Då kommer inte syre åt metallen och vidare oxidering (rostande) förhindras.
Många sprayar underredet och i balkar/trösklar på gamla bilar med sånt. Så håller gamla bilarna många år till👍 jag ha sprayat sånt på mina bilar, ett måste som ford-ägare

Slipade bort allt, målade med rostskyddsprimer och sedan funkade täckfärgen. Det blev mycket jobb men hoppas det håller ett antal år nu.

Elektrisk utomhuspanel på ett vitt stativ, omgiven av grönska och buskar.
Skapa konto

Tack @Kenneth Hellman för tipset om linolja. Skall spruta dit lite sådant då jag snart ändå planerar öppna armaturerna igen för lampbyte. De har rostat ganska mycket, syns inte på bilden men det där dränerinsgruset i röret har så samlat så mycket organiskt material i sig att det i princip är jord under ett tunt lager av grus.

Och efter första regnet ser det ut så här på en del av dem 😠
IMG_5435.jpg
Skapa konto

På tre av sex har färgen bubblat på ovansidan, och på den avbildade (den värsta) syns även rostgenomslag. Bubblorna känns mjuka när man trycker på dem. Vad kan ha gått fel här, och vad borde man göra--- bubblor betyder väl på att fukten har trängt i under färgen på något sätt? Bubblor syns endast på ovansidan där vatten lämnat stående, så det måste ju vara vatten som trängt igenom färgen snarare än fukt underifrån.

Färgen hade härdat ca. en vecka utan tillstymmelse till bubbling innan regnet kom. Färgen är alltså denna, och primern denna.

Redigerat:
Nu efter flera veckor har den härdat så att den inte bubblar längre när det regnar. Det lilla rostgenomslaget tänker jag leva med. Märklig färg det här. 🤷

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.