Byggahus.se
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Ett sparande i föreningen bör ju avspeglas i försäljningspriset.
Det borde göra det, men jag skulle vara överraskad om ens 10% av köparna bryr sig om att kolla föreningens ekonomi eller tar hänsyn till den vid budgivning.
Efter ett antal år i en styrelse så var min bild att folk inte förstod vad en bostadsrättsförening innebar. De var inte med i någon förening, tyckte hyran var för hög (ja hyran sa de), ville inte jobba på något sätt för föreningen (som de inte visste att de tillhörde). "Jag vill bara bo och tjäna pengar på lägenheten." ...

Jag tror att BRF kommer få svårare och svårare: Idag vet inte folk vad en förening innebär, oavsett om det är en BRF, en idrottsförening eller något annat. Då riskerar man att få en usel styrelse.
 
F f91jsw skrev:
Men inte nödvändigtvis för standardhöjningen, om man inte bor kvar.
Nej, den får ägaren som får standardhöjningen stå för =)
 
Åsa Lund
Jag är inte fullt lika pessimistisk om brf som framtida företeelse. Om man ser till att välja en förening av rimlig storlek. De här med mindre än 10 medlemmar riskerar att bli lite slumpartade.

Det ÄR svårt att få folk att engagera sig. Oftast blir det när det antingen är lite kris, en grupp vill få ordning på ekonomin, eller liknande.

I föreningen där min son köpte bostadsrätt för ett par år sedan, hade de en styrelse där två styrelsemedlemmar hade flyttat från föreningen, och en hade avlidit under året. Valberedningen letade lite desperat efter tillskott till styrelsen, och sonen tackade ja, då hade han bara bott där i ett halvår.

Folk ställer upp om det behövs.

Personligen anser jag att man skall inte sitta i styrelsen för länge, även om man gillar uppdraget. Utan sitt typ 2 max 3 perioder (man väljs ofta på två år). Själv satt jag i 3 år som ordförande för ca 25 år sedan. Det var ett väldigt roligt och utvecklande uppdrag. Jag hade tänkt sitta ett år till, men flyttade när vi fick barn.

Får man en styrelse med "inrökta gubbar" som sitter i 20 år, så finns det ingen som vågar föreslå förändringar. Förrän allt börjar gå åt skogen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag är med i en Brf-styrelse och kan bara bekräfta hur låg kunskapen är hos de flesta medlemmar om dels vad man egentligen äger och dels hur en Brf drivs. Förmodligen vill
inte alla ens bo i Brf men är tvingade för att det inte finns hyresrätter tillgängliga. Där
blir brf ett sätt att köpa sig förbi en bostadskö eller att man tvingas "straffbo" i något
mindre attraktivt område i väntan på annat.

Det är ytterst sällan någon kontaktar styrelsen med frågor om ekonomi eller kollar upp skicket på fastigheten. Månadsavgiften lägger de flesta alldeles för högt värde på. OK, det kanske man förstår för det är en enkel sak att kolla och blir en återkommande kostnad sedan. Förmodligen finns massor med styrelser som förblindas av just avgiftsnivån i stället för att lyfta blicken en aning och se framtiden. Väldigt många har ett kort boendeperspektiv och tänker att de bara bor något enstaka år för att sedan flytta. Vid några tillfällen har vi haft styrelsemedlemmar som helt plötsligt anser att avgifterna ska sänkas och det brukar sammanfalla med att man tänker flytta och vill få upp värdet på sin bostadsrätt.

Ett stort hot är en slapp styrelse som inte engagerar sig utan lämnar över till HSB, Riksbyggen mm. Organisationerna har inget intresse att föreningen blir välmående utan vill håva in pengar som alla andra. En aktiv styrelse däremot kan göra stor skillnad. Inställningen "jag har köpt en lägenhet [sic] för bo och inte arbeta" återkommer ständigt liksom åsikter att "man" absolut måste fixa det och det, men när det är frågan om insatser eller bara konkreta förslag så blir det sällan något. En del undrar varför det är vi och inte HSB/Riksbyggen/etc som ska betala underhåll på fastigheten.

Frånvaron av engagemang från medlemmar är inget unikt för Brf, andra föreningar har samma problem och många gnäller över ont om tid för att sedan slöa timtal framför teven, fejsbok eller liknande. Kanske sitter de och läser diskussionsforum på nätet också... :cool:
 
Åsa Lund
Ordföranden i brf Ida sitter fängslad...
Mäklarna säljer gladeligen. De flesta har ingen info om att föreningen går 75 mkr i förlust i år.
 
H hempularen skrev:
Får man en styrelse med "inrökta gubbar" som sitter i 20 år, så finns det ingen som vågar föreslå förändringar. Förrän allt börjar gå åt skogen.
Jag bor i en förening med låg medelålder och därmed rätt stor omflyttning. Vi skulle gärna välkomna några "inrökta gubbar" som tänkt bo i föreningen 20 år i styrelsen. ;)
 
  • Gilla
Swetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.