Byggahus.se
Det låter ju som att föreningen inte bara har haft för låga avgifter för att täcka renoveringar, men man har tillåtit en stor nybelåning.

Detta gäller ju en stor relativt gammal förening, ändå har den lån på 335 milj, vilket ger 455 000 per lägenhet, lägenheterna har ett marknadsvärde på 600 - 700 000 per styck.

Men för att komma upp i den belåningen måste föreningen ha gjort andra stora renoveringar, det kan inte vara de ursprungliga lånen på den nivån.

Man kan gissa att de gjort ett stambyte nyligen.

Samtidigt så är det inte vettigt att en förening skulle spara ihop bortåt 300 milj, i väntan på en större renovering.

Nu tar Cornupia upp en del andra märkliga kostnadsposter också. Porttelefoner för ca 15 000/lgh. Kanske man inte borde satsa på om man nätt o jämnt klarar tak o fasader kostnadsmässigt.

Det går lätt så här om engagemanget i styrelsen är dåligt.
 
BirgitS
H hempularen skrev:
Men för att komma upp i den belåningen måste föreningen ha gjort andra stora renoveringar, det kan inte vara de ursprungliga lånen på den nivån.

Man kan gissa att de gjort ett stambyte nyligen.
Står ju i artikeln att de har relinat stammarna och renoverat fasaden, vardera för ca 60 miljoner, under 2016.

Men någon måste ju ha varit engagerad i styrelsen för det kräver ju mycket jobb att upphandla alla dess renoveringar mm.
 
Åsa Lund
Skulle tro att folk från HSB varit inhyrda som projektledare åt dem. Styrelsen har låtit projektledarna gasa på.
 
Åsa Lund
Sydsvenskan har nystat i detta och i styrelsen hittat personer som figurerar i utredningar om ekobrott. Artikel idag.
Tycker synd om medlemmarna
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Åsa Lund
H hempularen skrev:
Det låter ju som att föreningen inte bara har haft för låga avgifter för att täcka renoveringar, men man har tillåtit en stor nybelåning.

Detta gäller ju en stor relativt gammal förening, ändå har den lån på 335 milj, vilket ger 455 000 per lägenhet, lägenheterna har ett marknadsvärde på 600 - 700 000 per styck.

Men för att komma upp i den belåningen måste föreningen ha gjort andra stora renoveringar, det kan inte vara de ursprungliga lånen på den nivån.

Man kan gissa att de gjort ett stambyte nyligen.

Samtidigt så är det inte vettigt att en förening skulle spara ihop bortåt 300 milj, i väntan på en större renovering.

Nu tar Cornupia upp en del andra märkliga kostnadsposter också. Porttelefoner för ca 15 000/lgh. Kanske man inte borde satsa på om man nätt o jämnt klarar tak o fasader kostnadsmässigt.

Det går lätt så här om engagemanget i styrelsen är dåligt.
Menar inte att de skulle sparat ihop 300 miljoner. Mer att underhålla hela tiden, efter hand, så det inte blir så mycket och dyrt på en gång.
En förening bör ha en underhållsplan på 30 år och följa den. Både vad gäller fondering och vad som ska utföras. De som bor i lgh ska vara med och betala för underhållet på sikt. Ska inte bara drabba dem som råkar bo i lgh när renoveringen utförs.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag har själv suttit med i styrelsen i en "välskött" (enligt mäklaren) förening.

Där fick man låna till i princip all renovering som behövdes nu 50år senare. Förr hade man velat hålla avgiften nere (under mina fem år där höjdes avgiften ~30%).

Jag försökte använda precis samma resonemang (man betalar för sitt slitage) men det var inte många som köpte det. Ordföranden hävdade att det var dumt att lägga pengar på hög och bättre att låna när man väl behöver pengarna, han hade å andra sidan bott i föreningen väldigt länge.

När jag flyttade därifrån så fanns det en underhållsplan som sträckte sig 30år framåt och man gjorde avsättningar för att täcka dessa.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Ja, så går det när man inte har koll. Jag tycker det är rimligt att bostadsrättsföreningar försöker fondera medel för renoveringar. Kanske lättast att göra genom att amortera befintliga skulder så det finns ett låneutrymme den dagen man måste renovera.
Det som annars händer är att avgiften höjs kraftigt, och många som bott där länge blir tvungna att flytta för att de inte klarar månadsavgiften. Bostadsbidrag för äldre har ganska låga tak och när man passerar genom dem får t,ex. många änkor och änklingar problem med att bo kvar.
 
I fallet i Malmö verkar det handla om en form av bedrägeri eller annan ekonomisk brottslighet i bakgrunden, i kombination med grov inkompetens och oskicklighet hos styrelsen. Enligt Sydsvenskan har man betalat stora summor i förskott för arbete som inte blivit utfört eller gjorts på ett undermåligt sätt.

Rent allmänt tycker jag det bör vara en viss balans mellan sparande och lån i en brf. Att spara för mycket är orättvist mot medlemmar som flyttar och inte får del av framtida renoveringar, medan att spara för lite kan ge rejäla smällar i form av avgiftshöjningar när man måste låna upp mycket på kort tid.
 
Fast sparandet ska ju utgå från det planerade underhållet.
Man borde ju betala för slitaget som man skapat.
 
Åsa Lund
En underhållsplan ska förhoppningsvis göra att man kan planera så det blir någorlunda jämnt flöde med utgifter sett över åren.
Det kräver mod av ordföranden i föreningen (talar av egen erfarenhet) att våga driva linjen. Kräver att man gör underhåll som motiverar för medlemmarna att avgiften höjs, exempelvis fönsterbyte, samtidigt som man ser till att spara energi.
 
Jag köpte en lägenhet av ordföranden i en mindre BRF, enligt honom var det mycket bra ekonomi i föreningen bla bla. Ung och dum kollade jag inte upp det mer noggrant, har var ju ändå ordförande tänkte jag. Jag hann väl bo i lägenheten ca 6 månader innan hyran höjdes med 40% p.g.a. av stamrenovering och reparation av tak.

Tyckte jag betalade lite överpris för lägenheten men att det var okej p.g.a. låg hyra. Nu gick det bra ändå då jag sålde lägenheten med fin vinst 3 år senare.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Man borde ju betala för slitaget som man skapat.
Men inte nödvändigtvis för standardhöjningen, om man inte bor kvar.
 
Ett sparande i föreningen bör ju avspeglas i försäljningspriset. För övrigt betalat man inte hyra i en bostadsrätt.
 
Allt talar för för brottslighet i Malmöföreningen, upphandlade och betalade vansinnesrenoveeingar som ej genomförts. Av en slump så har det skett hos bolag som styrelsen haft intressen i. Bla har det beställts porttelefoner för 10 millar,det är mer än 13000 per lägenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.