1 304 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Bredd höjd djup och pocenten Helge. Däckdimentioner. hur kan man beräkna omkretsen kontra bredden od
Japp!
Dags för nya sommardäck till Jaggan.
Orginaldimentionen är 225/55-60 r16.
På grund av spårkänslighet, bensinförbrukning etc. skulle jag vilja gå ner i däckbredd utan att minska omkretsen.
Jag har letat hos "Däckonline" efter någon form av tabell, men inte funnit någon.
Jag anar att jag tidigare ställt samma fråga, men minns ej när. Hoppas ni har överseende med eventuell upprepning.
Staffan
Dags för nya sommardäck till Jaggan.
Orginaldimentionen är 225/55-60 r16.
På grund av spårkänslighet, bensinförbrukning etc. skulle jag vilja gå ner i däckbredd utan att minska omkretsen.
Jag har letat hos "Däckonline" efter någon form av tabell, men inte funnit någon.
Jag anar att jag tidigare ställt samma fråga, men minns ej när. Hoppas ni har överseende med eventuell upprepning.
Staffan
Redigerat:
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 347 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 347 inlägg
Om du har problem med spårkänslighet med 225
r så är det något som är fel. Har du eftermarknadsfälgar? Är det rätt offset på dom? Sen kan det hjälpa med en hjulinställning, kolla så du inte har toe-in, samt justera in lite extra caster.
Syntax för däckdimensionerna är denna: 225, bredd i mm; 60, höjd i procent; 16, fälgdiameter i tum. Du har alltså 225 × 0,60 × 2 + 16 × 25,4 = 676 mm i diameter nu. Jag skulle dock rekommendera dig att rätta till felen ovan först, och sen ev. byta dimension. Och ökar du lufttrycket lite så har du kompenserat för den bredare profilen när det kommer till rullmotståndet...
Syntax för däckdimensionerna är denna: 225, bredd i mm; 60, höjd i procent; 16, fälgdiameter i tum. Du har alltså 225 × 0,60 × 2 + 16 × 25,4 = 676 mm i diameter nu. Jag skulle dock rekommendera dig att rätta till felen ovan först, och sen ev. byta dimension. Och ökar du lufttrycket lite så har du kompenserat för den bredare profilen när det kommer till rullmotståndet...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Oj, vad betyder då detta (från en säljsida):vcx skrev:
Nokian Weatherproof SUV 225/65 R17 106H XL
Trodde att det var vedertaget sätt att beskriva.
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 347 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 347 inlägg
Är du tillbaks?KnockOnWood skrev:
106 är lastindex (950 kg) och H är hastighetsindex (210 km/h). Båda dessa uppgifter ska också stå på däcket. XL betyder eXtra Load om jag kommer ihåg rätt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack!
Men varför måste allt vara så komplicerat
Men varför måste allt vara så komplicerat
Eller här : http://www.gusondack.se/Däckberäkning.aspx
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nä, för svårt för mig. Överlämnar det åt experterna på Vianor i H-stad.
I prisjakt kan man söka på omkrets.
Klicka här för att svara