D09
Hej

Kommunen har bestämt av 80-90 % av invånarna ska ha ( möjligheten ) till internet via fiber.

Imorgon ska jag träffa några grannar ang detta.

Vad ska man tänka på?

Uppfattat det som att man startar en förening som driver "anläggningen" ,

men vad är det för anläggning man pratar om?
Vad kräver en sådan i underhåll?

Vilka summor brukar det röra sig om per fastighet?

Blir det billigare i slutändan jämf med mobilt bredband ( tänker att det ökar ju hastigheten hela tiden också )

Vad brukar man uppskatta att det medför i ökat värde på fastighet?

Vilka frågeställningar brukar komma upp?
Vad ska man tänka på?

känner mig väldigt oförberedd även om det bara är en intresseanm. hitills.

Att starta en egen förening för driften får väl ses som en lösning ifall någon operatör inte vill ordna anslutningarna. Har kommunen en sån vision borde man också ha en tanke hur det ska göras. Här förvaltas stadsnätet av elbolaget (öresundskraft), och på andra ställen är det ett separat kommunalt fiberbolag.
En förening kräver nog flera kunniga eldsjälar med bra kontakter, kunskaper och stort intresse.
Typisk ansluningsavgift med en operatör ligger på ca 10-25kkr

Med tanke på de begränsningar i datamängd som operatörerna inför på mobilt bredband så kommer nog skillnaden i upplevd kvalitet/kostnad att försämras ganska mycket framöver, även om det i dagsläget är ungefär lika dyrt med mobilt bredband och fiber, åtminstone som "normalkonsument"

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Det är väldigt bergig, kuperad terräng här och "glest" mellan husen då det är fd fritidshusområde som omvandlats

Hörde någon n'ämna att blir det för dyrt så monteras en mast istället och ger ut mobilt till området istället...
Någon som hört något om detta? Vet inte om det stämmer.

Är det oftast en fast operatör vid så stora projekteringar? Vilket är att föredra obunden eller fast?

D09 skrev:
Det är väldigt bergig, kuperad terräng här och "glest" mellan husen då det är fd fritidshusområde som omvandlats

Hörde någon n'ämna att blir det för dyrt så monteras en mast istället och ger ut mobilt till området istället...
Någon som hört något om detta? Vet inte om det stämmer.

Är det oftast en fast operatör vid så stora projekteringar? Vilket är att föredra obunden eller fast?
När jag jobbade med sånt för exakt 10 år sedan, så använde vi 2,4ghz och 5 ghzprylar med lite fetare antenner för att sprida bredband i byn. Bandbreddskraven var ju lite annorlunda då. Vi hade 2mbit anslutning in som några tiotal kunder delade på. Adsl fanns inte i lokala telestationen så detta var betydligt bättre än modem. Det shapades rätt hårt med en packetlogic för att inte torrentströmmarna skulle släcka allt.

Om den här typen av lösning fortfarande används vet jag inte, bandbreddskraven är ju lite annorlunda nu och mobilt bredband ofta ett vettigt alternativ om det är omöjligt att gräva.

Kan man välja på öppen fiber (dvs bolaget äger bara kabeln) och en kombinerad kabel/tjänsteleverantör så hade jag valt den öppna.
Fler leverantörer=konkurrens.

Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hej!
Jag sitter själv med i styrelsen för en fiberförening. Det en förening gör är att de bygger ett fibernät till sina medlemmar. Som medlem är man delägare i nätet och har bestämmanderätt över hur det skall byggas, vilka tjänster som skall erbjudas i nätet. I förekommande fall kan man även sälja access genom sitt nät till andra aktörer/operatörer och få inkomst till föreningen.
Det man oftast gör som fiberförening är att man bygger själva nätet (gräver ner slang, skjuter i fiber och svetsar samman dem) och sedan bjuder in en kommunikationsoperatör (KO) som sätter sin utrustning i ändarna (i nodstation och i hemmen) och därmed driftsätter nätet. KO ansvarar för innehållet och driften. Föreningens ansvar är att hålla fiberkablarna hela, dvs om någon gräver av dem beställer man lagning av en firma som kan laga dem! (Samt ser till att den som grävt av får betala!)

Pris/fastighet brukar hamna i storleksordningen 15.000 kr. (Jämför med att koppla in el eller VA till fastigheten. Det kostar oftast MYCKET mer)

Mobilt bredband skall (enl min åsikt) användas mobilt, hemma ska man ha fiber. Varje mast har idag 200 Mbit/s (obekräftad uppgift från "väl insatt person") Hur många grannar har du som ska dela på den bandbredden? Det blir snabbt fullt, om man säger så...
Idag känns ADSL tillräckligt för de flesta behov, men tänk på vilken hastighet vi hade för 10 år sen. (0,5 Mbit/s kanske?) Vad har vi för behov om 10 år. Allt kräver mer och mer bandbredd för att fungera. Jag har fått uppgifter om att Skanova ska börja avveckling av telenätet inom kort, start om ca 3 år (tror jag det var). Sen finns inget ADSL kvar...

Värdet på fastigheten bestämmer köparen, om denna skiter fullständigt i allt vad internet och fiber heter så har det ju inte ökat värdet på huset alls, men förhoppningsvis ska det vara lättare att sälja ett fiberinstallerat hus än ett som saknar uppkoppling. I vår förening pratade vi med några banker angående privatlån för att finansiera anslutningskostnaden. De var eniga i att utan problem belåna huset på de 15.000 -20.000 som en anslutning kostar, då de anser att värdet på huset lätt ökar med det dubbla...

Många är oroliga för anslutningskostanden som upplevs som väldigt dyr. Vi betalar i tre omgångar á 5000 kr. Klarar man inte det med sparpengar är det som sagt inga problem att belåna huset.
När man väl har fiber kan man får internet, TV och telefoni (ofta sampacketerat, sk. tripple-play) för kanske 300-350 kr istället för kanske 750-800 kr som motsvarande utbud kostar med Telia, Boxer och grabbarna... Därmed kan man faktskt tjäna in anslutningskostnaden på några få år - sen blir det ren vinst! Men framför allt, man har en tråd som klar näst intil obegränsad överföring - bra för framtiden.

Generella tips är; Har du möjlighet att få fiber - Ta chansen! Oavsett pris. Om man inte hoppar på kollektivanslutningen med fiberföreningarna, så kan man ansluta sig i efterhand - Men priset kan lätt bli det dubbla då man får bära alla kostandev själv då. När man gräver till många samtidigt delar man på alla dyra kostnader och får ner priset per fastighet till riktigt låga summor.

Till sist; En föreningsmedlem är delägare i nätet. Om man bestämmer sig för att sälja nätet sedan (Många gör det) får man ganska bra betalt och kan få igen större delen (om inte hela) av sin anslutningsavgift!

Go for it !!

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
D09
Så om de boende är driftiga och hyr t ex minigrävare och fixar själva så kan det med andra ord bli billigare mot att man lägger sin egna tid?

Var kan man hitta kraven på hur slang etc ska vara ligga och vilka material som ska användas?

Vi har iaf 1 st hitills som sagt att han har kompetens, men man bör vara flera om det sköts i egen regi.
men om operatören sköter det, då behövs väl ingen större kompetens?

Förmodar att en förening ska drivas precis som samfälligheten med årsmöten etc?

Jag vill absolut ha fiber in i huset då jag tror att det kommer att krävas mångdubbelt i bandbredd om ett antal år för att ligga i fas med marknadens utbud.

Min telefonlinje hänger fortfarande upprullad i en trädgren då jag inte såg nyttan med att dra in den igen ; )
Känns bra om skanova kommer och hämtar den igen he he

Vilka är kostnader ska man räkna med i uppstartskedet?

uppstart förening
installation
anslutning av leverantör

finns det något mer?

Slår man ut alla hushållens kostnader och hittar ett snittpris eller om t ex jag har huset längre in på tomten än andra, får jag en högre kost då?

Dum fråga, men var kommer fibern ifrån. dvs någonstans måste man väl börja o dra en kabel som folk sen kopplar på sig eller är det en mast som man delar på?

Snart inkopplat här.
Anslutningskostnad 15 000kr (samma kostnad oavsett var inom föreningen man bor...)
Årsavgift till föreningen 500kr
Grävning på egen tomt Tror det kostade ca 1300 efter rotavdrag. Hann tyvärr inte gräva själv så jag lät en snubbe med specialmaskin göra det...

Framtida kostnader...
500 kr / år i medlemsavgift
ca 380 kr / månad för bredband, telefoni och "grundpaket" på tv, tror det var 10 - 15 kanaler eller så...

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Blir det som en router i hemmet eller hur ser utrustningen ut?

I vårt ingår det en router som är trådlös, en digitalbox till tv (som kopplas med nätverkskabel) om man inte köper till trådlös överföring av tvsignalen.

Själv kommer jag att dra närverkskabel så mycket det går, för att använda till tv, fast dator och ´nyttja det trådlösa nätverket till bärbara enheter...

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
kanske alla datakablar som jag dragit i huset kommer till nytta =)

D09 skrev:
Blir det som en router i hemmet eller hur ser utrustningen ut?
Ifall du får fiber hela vägen in i huset sitter det en fiberconverter, ser ut som en router, med ingång för fibern och 1-5 ethernetutgångar. Till den här kopplar du din router.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Finns det något hinder i att vägföreningen driver detta istället för en parallell förening?

Ser många vinster med detta i tid och pengar, kortare ledtider och snabbare till beslut.

Jag tycker det verkar utmärkt att samordna väg- och fiberbygge/drift.

Det borde också vara straffbart att bygga väg utan att lägga ner kanalisation.

Om vägföreningen kan lägga fiber beror på dess stadgar. Detta får man kolla.

Det finns en hel del att läsa på internet:

http://www.bredbandskokboken.se/
http://www.bredbandivarldsklass.se/Global/Dokument/Handbok 7_tredje_upplagan_done-1.pdf

Vad gäller själva föreningsupplägget finns det goda möjligheter att göra bort sig och då blir det dyrt. Läs Skatteverkets skrift om moms och finberföreningar:

https://www.skatteverket.se/rattsin...742412111.5.71004e4c133e23bf6db800084092.html

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Gjorde ett ip test igår och jag har via mitt mobila bredband ca 40 ned och 16 upp.

Är det lönt att köra kabel ändå tro?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.