Hej

Tänkte köpa en kassett till öppna spisen!

- storlek ska insatsen vara så stor som möjligt, förhållande till spisen eller ska man lämna lite luft mellan kamin och spisväg?

Känns som om man köper en som passar precis som finns det inte mycket cirkulation för värmen, men det kanske kvittar eller, är så stor som möjligt bättre mer plats till ved att elda?

- Märken och modeller Jag har snöat in på Roslags spisen någon som har några kommentarer? förslag?

- ekonomi någon som har räknat på vad man sparar på att elda med en kamin hur många kw man kan spara, sett till ett normal användande tumme pekfinger jämförelse? hus storlek 100 km, nuvarande uppvärmning El och Olja, hur långtid tar det innan inventeringen är betald?
om man nu kan göra en generell uträkning eller uppskattning

jaja det var nog allt

K:)

Hej,
Vi installerade sverigekassetten i vår öppna spis när vi flyttade in. Den finns i två storlekar och vi har den största eftersom vi tänkte att det skulle se konstigt ut med en liten kassett i det stora hålet i spisen.
Rent praktiskt och värmemässigt kan jag i efterhand säga att det hade räckt gott och väl med den lilla.

Det är bra med lite luft runt kaminen så att du får cirkulation kring kassetten. Den ger makalöst med värme och om man eldar några brasor per dygn värmer den lätt hela huset (84m2). Vi brukar köra en brasa på kvällen och lägger man in nytt efter det så blir det för varmt. Jag rekommenderar att välja en ganska liten kassett. Nackdelen med vår stora kassett är att det är svårt att elda lite mindre brasor. För att det skall brinna bra kräver det att man stoppar in ganska mycket ved. Det blir med andra ord svårt att bara myselda lite. Senaste nyårsfesten var vi tvugna att öppna fönstren i vardagsrummet då jag petat in ett par pinnar för mycket. Det blev nog närmare 30 grader varmt.

Vi har elpanna som värmer via vattenburet. Har satt termostaterna på elementen på ca 20 grader, och pannan är inställd så att vi har ungefär 19grader inomhus om vi inte eldar. När vi tänder en brasa tar det en halvtimme, sen har termostaterna strypt i vardagsrummet, efter en/ en och en halv timme har de strypt i nästan hela huset om vi har alla dörrar öppna och vi har 23-24grader inomhus.
Termostaterna håller sig säkert stängda 2-5h beroende på hur kallt det är ute. Det är ganska mycket tegel kring kaminen och det lagrar värmen en del och håller sig varmt ett tag. Om vi bara eldar en rejäl brasa efter jobbet gissar jag att vi spar 20-30% av uppvärmningskostnaden om vi har gratis ved.

Största vinsten tycker jag är att kunna hålla så låg inomhustemp som 19 grader och sen snabbt och lätt få mysvärme när man kommer hem från jobbet. Sänker man inomhustempen med 1grad så spar man tydligen 5% på uppvärmningskostnaden, men 23-24 grader inne är gott när snön yr ute :-)

Hej Magnus jätte tack för ditt email angående kamin, det har verkligen hjälp oss vi kommer att välja en liten kamin, hade dom tankarna redan innan men nu inget tvivel
pass åp det är snart nyår igen..
tack
K

Hej. Är intresserad av att få veta om Er Sverigekasset sotar igen glasen då ni eldar i den?
Vi har en Roslagsspis idag och den är en katastrof på den punkten vilket tar bort mycket med charmen att elda.

// Katarina

Kolla keddy, dyr men bra inget sot på glasluckorna. Ta i köp så stor ni plats med, mycket gjutjärn blir garanterat varmt. Se till att få luftcirkulation alltså ett rejält hål en bit upp på öppna spisen, jag har två stycken, en som jag har byggt in datorfläktar i spirorör vid golvet så varmluft kommer både uppe via självcirkulation och vid golvet via fläktar. Fläktarna tar inte många watt eftersom de går på 12 volt, kan justera voltantalet med 12 voltsadapter (köpt på biltema) så fläkten kan gå på olika hastigheter.

Tioman skrev:
Hej. Är intresserad av att få veta om Er Sverigekasset sotar igen glasen då ni eldar i den?
Vi har en Roslagsspis idag och den är en katastrof på den punkten vilket tar bort mycket med charmen att elda.

// Katarina
Att det sotar beror på dålig ved och dåligt drag i skorsten. Förlängde min skorsten och nu sotar aldrig mina luckor till roslagsspisen. Att du har dåligt drag märks också att det sotar ovanför luckorna på den gamla spisen. Tror inte det hjälper att byta spisinsats.

Jag skulle överväga att ta en titt på http://www.kratki.eu/index.php?cPath=86 . Frakten går på ca 1200-1300 men man får en rejäl gjutjärnsspis för bra peng. Sen kan man ju utrusta dom med tilluft utifrån som inte är helt fel. Men de är stora så det är ingen större ide ifall du har en liten öppenspis .

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.