Vi är inne på att mura in en braskamin i huset som är byggt lite i sekelskiftesstil. Aktuellt hörn och insats, samt tänkt ungefärlig utformning enl bild.
Det finns en isokern blockskorten bakom vägg, ca 25-30 cm, och rökröret kommer dras genom väggen.
Har försöker få klarhet i vad som gäller för att göra passage genom vägg och brandsäker vägg bakom på rätt sätt. Tanken är att använda någon form av lättbetong, multiplatta? För att mura upp väggen bakom.
Info jag fått är att 50 mm lättbetongblock, (multiplatta), och 50 luftspalt brukar användas. Men kan man lita på detta?
Har varit i kontakt med sotare och tänkt bes man för att få info om anvisningar på tjocklek och luftspalt på vägg bakom och genomföring vägg, och de menade att det får man av leverantören av tänkt skiva men det var inte så lätt.
Vet någon vart man kan hitta info eller hur det ska göras på rätt sätt?
Det finns en isokern blockskorten bakom vägg, ca 25-30 cm, och rökröret kommer dras genom väggen.
Har försöker få klarhet i vad som gäller för att göra passage genom vägg och brandsäker vägg bakom på rätt sätt. Tanken är att använda någon form av lättbetong, multiplatta? För att mura upp väggen bakom.
Info jag fått är att 50 mm lättbetongblock, (multiplatta), och 50 luftspalt brukar användas. Men kan man lita på detta?
Har varit i kontakt med sotare och tänkt bes man för att få info om anvisningar på tjocklek och luftspalt på vägg bakom och genomföring vägg, och de menade att det får man av leverantören av tänkt skiva men det var inte så lätt.
Vet någon vart man kan hitta info eller hur det ska göras på rätt sätt?
Det där var lite knepigt, först behöver du troligen en betongplatta som den kan stå på. Du bör nog välja 75mm multiplatta, det är svårt att mura med 50mm (blir vingligt). Se kanske det räcker med 30mm luftspalt. Sen är frågan hur mycket luftspalt det behövs mellan insatsen och omramningen. Du behöver någon form av varmluftsgaller framtill en bit upp på kåpan för att släppa ut värmen inne i omramningen. Anslutningarna kan du göra av delar från fullisolerad plåtskorsten med inmurningsstos i skorstenen. Troligtvis behöver du en sotlucka i skorstenen. Hålet i väggen blir nog ungefär 450x450mm och isoleras. Kanske behöver du mura ett tak över anslutningsröret så att all värme inte går mot taket. Det blir nog en större omramning än du tänkt. Ta hem en sotartekniker och rådgör med honom hur du tänkt göra, närallt är klart måste det vara godkänt.
Tack för svar! Skulle kanske skrivit att det är betongplatta under parketten och vi är inne på lägga en plåt över denna o ställa på om man vill backa tillbaka någon gång i framtiden. Mycket annars av dessa synpunkter är jag med på och har rådgjort med sotaren men de tyckte de kunde komma när det var klart...N Nissegandhi skrev:Det där var lite knepigt, först behöver du troligen en betongplatta som den kan stå på. Du bör nog välja 75mm multiplatta, det är svårt att mura med 50mm (blir vingligt). Se kanske det räcker med 30mm luftspalt. Sen är frågan hur mycket luftspalt det behövs mellan insatsen och omramningen. Du behöver någon form av varmluftsgaller framtill en bit upp på kåpan för att släppa ut värmen inne i omramningen. Anslutningarna kan du göra av delar från fullisolerad plåtskorsten med inmurningsstos i skorstenen. Troligtvis behöver du en sotlucka i skorstenen. Hålet i väggen blir nog ungefär 450x450mm och isoleras. Kanske behöver du mura ett tak över anslutningsröret så att all värme inte går mot taket. Det blir nog en större omramning än du tänkt. Ta hem en sotartekniker och rådgör med honom hur du tänkt göra, närallt är klart måste det vara godkänt.
Om man använder 75 mm multiplatta vet Du att 30 mm luftspalt räcker?
Det är inte jag som ska säga att det räcker med 30mm luftspalt. Jag har jobbat mycke med olika lösningar med eldstäder men alltid haft en dialog med sotarn. Ett viktigt mått ät ju också avståndet mellan insats och omramning, det avgör ju hur stor spisen blir och hur långt ut på golvet den kommer. En annan sak du måste kolla är om det duger med plåt på golvet. Det kommer nog att bli en hel del strålningsvärme nedåt. Underlaget får inte svikta då kan det bli sprickor i murning. Även om ett hembesök kostar är det väl använda pengar. Det är surt att måste göra om.
Absolut! Hänger inte på pengar utan mest att de ska det räckte att de kom när det var klart men jag kommer be de kommer o tittar ändå innan vi murar upp kåpan. Tror inte golvet kommer svikta. Parkett el laminatparkett som ligger direkt på plattan med en 2-3 mm foammatta emellan.N Nissegandhi skrev:Det är inte jag som ska säga att det räcker med 30mm luftspalt. Jag har jobbat mycke med olika lösningar med eldstäder men alltid haft en dialog med sotarn. Ett viktigt mått ät ju också avståndet mellan insats och omramning, det avgör ju hur stor spisen blir och hur långt ut på golvet den kommer. En annan sak du måste kolla är om det duger med plåt på golvet. Det kommer nog att bli en hel del strålningsvärme nedåt. Underlaget får inte svikta då kan det bli sprickor i murning. Även om ett hembesök kostar är det väl använda pengar. Det är surt att måste göra om.
Ett alternativ kanske är att ta en stenskiva istället.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur demontera Contura braskamin från 80-talet?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Reserdelar till 80-tal braskamin ( Rökhylla kanske )
Värme allmänt -
Så väljer du rätt eldstad - braskaminer, kakelugnar och pelletskaminer
Artikelkommentarer -
Byta golv - hissa upp braskamin Contura/premodul med skruvfötterna
Golv -
Flyttar till hus med fjärrvärme & braskamin - optimera
Fjärrvärme & Gas