15 094 läst ·
32 svar
15k läst
32 svar
Bränslesnål kombi
Med så många mil dagligen bör man åka bekvämt och säkert. Det utesluter småbilar, då man snabbt blir trött på buller och bristen på komfort. Jag hade satsat på en mellanklass premium diesel med några år på nacken. Värdeminskningen blir inte så vansinnig och ni kör ändå så mkt att skattekostnaden inte blir mer än 50-70 öre per mil.
Mitt val hade varit BMW 3-serie, Audi A4, Passat kanske en Saab 9-3, de är billiga nu även hyfsat nya. Välj bilar med runt 10kmil på mätaren. Väljer man franskt eller japanskt så kommer man bli missnöjd med komforten då man sitter sämre, samt buller.
Kör själv bmw diesel, mkt nöjd. förbrukning under 0,55 vid långkörning trots automat och tung bil (5-serie)
Mitt val hade varit BMW 3-serie, Audi A4, Passat kanske en Saab 9-3, de är billiga nu även hyfsat nya. Välj bilar med runt 10kmil på mätaren. Väljer man franskt eller japanskt så kommer man bli missnöjd med komforten då man sitter sämre, samt buller.
Kör själv bmw diesel, mkt nöjd. förbrukning under 0,55 vid långkörning trots automat och tung bil (5-serie)
Lite klurigt att välja diesel för så "lite" pengar. De äldre har ofta väldigt hög skatt ca 7000kr/år. Var i samma situation själv i våras och köpte en avensis med d-cat motor från -07. De har NOx-filter som gör att skatten ligger på 3600kr. Ligger på ca 0.6milen. Finns snålare bilar men det är helt ok med tanke på att det är över 200hk. Sen är det sveriges säkraste bil också, inte helt oviktigt då man kör så långt 
@ kinglolle Dom 8000 milen är inte endast resor till jobbet utan även övrig körning under ett år. Men visst är det en lång pendling. Men allt är nog bättre än att åka buss som en annan får göra 
En kollega kör Focus, gjort mig lite avskräckt mot den bilen. Enligt honom motsvarar 12 000 på mätaren i hans Focus ungefär våra 36 000 i Volvon...
@ byggankan En V50 är klart intressant. Klarar man att hålla den på 0,6 sparar vi runt 30% i bränslekostnader vilket skulle göra stor skillnad.
@ Jan-Å Problemet med en liten Toyota är att jycken inte går in. Har en rackare på 50 kg som ska lämnas på hunddagis på morgonen.
@ MB77 Helt okej betalt men visst fan går en (alltför) stor del av nettolönen till körningen.
@ Hubbe2 BMW 320 kan helt klart vara intressant. Förrukningen verkar ligga på rätt nivå. Skatten verkar inte heller allt för farlig, ca 5 800 per år. Någon som har koll på försäkringen? Har bara en känsla av att BMW kan vara ett sådant märke där den sticker iväg.
@ il_duce Avensis kan vara ett alternativ. Efter en liten koll på nätet verkar dom dock vara lite väl dyra. Men helt klart värt att hålla ögonen öppna efter intressanta annonser.
En kollega kör Focus, gjort mig lite avskräckt mot den bilen. Enligt honom motsvarar 12 000 på mätaren i hans Focus ungefär våra 36 000 i Volvon...
@ byggankan En V50 är klart intressant. Klarar man att hålla den på 0,6 sparar vi runt 30% i bränslekostnader vilket skulle göra stor skillnad.
@ Jan-Å Problemet med en liten Toyota är att jycken inte går in. Har en rackare på 50 kg som ska lämnas på hunddagis på morgonen.
@ MB77 Helt okej betalt men visst fan går en (alltför) stor del av nettolönen till körningen.
@ Hubbe2 BMW 320 kan helt klart vara intressant. Förrukningen verkar ligga på rätt nivå. Skatten verkar inte heller allt för farlig, ca 5 800 per år. Någon som har koll på försäkringen? Har bara en känsla av att BMW kan vara ett sådant märke där den sticker iväg.
@ il_duce Avensis kan vara ett alternativ. Efter en liten koll på nätet verkar dom dock vara lite väl dyra. Men helt klart värt att hålla ögonen öppna efter intressanta annonser.
Va skönt för personligen avskyr jag småbilar
Jag skulle nog ha valt som Hubbe2 om jag stod i samma situation, en liten Toyota var mest ett ekonomiskt förslag
Men med hästsläp, jättehund och toklångt till jobbet och bilpendling så kommer Ni ändå att få lägga mycket av era pengar på bilen/bilar och då är det lika bra att åka komfortabelt och säkert dvs europeiskt
Men med hästsläp, jättehund och toklångt till jobbet och bilpendling så kommer Ni ändå att få lägga mycket av era pengar på bilen/bilar och då är det lika bra att åka komfortabelt och säkert dvs europeiskt
Har tidigare rekommenderat nyare Skoda och gör det gärna igen. Hyr mycket bil i jobbet och är alltid grymt nöjd när jag kör Skoda, särskilt Skoda Superb. Den piskar Audi A6 i min bok i alla fall. Körde en Superb 2.0 TDI på 0,42 l/mil under 10 mil landsväg och lite stad. På motorväg (120-130 km/h) har den dragit runt 0,52. Blandat landsväg, stad och motorväg har jag legat på runt 0,47. Ja, jag kör snålt men bilen känns grymt snål. Har haft Audi A4 2.0 TDI och inte kommit i närheten av samma siffror (inte Quattro). Även Octavian är trevlig, men där har jag bara kört 1.6-dieseln och den var faktiskt inte riktigt lika snål (trots att den är miljöbil och Superben inte är det) eftersom jag kört mycket motorväg. Smådieslarna vinner nog mer på stadskörning och sånt.
Jag kör en Citroën C5 kombi -07 med 2.2 litersmotorn (diesel) på 170hk. Den är bekväm, har gott om plats, var hyfsat billig i inköp, tar lite mer last än en V70, har bra sprutt men är tyvärr lite törstig. Bilen finns också med en 110 hk dieselmotor, och enligt de tester jag läst så lär den vara rätt snål utan att vara alltför seg. Kanske kan vara värt att kolla upp.
Får tacka för tipsen. Ska ta mig en funderare och se vad som finns där ute. Efter att ha varit ute med en av jobbets bilar igår vet jag i vart fall att det inte blir en WV Tiguan. Körde den minsta bensinaren och den drog över litern på motorvägen...
Har en Golf kombi -04 diesel (130hk). Drar 0.6 blandat och under 0.5 på motorväg. Skaffade den begagnat för ett par månader sen, otroligt nöjd med den. Funkar riktigt bra på motorväg.
Andrabilen är en -01 V70 bensin+automat+fyrhjusdrift, den drar ca 1.4/mil blandat, helt sjukt,.....
Andrabilen är en -01 V70 bensin+automat+fyrhjusdrift, den drar ca 1.4/mil blandat, helt sjukt,.....
Jag har snackat lite med kompisen som ahr en KIA ceed.
Han verkar i stort nöjd med den, det har varit några grejer som har föranlett verkstadsbesök, men det hade tagits av garantin.
Jag frågade om han skulle köpa en KIA igen om det var dags att köpa ny bil, Nej, blev svaret.
-Jaha, pga av att den är dålig då? -Nej, då vill jag ju prova något annat ...
Ja jag vet inte riktigt hur man ska tolka det hela.
Killen är förövrigt av personlighetstypen "vill alltid kolla något nytt", så om han köper något annat än KIA nästan gång betyder inte nödvändigtvis att han var det minsta missnöjd.
Han verkar i stort nöjd med den, det har varit några grejer som har föranlett verkstadsbesök, men det hade tagits av garantin.
Jag frågade om han skulle köpa en KIA igen om det var dags att köpa ny bil, Nej, blev svaret.
-Jaha, pga av att den är dålig då? -Nej, då vill jag ju prova något annat ...
Ja jag vet inte riktigt hur man ska tolka det hela.
Killen är förövrigt av personlighetstypen "vill alltid kolla något nytt", så om han köper något annat än KIA nästan gång betyder inte nödvändigtvis att han var det minsta missnöjd.
Ja det får man la ändå säga är ett gott betyg 
Min polare trillar ibland över bilar som slumpas bort. Sen lägger han några timmar och några hundringar på reservdelar och har en bil som går att sälja för 10 ggr inköpspriset. Nu hoppas jag bara att rätt sorts bil dyker upp i hans ägor. Tyvärr brukar det vara törstiga V8
r som är helt ointressant i detta fallet.
Min polare trillar ibland över bilar som slumpas bort. Sen lägger han några timmar och några hundringar på reservdelar och har en bil som går att sälja för 10 ggr inköpspriset. Nu hoppas jag bara att rätt sorts bil dyker upp i hans ägor. Tyvärr brukar det vara törstiga V8
Alla dieslar är rätt trevliga idag. Jag har en Passat 3C som precis fyllt tre år och 19.000 mil. Går att pressa ner till 0,45 l/mil om man kör riktigt riktigt gubbigt, men då kan man inte ens köra om en långtradare. En mer verklig förbrukning är 0,55. Jag köpte den när den var ett år gammal och sedan dess har den rullat på med bara mindre fel, som ett fruset tankluckelås, en brusten spolarslang och en trasig Xenon-lampa.
Med stora originalnavigationen och SMS-styrd värmare är väl ett realistiskt värde på den bilen idag något under 100.000 kronor så den borde rymmas i budgeten. Jag är skitnöjd med bilen och kommer behålla den ytterligare två år, tills den gått 30.000 mil och är i princip helt värdelös.
Med stora originalnavigationen och SMS-styrd värmare är väl ett realistiskt värde på den bilen idag något under 100.000 kronor så den borde rymmas i budgeten. Jag är skitnöjd med bilen och kommer behålla den ytterligare två år, tills den gått 30.000 mil och är i princip helt värdelös.
Hej
Jag är inte så imponerad av Kia Ceed. Snål javisst men bullrig(vägljud) och bedrövliga stolar. Att hoppa från en Volvostol till en Kia-stol är som att gå från en dimension till en annan.
Min röst går till Skoda(hade hem en superb över helgen med 4x4, diesel och dsg-låda. Så skön !
Tyvärr blev det ekonomiska hoppet för stort från min nuv. bil så det blev ingen affär.)
Men även Octavia av senare modell är väl bra och snål/tillräckligt stor för att vara säker.
/ LOB
Jag är inte så imponerad av Kia Ceed. Snål javisst men bullrig(vägljud) och bedrövliga stolar. Att hoppa från en Volvostol till en Kia-stol är som att gå från en dimension till en annan.
Min röst går till Skoda(hade hem en superb över helgen med 4x4, diesel och dsg-låda. Så skön !
Tyvärr blev det ekonomiska hoppet för stort från min nuv. bil så det blev ingen affär.)
Men även Octavia av senare modell är väl bra och snål/tillräckligt stor för att vara säker.
/ LOB
Är det förbrukning enligt färddatorn så kan jag upplysa om att fabrikskalibreringen är väldigt mycket åt glädjehållet. Jag har en 2.0 TDi 4x4 DSG6. Färddatorn visade 0,49 l/mil. Härligt tyckte jag. När jag sen räknade ut förbrukningen på tankade litrar och körd sträcka så blev det inte lika bra. Förbrukningen blev då 0,55 l/mil. Det är rätt så vanligt att Skodas färddatorer 10-15% åt glädjehållet med fabrikskalibreringen. Jag lämnade in min för kalibrering. Nu visar den som mest någon procent fel på sommaren. Lite större felvisning på vintern då jag dieselvärmaren. (Färddatorn känner ju inte av värmaren...)BiFuel skrev:Har tidigare rekommenderat nyare Skoda och gör det gärna igen. Hyr mycket bil i jobbet och är alltid grymt nöjd när jag kör Skoda, särskilt Skoda Superb. Den piskar Audi A6 i min bok i alla fall. Körde en Superb 2.0 TDI på 0,42 l/mil under 10 mil landsväg och lite stad. På motorväg (120-130 km/h) har den dragit runt 0,52. Blandat landsväg, stad och motorväg har jag legat på runt 0,47. Ja, jag kör snålt men bilen känns grymt snål. Har haft Audi A4 2.0 TDI och inte kommit i närheten av samma siffror (inte Quattro). Även Octavian är trevlig, men där har jag bara kört 1.6-dieseln och den var faktiskt inte riktigt lika snål (trots att den är miljöbil och Superben inte är det) eftersom jag kört mycket motorväg. Smådieslarna vinner nog mer på stadskörning och sånt.
/Peter
Hade helt glömt bort den här tråden. Kan ju passa på att berätta att V70:n fortfarande hänger med, har nog 46 000 mil på mätaren nu. Den vägrar helt enkelt att ge upp (även om jag nu måste byta kupéfläkten).
Eftersom vi fick vårt första barn i sommar och tjejen ska vara hemma 1,5 år eller så har vi tillfälligt minskat vår körsträcka dramatiskt. Kollar dock fortfarande efter bil. Funderar faktiskt på en SAAB 9-5, gillar egentligen inte dessa bilar alls men det är svårt att motstå när man får en för 3 backar läsk...
// Thomas
Eftersom vi fick vårt första barn i sommar och tjejen ska vara hemma 1,5 år eller så har vi tillfälligt minskat vår körsträcka dramatiskt. Kollar dock fortfarande efter bil. Funderar faktiskt på en SAAB 9-5, gillar egentligen inte dessa bilar alls men det är svårt att motstå när man får en för 3 backar läsk...
// Thomas