8 136 läst ·
119 svar
8k läst
119 svar
Bränslepris på 40:- / l
Vad är orsaken då? Eller har du även missat att det händer saker?
Håller med!S Sernando skrev:
Jag har kollat på sjuuuukt många youtubesnubbar som säger saker jag håller med om och därför borde vara sant.
Och dessutom finns det folk som fortfarande tror att 0.0001% cyanid i kroppen dödar en. Pffff! Foliehattar!
*Varning: Inlägget kan innehålla mer än 0.04% av ironi*
Istället för att bekräfta att du bara håller med allt som påstås, är det väl bättre att du tar reda på fakta innan du försöker göra dig lustig över andra och verkligheten.O [old rusty] skrev:
Kolla på temperaturen senaste 150 åren och mängden koldioxid i atmosfären. Behöver du mer information om att det inte påverkar temperaturen, så är det bara att beklaga.
Många. De blir ju gärna fler dessutom när miljörörelsen och vissa forskare målar upp domedagsscenarier. Hade man hållit debatten på en nivå där det inte ena dagen varnas för att Golfströmmen skall lägga av så tidigt som år 2025 och nästa dag varnas för att havsnivån skall stiga tio meter på hundra år, ja då hade man nog fått med sig fler. Men iom att sådana extrema överdrifter ofta tillåts prägla medierna så skrämmer man också bort folk.L L A Axelsson skrev:
Fast vi är ju ett antal som inte skräms bort.pacman42 skrev:
Många. De blir ju gärna fler dessutom när miljörörelsen och vissa forskare målar upp domedagsscenarier. Hade man hållit debatten på en nivå där det inte ena dagen varnas för att Golfströmmen skall lägga av så tidigt som år 2025 och nästa dag varnas för att havsnivån skall stiga tio meter på hundra år, ja då hade man nog fått med sig fler. Men iom att sådana extrema överdrifter ofta tillåts prägla medierna så skrämmer man också bort folk.
Det är det extrema som säljer lösnummer.
Medlem
· Halland
· 4 503 inlägg
Fattar du inte att det snart kommer en app för det?🤣pacman42 skrev:
Jag diskuterade (eller försökte diskutera) miljöförbättringar med min dotter i helgen. Det är uppenbart att man inte förstår något eftersom man är en medelålders vit man som ändå är död när jorden går under strax efter min död...
Det är uppenbart att extremt många i samhället har noll förståelse för hur svårt det kommer att vara att ens övertyga de i 15-25-årsåldern om de uppoffringar de behöver göra. Jag har svårt att få mina barn att inte duscha i en timme, att acceptera en sänkning av inomhustemperaturen med en grad, att snåla med värmen i bilen på vintern så att elen räcker längre (man behöver inte ha 25 grader inne i bilen om man har ytterkläder på sig). Om de inte är beredda att göra ens detta, hur skall de då kunna lösa problemen med koldioxidutsläppen?
Nu är ju konsensus att CO2 driver klimatförändringar.S Sernando skrev:Istället för att bekräfta att du bara håller med allt som påstås, är det väl bättre att du tar reda på fakta innan du försöker göra dig lustig över andra och verkligheten.
Kolla på temperaturen senaste 150 åren och mängden koldioxid i atmosfären. Behöver du mer information om att det inte påverkar temperaturen, så är det bara att beklaga.
Konsensus har haft fel förr, men bevisbördan ligger på den som lägger fram en ny hypotes.
Så data och källor kommer från dig, inte mitt random googlande, för då fuckar algoritmena bara ut så får jag flat-earthare på mitt youtube i flera veckor efteråt.
Får jag kortare till jobbet om det kostar mer att ta mig dit?D Daniel 109 skrev:
Får lastbilsföretaget och fartyget från Kina som levererar alla våra produkter varor osv kortare resväg för att det blir dyrare driftskostnader?
För dem som väljer att åka buss, går det åt mindre bränsle i bussen om bränslet kostar mer? Nej dem som betalar biljetter får ta den ökade kostnaden.
Hur tar du dig till jobbet? Har du ingen bil, åker alldrig buss, andvänder inga produkter som har fraktas med lastbil, flyg eller båt?
Nej hängde du inte med dem senaste åren? Bränslet blev mycket dyrare och allt annat blev även dyrare för att allt och alla måste fraktas.
Ja, jag kör bil en märkbar sträcka till jobbet.
Sträckan blir naturligtvis inte kortare av att priset går upp.
Men det finns saker man kan göra. Man kan lägga med fokus på bränsleförbrukning när man byter bil, man kan lägga in sträckan som en större andel när man byter arbete eller bostad. Fler kan åka cykrl och/eller kollektivt. Man kan lätta på gasen om man ändå tar bilen.
Många av dessa saker är sådant som tar tid att ändra på, så förändringen bör spridas ut över så lång tid som möjligt. Inte knuffas på framtiden.
Jag har någon halvmil till närmaste busshålplats, och det blir ett par byten på vägen. Men det är absolut möjligt för mig och många andra.
Sträckan blir naturligtvis inte kortare av att priset går upp.
Men det finns saker man kan göra. Man kan lägga med fokus på bränsleförbrukning när man byter bil, man kan lägga in sträckan som en större andel när man byter arbete eller bostad. Fler kan åka cykrl och/eller kollektivt. Man kan lätta på gasen om man ändå tar bilen.
Många av dessa saker är sådant som tar tid att ändra på, så förändringen bör spridas ut över så lång tid som möjligt. Inte knuffas på framtiden.
Jag har någon halvmil till närmaste busshålplats, och det blir ett par byten på vägen. Men det är absolut möjligt för mig och många andra.
Straffskatten på energi och bränsle tror jag har en negativ påverkan, folk bränner avfall för uppvärmning istället för att andvända ren billig el från kärnkraft. Eftersom att vi har haft en tidigare regering som har haft hål i huvudet så förekommer det tidigare.
Skulle det kosta mindre att värma upp hus så hade folk inte hittat på alternativa dummheter.
Jag vet folk som värmer upp på så fint visatt det är olämpligt att skriva om det.
Skulle det kosta mindre att värma upp hus så hade folk inte hittat på alternativa dummheter.
Jag vet folk som värmer upp på så fint visatt det är olämpligt att skriva om det.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Fast det lustiga är ju fortfarande att alla som påstår sig tänka på miljön verkar inte tycka att man gör nåt idag. Det man ser är bara allt man kan göra och gör man inte det är det precis som att man inte gör ett skit. Man säger liksom skjut det på framtiden, låt nästa generation ta skiten osv osv.........
Kan man inte vara glad i att det görs en massa redan idag och det antagligen bär frukt varenda dag framöver. Att inte vi i denna generation får uppleva pånyttfödelse 2025 eller va de siar om är ju en annan sak men det kanske det man vill uppleva? Att det liksom vänder och allt blir bra omedelbart? Tänk vad besvikna alla dessa ska bli när det inte kommer att hända ett skit trots drivmedelspris på 40kr litern eller rentav förbjudna fossildrivan bilar. ..........
En generation på jorden är liksom bara en fis i rymden totalt sett så jag förstår liksom inte varför man tror att man ska kunna ändra flera miljarders år av förändringar genom dylika åtgärder........Vad är det liksom man ser framför sig ska ändra sig? Mindre utsläpp ska tydligen ge gynnsammare klimat. Exakt vad sker då? Kommer det återgå till nåt vi upplevt tidigare eller vad?
Kan man inte vara glad i att det görs en massa redan idag och det antagligen bär frukt varenda dag framöver. Att inte vi i denna generation får uppleva pånyttfödelse 2025 eller va de siar om är ju en annan sak men det kanske det man vill uppleva? Att det liksom vänder och allt blir bra omedelbart? Tänk vad besvikna alla dessa ska bli när det inte kommer att hända ett skit trots drivmedelspris på 40kr litern eller rentav förbjudna fossildrivan bilar. ..........
En generation på jorden är liksom bara en fis i rymden totalt sett så jag förstår liksom inte varför man tror att man ska kunna ändra flera miljarders år av förändringar genom dylika åtgärder........Vad är det liksom man ser framför sig ska ändra sig? Mindre utsläpp ska tydligen ge gynnsammare klimat. Exakt vad sker då? Kommer det återgå till nåt vi upplevt tidigare eller vad?