Jag var upp på vinden i veckan och kollade av diverse saker. Garanterat myggfritt men ett getingbo tycks ha hittat dit. Tordes inte pilla på det då det var långt att krypa tillbaka till andra kortsidan där jag kunde klättra ut igen.. Men jag noterade den där otroligt fula sprickan som blivit i innertaket där. Vet inte vad det är för järnrör som sticker upp heller. Den kommer inte ner i bostaden och inget jag kan se sticker upp ur taket.
Trodde först det var till antennen men den sitter på murstocken/skorstenen som är nån meter bakom mig i bild.
Yttertaket är bytt för något år sedan.
Ser liksom bränt eller skadat ut. Kan ju försöka få tag på föregående ägare om de har någon aning. Är dock ingt rör jag tänker peta på innan det är utrett...
Trodde först det var till antennen men den sitter på murstocken/skorstenen som är nån meter bakom mig i bild.
Yttertaket är bytt för något år sedan.
Ser liksom bränt eller skadat ut. Kan ju försöka få tag på föregående ägare om de har någon aning. Är dock ingt rör jag tänker peta på innan det är utrett...
Det där är ju avluftningen från expansionskärlet till värmesystemet, det ligger uppe på vinden isolerar i en låda fylld med sågspån om det ör ett gammalt hus. Det svarta på trät är förorsakats av fukt.
Låt det sitta kvar, det där lilla skadade området kan vara kvar. Men sticker inte röret upp genom yttertaket med en böj på toppen som pekar nedåt?
Låt det sitta kvar, det där lilla skadade området kan vara kvar. Men sticker inte röret upp genom yttertaket med en böj på toppen som pekar nedåt?
Instämmer. Jag gissar på att det är spillrör eller vad det kallas från ett gammalt expansionskärl man förr hade på vinden. Numera har du säkert en röd cylinder i pannrummet. Troligtvis bildas det kondens vid det kallare röret. Edit för att inte verka som en idiot nu så måste jag påpeka att jag skrev samtidigt som ovan
Redigerat:
Ja enligt de gamla ritningarna såg det ut som att det skulle finnas ett exp. kärl på vinden. Det är då fullt i sågspån där så jag tror er. Om det är nån krycka kan jag inte se, då lär jag in under takpannorna och titta.
Nu finns ett nere i pannrummet som ni säger. Jag är glad så länge getingarna inte flyttar in igen i alla fall.
Nu finns ett nere i pannrummet som ni säger. Jag är glad så länge getingarna inte flyttar in igen i alla fall.
Klicka här för att svara
