Tänkte bara tipsa om hur ni får perfekt rent en gammal stekpanna i gjutjärn, släng in dem i pannan. Blir som nya när all fett bänts bort under en eldningscykel. Någon som provat att baka pizza? Tre gjutjärnskärl, inklusive två stekpannor och en gryta, på en spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har använt samma metod i utebrasor. Funkar finfint och har man ett tjockt lager rost försvinner det också. Annars kör jag alltid köksutrustning av gjutjärn i ett lutbad ett par dagar. Det funkar det också om man inte har vedpanna eller brasa tillgänglig.

Ossian K Olsson
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag har använt samma metod i utebrasor. Funkar finfint och har man ett tjockt lager rost försvinner det också. Annars kör jag alltid köksutrustning av gjutjärn i ett lutbad ett par dagar. Det funkar det också om man inte har vedpanna eller brasa tillgänglig.
Hur fungerar ett lutbad? Trodde bad alltid vad vågräta!
😎

• Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Har lutat beg stuprännor också för att bli av med gammal brun färg. Går fortfarande att hitta kaustiksoda på tippen här eftersom folk lämnar in farliga substanser. Funka sådär men några lager färg blev jag av med. Vill ha dem zinkrena för att matcha nya hängrännor i zinkmagnesium. Kan ta en bild imorgon för det blev rätt snyggt. Har klippt ut en krona i sån där vattkupa.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Bild som utlovats

• Takränna och lykta på ett tegelhus mot en blå himmel med moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.