C
M Mortsken skrev:
Haft den på plattan under kanske 5 -7 timmar eller något.
Nej för h-e. Gör du rätt fixar du en perfekt yta på 10-15 minuter.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S sblixten skrev:
I så fall kanske det är läge att börja om från början med en stålborste.
Ja, funkar inte "kötta" metoden så får det bli det.

Du har för hög temperatur på plattan! du har ju bränt bort all olja.

///

A abbe_ skrev:

///
Ja, har funderat på om det kan vara anledningen.
Har haft på tvåan, så tycker inte det borde vara så våldsamt varmt.
Men det är väldigt rimligt att den är varmast på mitten och därför det inte blir bra där.

useless useless skrev:
Bränn in den i ugnen istället så vet du exakt vilken temperatur det blir.
[länk]
Ja, blir kanske tvungen till det.
Hade helst velat undvika att göra det inomhus.
Nu har jag gjort det utomhus på en liten stekplatta.

Har du gjort rent den först? Man brukar hälla på ett lager med grovsalt och köra på platta, då blir den ren sen får man bränna in.
Min muurikka höll jag på med 2-3h men det var på vintern och en 100cm, blåste gjorde det med

• Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har du gjort rent den först? Man brukar hälla på ett lager med grovsalt och köra på platta, då blir den ren sen får man bränna in.
Min muurikka höll jag på med 2-3h men det var på vintern och en 100cm, blåste gjorde det med
Skrubbade den riktigt ordentligt med stålull.

Det ska inte ryka: då förångas ju oljan. Den ska ju vara kvar i pannan. 200 grader på ugnen läste jag ngnstans

A abbe_ skrev:
///
När jag bränner in från grunden bränner jag alltid bort all olja.
Det verkar finnas två skolor här.

Iaf en ny då ska det röka av bara helvete, så har jag lärt mig

Ja, röken e inte nyttig. Förstår inte hur restprodukterna från förångningen ska kunna förbättra pannan....

läste detta på landleyskok.se:
  • "När olja och fett överhettas, dvs passerar sin rykpunkt, börjar molekylstrukturen i fettet brytas ner till diverse toxiska föreningar. De toxiska föreningar som bildas leder inte bara till lägre näringsvärden och sämre smak, de bildar också ämnen som är direkt skadliga. När vegetabilisk olja överhettas bildas fria fettsyror och glycerol, som i sin tur bryts ned till akrolein. Akrolein är ett kväljande ämne som bland annat används i tårgas, som bekämpning av ogräs och alger i bevattningskanaler, samt i kemiska vapen under första världskriget. Halter över 2 ppm (parts per million) är direkt livshotande."

MultiMan
Jag tycker det enda bra sättet är att steka normalt och sedan bara skölja med hett vatten, då brukar det bli kanon efterhand. Det gäller särskilt kolstål som är min favorit till kött, men gjutjärn är lika i hur man ska behandla den. Jag undviker om möjligt att göra såser direkt i min stekpanna, utan häller över och gör i en sauteuse istället. Det gäller särskilt om man tillsätter sura saker som tomat, då förstörs instekningen snabbt.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Jag har med framgång använt roterande stålborste på borrmaskin för att slipa ner till gjutjärnet och få en ren men lätt porös yta som man sedan kan bränna in.

C
MultiMan MultiMan skrev:
Jag tycker det enda bra sättet är att steka normalt och sedan bara skölja med hett vatten, då brukar det bli kanon efterhand.
Normalt underhåller en gjutjärns- eller stålpanna sig själv på det sättet, men om "instekningen" blir förstörd (t.ex. någon välvillig gäst som varit framme med diskmedlet) tar det väldigt lång tid innan pannan fungerar bra igen. Då fixar man det snabbt med en inbränning. Eller om pannan är ny.

Det behövs som sagt inget valpungsfett med rykpunkt 178,3° eller timslånga inbränningssessioner utomhus. Jag kokar ur pannan, borstar den noggrannt efter behov under hett vatten med en vanlig diskborste, kör den torr på spisen, slår i en slurk vanlig rapsolja, sätter på hög värme, sätter på spisfläkten och låter det ryka (måttligt, ingen Lützendimma) i ca. 5-10 minuter. Ställer den åt sidan och låter den svalna, sen borstar ur den under hett vatten igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.