Hej,

Vi bor i en villa byggd 2001 och har en Conturakamin som sattes in när huset byggdes. Nu hade vi en brandskyddskontroll för några veckor sedan där vi fick klagomål på att det saknades tillträde till rökkanalen på övervåningen (att det här inte varit ett problem vid tidigare inspektioner förklarades med att det vara nya regler sedan några år sedan). Det skulle dock inte vara något problem att åtgärda, jag behövde bara sätta upp en liten inspektionslucka så skulle man kunna inspektera rökkanalen genom den. Jag fixade detta och de bad sedan om foton på schaktet. Nu visade det sig att 5 cm innanför gipsskivan så är det en annan typ av skiva vilket jag gissar är är vermikulit som alltså borde vara där som ett extra brandskydd. Nu hävdar brandskyddskontrollanten att vi även måste ta upp en lucka i vermikulitskivan så att man kan inspektera rökkanalen innanför. Men det verkar ju konstigt, då borde man väl öka risken för bränder genom att man brutit brandskyddet? Kan man ens såga upp en lucka i vermikulitskivor, om jag förstått det rätt är de ganska ömtåliga?

• Inspektionslucka uppågad i vägg med måttsticka som visar att en vermikulitskiva finns 5 cm in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.