Hemmakatten
Nu har det gått några månader sedasn jag skrev min fråga. Ritningarna på huset är klara. Och det finns inte plats för ett stort gammalt kassaskåp.

Vad vi behöver är ett LITET skåp. Och nu när vi funderat vidare så har vi kommit fram till att vi prioriterar brandsäkerhet framför stöldsäkerhet, om det är så att vi måste prioritera. Vi resonerar som så att smycken och andra värdesaker går att få igen pengarna för (de mest värdefullua/med högst affektionsvärde kommer att finnas i bankfack) och det vi mest vill bevara är vd-rom och foton o några andra personliga tillhörigheter(.

(Det lilla) skåpet kommer att sättas in i en graderob e.d. och inte vara synligt. Huset kommer att bli ett trähus med betongplatta.

Några ytterligare tips utifrån detta??
 
Hadak, Rosengrens är stora tillverkare. Standardtips är att söka på www.annonsguiden.nu på datamedia, just nu finns skåp i sthlm och gbg för runt 3kkr.

Datamediainsats är att rekommendera!
 
Hos min förre arbetsgivare ;) köpte vi in ett större antal mindre skåp att ha ståendes på våra kontorsbord - endast för brand (60 min) och avsett för dagens arbete/anteckningar/värdehandlingar. Dessa skåp var inte dyra - cirkus 1500. Lätta för tjuvar att öppna - fordrar alltså också inbrottsskalskydd. CDromskivor är däremot betydligt mer känsliga för hetta.
 
T
I vårt hus följde det med ett inmonterat Rosengren kassaskåp som hade murats in i skorstensstocken i källaren. Kanske är bäste strategi att köpa ett rejält nytt/beg skåp avsett för datamedia och sen mura in det med tegel någonstans i källaren. Det borde klara flera timmars brand - klara datamedia från fukt/rök m.m och ev tjuv får nog ta med sprängmedel i så fall.
Dessutom finns det en uppsjö med saker att dölja detta skåp med om det sätts i källaren, det är inte lika lätt och säker om man har det i någon garderob.
 
En kommentar till placering av skåpet:

Placera inte ett sådant skåp under markytan om ni har fuktkänsliga saker i det! Det första som händer när brandkåren kommer på plats vid en brand är att massor med vatten pumpas på eldhärden. Inga skåp är vattentäta i ett 'helt nedsänkt i vatten' scenario. Gissa om det kommer stå mycket vatten i källaren efter en kort tid...
 
T
Svedalahem skrev:
En kommentar till placering av skåpet:

Placera inte ett sådant skåp under markytan om ni har fuktkänsliga saker i det! Det första som händer när brandkåren kommer på plats vid en brand är att massor med vatten pumpas på eldhärden. Inga skåp är vattentäta i ett 'helt nedsänkt i vatten' scenario. Gissa om det kommer stå mycket vatten i källaren efter en kort tid...
Glömde säga att vårt skåp sitter inmurat på 120cm höjd så det borde klara brandkårens vatten-även om avloppsbrunnarna skulle sättas igen av div bråte.
 
Jag väcker den här tråden efter sju år i stället för att skapa en ny :)

Banken sade upp alla bankfack på grund av ombyggnad, och jag har ett par dokument (skuldebrev) som behöver förvaras brandsäkert men inte särskilt stöldsäkert. Foton med mera är det bättre att scanna och kopiera till annan plats.

Jag funderar därför på att skaffa ett litet billigt brandklassat skåp och placera i krypgrunden, trots översvämningsvarningen i föregående inlägg som i och för sig var tänkvärd...

Frågan är nu: hur länge brinner ett hus? Alltså, räcker P60 eller krävs det mer om ett enplans trähus brinner upp?
 
Just i krypgrunden är nog inget bra ställe. Efter en brand ligger resterna av ett helt hus ovanpå och glöder i flera dagar.

Sedan är jag inte heller vän av inbyggda kassaskåp. Min mamma hade ett mycket väl dolt sådant, men inbrottstjuvarna kom utrustade med metalldetektor. Skåpet hittades uppbrutet i en skog i Skåne något år senare.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.