Anna_H Anna_H skrev:
Det är för att den är rund, det blir en konvex lins av den.
[länk]
Ja, det här känner nog alla till – men vem tänker på det?

L Lasse Morin skrev:
När det brann på min systers jobb, lite mer än en pappersrulle men ingen katastrof, rekommenderade en brandman att man sprutar en massa luktborttagningssprej, t ex Johnsons, och stänger rummet över natten. Om det går att ordna hos er, du skriver att det luktar i hela huset...
Jag använde samma trick när jag hade en ugnsform med kräftströmming i bagageutrymmet (med textilmatta) i bilen på väg till Värmland en jul, fiskspad rann över kanterna. Så länge det var kallt kändes inget men när det blev vår... En burk sprej och sen stänga till. Det hjälpte. Sprejen är alltså inte bara parfym.

Kolla vilken drivgas det är i sprejburken. Den ska inte vara brännbar, då hamnar ni ur askan i elden, som man säger.

Lasse
Det var ju bra att du fick bort stanken ur skuffen på bilen, men hur tänkte du när du ställde den där? :rofl:

J J-stedt skrev:
Ja, det här känner nog alla till – men vem tänker på det?
Många fler nu efter detta! Är väl inte fel att få fakta om orsaken, eller hur?

• Gilla
loka1
  • Laddar…
loka1 loka1 skrev:
Har nån hört en liknande historia?
Vad tror ni om min teori?
I mitt föräldrahem fanns en brevpress i form av ett glasklot i kristall en gång hamnade på ett olämpligt ställe vid en viss tid på året då solståndet var olämpligt.
Den hade bränt en del av en cirkel i skrivbordet med liknande resultat det hade inte häller orkat ta fyr!

Vilken tur du haft !

Sänd bild och story till media så dom kan varna folk!!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det var ju bra att du fick bort stanken ur skuffen på bilen, men hur tänkte du när du ställde den där? :rofl:
Har jag sagt att jag tänkte?

• Gilla
larslag och 5 till
  • Laddar…
Hos mina svärföräldrar träffade solen en sån där sminkspegel med förstoring och det blev brännmärken i foder mm. Ren tur att det inte blev värre...

• Brännmärken på träfoder runt ett fönster orsakade av reflektion från en sminkspegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Maria T
Instämmer med alla som skrivet att det var en enorm tur att det inte blev värre skada än brännmärke i ett bord!

Tror också att de flesta känner till att glasföremål, med eller utan vätska i, kan bli till en lins med hjälp av solens strålar men jag erkänner att jag nog inte skulle trott samma kunde hända med ett föremål av plast... varför vet jag inte, kanske för att jag är uppväxt (70-tal) med plastföremål som när de skulle vara genomskinliga blev repiga fort. Plast idag är en helt annan sak, kan verkligen se ut som glas, och jag tycker också som flera andra här - skriv till en valfri kvällsblaska om detta, för det kan rädda/hjälpa många från att slippa uppleva samma skräck.

Jag har en fönsterdekoration som hänger på verandan, sprider glitter och glädje, men efter detta inlägg kommer jag att flytta den till annat verandafönster då jag blir orolig att den skulle kunna bränna hål i mattan, och ev i golvet. Fick den i höstas så har inte hängt uppe en sommar.

Det finns en "solmätare" som använt i flera hundra år som bygger på denna effekt.

Se på följande länk: Campbell Stokes solmätare

Campbell Stokes solmätare i metallram reflekterar omgivning i glaskula utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
loka1 och 2 till
  • Laddar…
Den där karaffen åker till tippen![/QUOTE]
Eller så får du använda de på kvällarna bara.. Alt med annan dryck i

• Gilla
loka1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.