loka1
Konstig rubrik kan man säga ;-)

Imorse efter frukost lämnade jag en karaff (i genomskinlig plast) med vatten och en nästan ny rulle kökspapper på bordet.

När jag kom hem på kvällen så luktade det i huset som om det hade brunnit... Jåda det har brunnit.
Kökspapperet på bordet hade brunnit upp. Min theori är att karaffen måste ha varit som en lins för soljuset och tände eld på pappret.

Har nån hört en liknande historia?
Vad tror ni om min teori?

Borde man vara rädd att lämna vattenglas, en vas och liknande nära ett fönster, för i värsta fall kommer det bli en lins som tänder eld på huset? :-(

Eller var det bara maximal otur (och tur att bara bordet fick ett brandhål)?

• Resterna av en uppbrunnen kökspappersrulle på ett träbord bredvid en genomskinlig karaff med vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bränt märke och rester av uppbrunnet kökspapper på ett trägolv.
    Skapa konto
  • Gilla
Marcus_L och 13 till
  • Laddar…
lite tur där.

• Gilla
Leif i Skåne och 5 till
  • Laddar…
Oj vad det kunde slutat illa...:cry:
Tror på din teori, du får undersöka saken i helgen, om det är soligt där du bor...

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
loka1
garvin garvin skrev:
lite tur där.
Ja, tänk om sambon hade gillat bordsduk och haft det på bordet ;-)

loka1
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
du får undersöka saken i helgen, om det är soligt där du bor...
Det ska jag!! Kanske går att återskapa igen!

Ojdå .. Nog för att man vet att förstoringsglas funkar att tända eld på saker med ...

• Gilla
NahojRock och 1 till
  • Laddar…
Känner en familj, som fick stora brännmärken ( smältmärken) på sitt utemöbelbord, just p.g.a. en vattenkaraff. Inget att leka med alltså. Detta gäller ju ett antal olika modeller av glasföremål, som folk hänger upp i fönstren också.

• Gilla
loka1
  • Laddar…
Ja, jag har sett att utemöbler från Jysk på sina bord haft ett överkorsat glas, det såg vi efter att det hade blivit hål i plasten på flera ställen när vi hade fikat. Tänkte att det skulle gå att reklamera men blev ju svårt då det fanns varningsmärken, iofs på undersidan :(

• Gilla
loka1
  • Laddar…
loka1
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
K
På sommaren hade jag kanske inte blivit så förvånad, men nu i mars?

Undrar också hur vi kan få bort brandlukten i hela huset... Vädring så mycket det går (när det är -7 ute...) och ättika står i tallrikar överallt. Men det luktar mycket :worried:
Får väl ringa försäkringsbolaget imorgon.

• Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Ozon (y)

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
loka1 loka1 skrev:
På sommaren hade jag kanske inte blivit så förvånad, men nu i mars?

Undrar också hur vi kan få bort brandlukten i hela huset... Vädring så mycket det går (när det är -7 ute...) och ättika står i tallrikar överallt. Men det luktar mycket :worried:
Får väl ringa försäkringsbolaget imorgon.
Basiska tvättmedel. Du lär ha rökavlagringar på väggar och tak. Vill minnas att vi använde Ajax Citron när vi tvättade lillstugan invändigt på sommarstället när ngn hade stekt gummimadradsser på trinettköket.

• Gilla
loka1
  • Laddar…
I somras så gick det ut ”varningar” i flera medier att man inte skulle låta genomskinliga plastflaskor ligga i bilen pga att det kunde ta eld.

• Gilla
loka1
  • Laddar…
Om man ersätter vatten med whisky får man tillräckligt med ljusdämpning så att problemet är löst.

• Gilla
claesborjesson och 32 till
  • Laddar…
loka1
Tack för alla svar!!
Soligt imorse, så jag testade vad som kan hänt...
Karaff fokuserar solljus till en brännpunkt på bordet som skapar en ljusreflektion.
Skapa konto

Det är en jättelins med stark brännpunkt redan nu, innan kl. 8..
(i Stockholmsområdet)

Så vad gör man... Googla lite...

"Can You Start a Fire with a Sandwich Bag? (Cool Survival Hack)" on YouTube

Den där karaffen åker till tippen!

Redigerat:
  • Gilla
kulle och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.