Byggahus.se
D09
Adam F skrev:
Jag fattar inte vad NÅGON annan än den som äger huset har med färgsättning att göra? Hur kan man anse att man bor i ett "fritt land" när man inte ens får bestämma färg på sitt eget hus? Rena Sovjet!

Värst är det på landsbygden, varför måste den konserveras, i stan kan man ju bygga nya stilar? Jag tycker bara det är tråkigt när allt är lika.

/Tomas
Kanske dags att starta ett parti som städar upp i detta regelträsk?. ;)

Du får min röst
 
  • Gilla
MekareMicke
  • Laddar…
Tack för stöden, vi blir bara förbannade och besvikna då man äntligen kan förverkliga sin dröm och sen får man inte bestämma färgen?
Det blir liksom som att man har sparat och slitit för att slå till på sin Rolls-Royce som man har suktat efter ett tiotal år men sen får man den orange när man skall hämta ut den...det tar liksom udden av allt.

Man sitter lite tajt till med tid som rinner iväg, vi har lagt handpenning på tomten mot att vi får bygglov godkänt men det kontraktet har löpt ut men som tur är har vi en guldtomtägare som förstår våran situation med Uppsala kommun och väntar således på oss.
 
Precis det ska du säga till någon lämplig politiker i nämnden ;)
 
Här svallar känslorna höga men det hjälper inte TS. Återigen: ifrågasätt att kommunen överhuvudtaget vill bestämma färgval. Studera Boverkets henmsidor om vad som kräver bygglov och vad som inte gör det. Och frågar handläggaren efter underlag som ger honom rätt att ha åsikter om färgval i ditt fall.
Att överklaga ett myndighetsbeslut kostar ingenting, men ta någon kunnig till hjälp att frmulera om du är osäker. Bara att hänvisa till andra hus i trakten hjälper ingenting.
 
Fråga handläggaren på vilken del av pbl de grundar sitt krav på. Då det inte är detaljplan så kan jag ha svårt att se varför de ska behandla färgsättningen så länge de passar i området. Att de behövs bygglov för att byta färg är ganska logiskt, finns vissa som har noll hänsyn till omgivningen o att de påverkar området ifall de väljer en galen färg( varit med att en ville ha reflexgult))... Kontakta gärna mig ifall de ger dig ngt besked kring lagtexten så kan jag se så du får din färg vit:)
 
Nej men Amar, av länken ovan framgår att utanför DP krävs inget bygglov för att byta färg.
 
Helt utan regler skulle områden kunna förfulas och skapa enorm osämja och bråk. Tycker det är bra om det finns regler för hur områden ska se ut och inte får se ut, för de boendes trivsels skull.
Däremot så måste det ju finnas olika områden för olika smak!
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Thomas du har missuppfattat mitt inlägg, vet mycket väl att de ej behövs blov för färgbyte utomplans, därav nämner jag att han ska kräva att få besked vilket lagstöd de stödjer sitt krav. Inomplans finns en logik på att ha bygglov för de mesta. Ber om ursäkt borde varit tydligare i mitt inlägg!
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Amar skrev:
Thomas du har missuppfattat mitt inlägg, vet mycket väl att de ej behövs blov för färgbyte utomplans, därav nämner jag att han ska kräva att få besked vilket lagstöd de stödjer sitt krav. Inomplans finns en logik på att ha bygglov för de mesta. Ber om ursäkt borde varit tydligare i mitt inlägg!
Sverige är inte ensamt om lov för större fasadförändringar. Oftast så är det inte lovpliktigt att byta färg till för området normala färger, ett telefonsamtal bort!
Önskar man däremot måla sitt hus i avvikande färger så kommer samtalet till kommunen ofta leda till att man blir ombedd att söka bygglov. bygglov för fasadfärändringar är inte dyrt!
Men man får förmodligen avslag.
 
Tror de finns en bra logik i att behålla den delen av lagstiftning så som den är. I TS fall så tror jag det är ett problem inom uppsala regionen. Stött på patrull där med två projekt vi har haft där uppe. De verkar vara extra noggranna dock utan logik samt i våra fall och i TS fall utan lagstöd. Därför är det extremt viktigt att alltid fråga efter lagstödet handläggaren använder i de enskilda fallet. Inga krav ska ställas på sökande som inte finns stöd för i lagen sedan ska man absolut inte ställa krav som inte har någon nytta utav!
 
Handläggaren ger mig inga konkreta svar utan att jag skall skicka in en formell överklagan på deras angivna färg som är RÖD, om nämden står fast vid RÖD sätter dom ord på papper där det framgår varför vi inte får ha bruten vit och nöjer vi oss inte med det beslutet så kan man tydligen överklaga till Länsstyrelsen och förmodligen är inte dom så "billiga" som 10.000kr. Detta är handläggarens ord efter ett telefonsamtal.
Vi får alltså inte reda på varför och måste då skicka in en överklagan för att dom skall sätta det på ett papper.
Sjukt är det!!
 
  • Gilla
pmm
  • Laddar…
Det enda område som jag har hört talas om där det är väldigt strikt med färger är ett samhälle i Dalarna där den enda tillåtna färgen är Faluröd. Nån ort söder om Leksand.
Jag tycker att det är märkligt att bruten vit på ett vanligt trähus skulle vålla några problem. Att områdes/landskaps karaktär bör bevaras handlar ju långt ifrån bara om färg.
 
  • Gilla
MekareMicke
  • Laddar…
MekareMicke skrev:
Handläggaren ger mig inga konkreta svar utan att jag skall skicka in en formell överklagan på deras angivna färg som är RÖD, om nämden står fast vid RÖD sätter dom ord på papper där det framgår varför vi inte får ha bruten vit och nöjer vi oss inte med det beslutet så kan man tydligen överklaga till Länsstyrelsen och förmodligen är inte dom så "billiga" som 10.000kr. Detta är handläggarens ord efter ett telefonsamtal.
Vi får alltså inte reda på varför och måste då skicka in en överklagan för att dom skall sätta det på ett papper.
Sjukt är det!!
Tror du måste ha stött på en riktig ärkeklåpare på Stadsbyggnadskontoret. Överklagan till Länsstyrelsen och ev. överklagan av LSTs beslut kostar inget. Noll. Nada. Det är dessutom samma ärende även om det går från byggnadsnämnden till LST och sen tillbaka till nämnden igen så man betalar bara en avgift en gång. Dock är det ju ofta en avgift för avslaget lov och en annan för beviljat. Om er överklagan skulle gå igenom får ni ju betala mellanskillnaden mellan avslagskostnad och bifallskostnad men det är inte fråga om att avgifter ska betalas flera gånger.

Här finns lite mer info från en Kommun som har bättre koll: http://www.grums.se/bobygga/byggande/overklagamiljobyggbeslut.1815.html

Så länge inte er tomt ligger inom någon form av kulturellt riksintresseområde, nära ett gammalt slott etc. lär LST marschera över BN med träskor. Att handläggaren med osanningar försöker få er att inte gå vidare säger ju en del. Kom bara ihåg att överklagan ska vara diareförd hos kommunen inom 3 veckor från att ni delgivits beslutet.
Stå på er.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Säg att ni ska måla de rött, få bygglov och startbesked. Informera att färgen blir vit istället för röd till byggnadsinspektören via epost samt hänvisa till pbl att de är inte lovpliktigt att ändra färg utanför dp o invänta ett skriftlig svar med namn undertecknat, ifall de nekar överklaga detta beslut. Under tiden kan ni fortsätta bygga huset o de lär förlora striden då de inte har stöd i lagen...:) DOCK kolla så ditt område inte är skyddat eller dylikt troligen ej då du får ändra färg på huset när det är byggt:)
 
  • Gilla
Mickeviking och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det är väldigt intressant att rött ses som att bevara områdens karaktär. Jag bor ju själv utanför Uppsala, visst mitt hus är rött nu, men inte de första hundra åren för innan var det nämligen svart som de flesta hus här på den tiden. Smaken ändras med åren, om ett par hundra år kommer något annat att ses som traditionellt.

Alla hus måste inte passa in i Astrid Lindgrens sagor.

Jag kan vara en tjurig en, om någon skulle tvinga mig att måla rött, så skulle jag måla ceriseRÖTT. Den är ju inte alls dominant och kommer ju inte alls ta all uppmärksamhet. :cool:
 
  • Gilla
Mickeviking och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.