Byggahus.se

Bråkar om färgsättning

1. H
    Medlem · Skåne län · 83 inlägg

hbenke

Medlem
    Hej

Det som jag brukar fråga handläggaren när vi skickar in ansökan och de inte godkänner vissa åtgärder.
    Är följande var de styrker det med. Finns det inte inskrivet i en detaljplan att husen ska vara målade i vissa färger har de inget de kan säga emot.

Har haft många diskussioner om detta och står det inte klart i detaljplanen för området har de inget och hämta.
    Senast när vi skulle renovera en fastighet med att ändra färgen på fasaden och balkongerna.
    De kunde inte visa i detaljplanen att det stod något specifikt om detta och kunde därmed inte hindra färgvalen.
    Så be dom att de visar vart det står i detaljplanen det dom säger.
    Lycka till

2. P
    Medlem · Halland · 225 inlägg

pmm

Medlem
    Är maktmissbrukarna till för oss, eller vi till för dem? Det är inte ovanligt att de förlorar i rätten. Men de lever på att den lille medborgaren inte tar det till rätten.

3. M
    Medlem · Stockholm · 1 170 inlägg

Matstj

Medlem
    Det bästa är att rådgöra med en kunnig advokat som kan sin sak. Om han bekräftar kommunens utsagor då är loppet kört för din del. Du får ännu mer problem genom att bråka med dem. Bygglovet kan de i princip fördröja så länge de vill. Har själv väntat på lov i 3 år och ändå blev inte som jag ville.
    Om du får ändra färg efteråt, då kan du måla en gång så att det håller i ett år och kostar inte mycket. Efter ett år måla kritvitt (inte bruten) då blir det jätte snyggt!

Redigerat 11 nov 2015 16:29
    • Laddar…
  4. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 047 inlägg

harry73

bra på allt
    Jag röstar för amars förslag i inlägg 31

5. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 1 889 inlägg

Huddingebo

Medlem
    Äldre svarta timmer hus tjärade med bränd daltjära hade ju sin historiska tid. Och platser där såna hus finns kvar är såklart också värda att bevara.
    Men faktum är att så länge vi har haft sågade bräder och plank i det här landet, i någon större skala så har de oftast, i många områden enbart varit faluröda.
    Samtidigt har villakvarter i städernas närområden haft sin unika miljö. Hyvlade dubbelfas-sponade brädfasader i glada pastellfärger.
    Alla områden har sin karaktär och sin charm och sina innevånare. Att blanda allt i en stor soppa allt möjligt från extremaste timmerhusen, funkishusen till stenhus med ornament blir som att köpa en bil med olika färger på alla olika delar, dörrar, huv, tak m.m. Det blir ingen harmoni för någon och jag tror de flesta håller med om att någon slags enhetlighet är att föredra.
    Däremot tycker jag att trådskaparen bör få rätt i sitt färgval här.

6. P
    Medlem · 1 559 inlägg

petersv

Medlem
    Det finns väl inget bättre än gamla områden där husen och stilarna är blandade genom åren? Kråkslott bredvid funkis. Jag avskyr de tradiga enhetliga områdena.

• Laddar…
  7. M
    Medlem · Uppsala · 829 inlägg

MissAnpassad

Medlem
    Nej, inte riktigt. Från början var det bara rika som hade råd med röda hus, det var först på slutet av 1800-talet som falurött blev "var mans färg". Tjära kunde man bränna själv, utan att behöva köpa in pigment. Och vi började såga brädor långt innan slutet på 1800-talet.

• Laddar…
  8. T
    Medlem · Dalarna · 2 908 inlägg

Troberg

Medlem
    Om huset ligger utanför detaljplanen, har kommunen överhuvudtaget något att säga till om när det gäller färg? Är det inte just detaljplanen som hanterar sådant?

9. Snigla
    Maskot · Skåne · 8 712 inlägg

Snigla

Maskot
    Mindre omständigt (och ev billigare!) att lägga pengarna på ommålning efter då, än att överklaga vidare..

Byråkratin är märklig ibland :(

Lycka till,
    Mvh Sandra

• Laddar…
  10. P
    Medlem · Halland · 225 inlägg

pmm

Medlem
    De flesta målar nog hellre än har kontakt med maktmissbrukarna...

11. magnuse74
    Medlem · Västerbotten · 336 inlägg

magnuse74

Medlem
    Det kostar ingenting att överklaga. Ni betalar kostnaden för bygglov och därefter tar de inte ut fler avgifter i någon instans (har själv gått igenom processen två gånger i olika ärenden).

12. M
    Medlem · 8 inlägg

MekareMicke

Medlem
    Märkligt då hon säger till mig att det kostar 10.000kr samt att jag mycket troligt måste betala bygglovsansökan igen?! Hon måste ju begå tjänstefel och har noll koll på detta.
    Ska ringa hennes chef i nästa vecka och förklara situationen.

• Laddar…
  13. Ruttenrot
    Medlem · Östergötland · 247 inlägg

Ruttenrot

Medlem
    Lite olyckligt idag att vi mest har sk. ingenjörer, med en 2-årig gymnasieutbildning (?) som enda merit, på de flesta Bygglovskontor i Sverige. Mycket galenskap skulle stoppas om det vore mera personal med ett gediget yrkeskunnande.
    De erfarna byggteknikerna finner man i byggbranschen.

14. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 047 inlägg

harry73

bra på allt
    Det är ju ett bra sätt att dumförklara en yrkesgrupp. Kan du bevisa att det mest finns guymnasieingenjörer och kan du bevisa att de är inkompetent allihopa ?

15. Karl_Pedal
    Besserwisser · Hallands Län · 839 inlägg

Karl_Pedal

Besserwisser
    Ja det är anmärkningsvärt. Återrapportera gärna vad som framkommer i samtalen. Och står de på sig - be att få det skriftligt så du har något att skicka till JO.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.