var köper ni Technibladetrådar???

köpte att sådan huvud på verktygsboden, men nu har trådarna tagit slut, och jag har långt till verttygsboden

Tjoho! Äntligen hittat en 245R på blocket som inte var i södra Sverige.

Nästa steg Oregon Jet-Fit med Techniblade, fast det dröjer ju innan man ska slå ängsmarken nu...

Körde några premiärtimmar med Oregon Jet-Fit/Techni-blade igår, en massa sly som tydligen ingen tagit hand om? ;)

Så länge de var under centimetern var det bara att köra på med 7 mm-tråden, var det grövre fick man låta trådarna slita sig in i stammarna lite sakta. Det grövsta jag tog ned var nog 4-5 cm men det rekommenderas verkligen inte då det gick väldigt hårt åt trådarna - de tog tvärslut men trädet gick omkull först! :cool:

Nässlor, gräs, hallon och lönnskott verkar inte slita det minsta på trådarna. Värst var det när jag körde ungsly och "hittade" gamla grova slystubbar titt som tätt. Sten och liknande verkar inte slita nämnvärt så länge man tar det lite lugnt.

Körde slut på typ nio omgångar tråd (höll på 2-3 timmar, typ fyra tankar). De till vänster är nya och de övriga slut, några hade jag väl kunnat köra ned mer men det blev så ineffektivt med svepningarna med korta trådar.

Oregon%20Jet-Fit.jpg

Det går fort att mata i nya trådar men en av de fyra hållarna nyper fast rejält så den tråden är lite besvärlig att få ut. Nästa gång jag kör ska jag ha en tång med mig, det gick förvisso relativt bra utan men det skulle vara enklare/snabbare med... Men det går inte att jämföra med eländet med kassa trådutmatningshuvuden som måste demonteras och lindas om manuellt varje gång. :@

Jag är totalt sett väldigt nöjd med systemet! d^_^b

Jag kan rekommendera en femkantig tråd från Oregon. Har tyvärr inte "modellbeteckningen" tillgänglig men jag tror att den är på 3 mm. Svart med glänsande metallpartiklar (aluminium?). De fem kanterna är vassa och linan är otroligt seg. Den går i princip aldrig av vid huvudet utan nöts sakta ner. Funkar bra att mata ut med "dunk i marken".

Kör den med en Husqvarna "semiprofsmodell". Vet tyvärr inte modellbeteckning eller typ av huvud.

Jag har köpt linan på Granngården.

Tobbe Arnesson skrev:
Körde några premiärtimmar med Oregon Jet-Fit/Techni-blade igår, en massa sly som tydligen ingen tagit hand om? ;)

Så länge de var under centimetern var det bara att köra på med 7 mm-tråden, var det grövre fick man låta trådarna slita sig in i stammarna lite sakta. Det grövsta jag tog ned var nog 4-5 cm men det rekommenderas verkligen inte då det gick väldigt hårt åt trådarna - de tog tvärslut men trädet gick omkull först! :cool:

Jag är totalt sett väldigt nöjd med systemet! d^_^b
Roligt att det fungerar bra. Ett tips är att köra med två trådar om du tycker det skulle gå segt någon gång, då accelererar maskinen lite snabbare.

Alfredo skrev:
Jag kan rekommendera en femkantig tråd från Oregon. Har tyvärr inte "modellbeteckningen" tillgänglig men jag tror att den är på 3 mm. Svart med glänsande metallpartiklar (aluminium?). De fem kanterna är vassa och linan är otroligt seg. Den går i princip aldrig av vid huvudet utan nöts sakta ner. Funkar bra att mata ut med "dunk i marken".

Kör den med en Husqvarna "semiprofsmodell". Vet tyvärr inte modellbeteckning eller typ av huvud.

Jag har köpt linan på Granngården.
Förmodligen menar du Nylium Starline. Den jobbar vi ganska mycket med mot proffskunder som trimmar plattytor. En del gillar den skarpt, medan andra inte gör det. Några vill ha rund tråd, en del rund räfflad och några fyrkantig, så det är svårt att göra alla nöjda.

Ska testa med två trådar, men jag tyckte inte det var något problem med fyra även om så klart varven ökar när de blir kortare.

Köpte ett jet-fit till min såg, i paketet låg de klenaste med (2mm?), köpte till ett paket 4mm. Äntligen kan jag trimma med tråd igen, uppskattar att jag byter 4ggr mer med vanlig tråd än med jetfittrådar.. Paketet + 4 mm trådar gick på ca 900 sek i järnaffären.
Det jag funderar på är varför de skickar med klentrådarna med huvudet (4trådar), då dessa inte gör rättvisa alls till systemet.

pbengtsson skrev:
Köpte ett jet-fit till min såg, i paketet låg de klenaste med (2mm?), köpte till ett paket 4mm. Äntligen kan jag trimma med tråd igen, uppskattar att jag byter 4ggr mer med vanlig tråd än med jetfittrådar.. Paketet + 4 mm trådar gick på ca 900 sek i järnaffären.
Det jag funderar på är varför de skickar med klentrådarna med huvudet (4trådar), då dessa inte gör rättvisa alls till systemet.
Alla maskiner klarar inte att driva 4 mm trådarna.

Det vi säljer mest av är ett kit med Jet-Fithuvud och två sorters Techniblade (en utveckling av jet-fittråden). Det ligger ca 400 färdigkapade trådar sampackade med huvudet. Kostar runt 1200 inkl moms.

Jet-fittråden är mest prisvärd att köpa på rulle och klippa själv, medan techniblade endast finns färdigkapad, tror det har att göra med att den är extremt styv och därmed svår att rulla ihop.

hos oss har techniblade nästanhelt ersatt jet-fittråden.

Nu när tråden är lyft kan jag rapportera att bara två röda TechniBlade funkade klart bättre än fyra! Trodde inte det skulle göra just någon skillnad att få upp varven på sågen men trådarna håller klart bättre och slår gräs effektivare! Antar det har att göra med att rörelseenergin ökar rejält för trådarna.

Jag har kört upp 100-tals meter med den fyrkantiga gula trimmertråden monterat på Husqvarnas största trimmerhuvud. Tror det är Stihl som tillverkar den.
Det hände att den gick av men inte mer än acceptabelt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.