1 755 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Bra Tigersåg 2009
Hittade mest gamla diskussioner men det hinner ju förnya sig varje år.
Nu är det iofs påväg mot ett nytt år så kanske är dumt att köpa en ny tiger innan dess?
Men är sugen på köpa mig en sådan, känns som att det vore praktiskt att ha nu när jag bygger om huset om inget annat...
Kollade i butiken, Dewalten hade en för 1500... De andra fabrikaten hade modeller med dubbla prislappen fast på de kunde man rotera handtaget samt justera hastigheten...
En bekant sa att han hade pratat med snickare och de tyckte dock att tigrar utan handtag alls var de bästa...
Hur som haver, vad ska man tänka på, vad vill man ha?
Nu är det iofs påväg mot ett nytt år så kanske är dumt att köpa en ny tiger innan dess?
Men är sugen på köpa mig en sådan, känns som att det vore praktiskt att ha nu när jag bygger om huset om inget annat...
Kollade i butiken, Dewalten hade en för 1500... De andra fabrikaten hade modeller med dubbla prislappen fast på de kunde man rotera handtaget samt justera hastigheten...
En bekant sa att han hade pratat med snickare och de tyckte dock att tigrar utan handtag alls var de bästa...
Hur som haver, vad ska man tänka på, vad vill man ha?
Om du är i renoveringstagen så vill du ha mycket effekt, dvs över en kW, pendling, variabel hastighet och snabbfäste till bladen. Dessutom vill du skaffa bra blad till maskinen. Lenox är bäst. Jag har använt blad som heter Extreme nånting. De är mycket bra. De DeWalt jag har provat har varit ömsom bra, ömsom skräp. Jag tror att man kan hitta blad på tradera eller tyska ebay?
Jag stod inför valet att köpa min första tigersåg. Ser inte jättebehov just nu och föll då för AEG US 13 XE enligt http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=8420&Grp=&n=20100. Har haft bra erfarenhet av AEG tidigare som mellansegment. Har dock inte hunnit hårdköra den ännu, men den har snabbfäste för blad, variabel hastighet och ganska stark motor 1300W. Verkade vara bra pris/prestanda.
Har kört slut på två stycken milwuakee tigersågar....den modellen med vinklingsbart handtag, de kostar nära 3000 stycket efter det köpte jag makitas JR3050 för ca 1500:- och den har hållt länge nu...trots att den går varje dag i veckan.
Har tom köpt en JR3050 till.
Har tom köpt en JR3050 till.
Köpte en Makita JR3050 för någon månad sedan som jag är grymt nöjd med, rea på Swedol så jag fick ge 1100 för den. Kan ingenting om kvallité på bladen som följer med, men det lång trä-bladet som följde med gick sönder rätt snabbt, kan vara jag som använde det fel eller så är det bara inte bra, men det får någon med mer kunskap säga... 
Har använt en AEG osäker på modell men blå och inköpt för ca 6månader sedan. prisklass 1-1500 kr. Bra maskin tyvärr gick den sönder väldigt fort, är inne på garantireparation nu. Kanske var ett måndagsex då försäljaren inte fått in någon annan med fel.
AEGn är tillfälligt ersatt med en makita i samma prisklass från swedol, har bara testat den en kort stund så kan inte säga något om kvaliten men den känns rejäl. Liten och smidig är den också. Tyvärr vibrerar den något alldeles fruktansvärt. Kliar i fingrarna efter 10-15mins användning. AEGn är mycket bättre vad det gäller vibrationerna.
Har även använt en hilti WSR 1300 eller vad den heter. Tung och klumpig men grymt rejäl, har gått i firman i flera år utan problem. Dumt bladfäste som blir varmt så man bränner sig efter mycket användning. Vibrerar inte farligt.
Har använt dessa på jobbet
(snickare)
AEGn är tillfälligt ersatt med en makita i samma prisklass från swedol, har bara testat den en kort stund så kan inte säga något om kvaliten men den känns rejäl. Liten och smidig är den också. Tyvärr vibrerar den något alldeles fruktansvärt. Kliar i fingrarna efter 10-15mins användning. AEGn är mycket bättre vad det gäller vibrationerna.
Har även använt en hilti WSR 1300 eller vad den heter. Tung och klumpig men grymt rejäl, har gått i firman i flera år utan problem. Dumt bladfäste som blir varmt så man bränner sig efter mycket användning. Vibrerar inte farligt.
Har använt dessa på jobbet
(snickare)
För var det nu kan vara värt så testade tidningen Gör Det Själv tigersågar i senaste numret och där kom Makita JR3050T på första plats tätt följd av DeWalt DW304PK. DeWalten var den som var starkast och arbetade snabbast, den ansågs också ha mycket bra hanterbarhet. Det verkar som om Makitan vann på god ergonomi medan DeWalten förlorade en del på att anhållet inte var flyttbart i längsled (framåt - bakåt längs med bladet).
Yrrol - Du har PM
Yrrol - Du har PM
Klicka här för att svara