Hej,
Har idag en billig skruvdragare från Clasohlson, slagborrmaskin och borrhammare från Jula, men ska köpa en ny skruvdragare för att ge bort den gamla och slagborrmaskinen.
Vad används en slagborrmaskin till när skruvdragare och hammarborr klarar av att göra det mesta?

Har ni några tips på skruvdragare som kan ersätta min slagborrmaskin, ifall jag behöver slag funktionen?

https://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Cocraft-HD-18-LI/p/41-1175

https://www.jula.se/catalog/verktyg...riska-slagborrmaskiner/slagborrmaskin-000137/

Tack på förhand

E
Slagborr?
Det ska du inte ha, vem har sagt det?
Köp en batteridriven tigrrsåg istället.

Tigersåg kan ju visst vara användbart i bland men ersätter ju inte en borrmaskin...

@evoline, om du har en borrhammare idag ser jag ingen situation där en slagborr är ett bättre alternativ. Så en sådan klarar du dig säkert utan.
Jag skulle i ditt ställe tittat på antingen en slagskruvdragare där slaget hjälper till att vrida chucken vilket underlättar skruvandet. Eller så skulle jag utöka budgeten lite och titta på en skruvdragare där man kan byta chuckar och använda vinkel- och excenterchuck till exempel.
Jag har en Bosch Flexiclick 18V dragare med de tillbehören och vilken problemlösare det är ibland! Definitivt min viktigaste skruvdragare idag. (Det följde iofs med en slagborrchuck till maskinen men den har jag inte använt eftersom jag har en borrhammare.)

Lycka till med valet!
//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Tigersåg kan ju visst vara användbart i bland men ersätter ju inte en borrmaskin...

@evoline, om du har en borrhammare idag ser jag ingen situation där en slagborr är ett bättre alternativ. Så en sådan klarar du dig säkert utan.
Jag skulle i ditt ställe tittat på antingen en slagskruvdragare där slaget hjälper till att vrida chucken vilket underlättar skruvandet. Eller så skulle jag utöka budgeten lite och titta på en skruvdragare där man kan byta chuckar och använda vinkel- och excenterchuck till exempel.
Jag har en Bosch Flexiclick 18V dragare med de tillbehören och vilken problemlösare det är ibland! Definitivt min viktigaste skruvdragare idag. (Det följde iofs med en slagborrchuck till maskinen men den har jag inte använt eftersom jag har en borrhammare.)

Lycka till med valet!
//Ronnie
Tack, blir nog en slagskruvdragare.
Men kan man borra med det i t.ex. trä?
Finns det maskiner som man stänger av slag funktionen?

https://www.byggahus.se/forum/threa...skruvdragare-slagborr-borrhammare-etc.234091/

Tack på förhand

E
E evoline skrev:
Tack, blir nog en slagskruvdragare.
Men kan man borra med det i t.ex. trä?
Finns det maskiner som man stänger av slag funktionen?

[länk]

Tack på förhand
Kan inte din skruvdragare borra i trä?
Är det mycket du ska norra då.

Det går ju till nöds med slagskruvdragaren, men det är inte det den är duktig på.

E El-Löken66 skrev:
Kan inte din skruvdragare borra i trä?
Är det mycket du ska norra då.

Det går ju till nöds med slagskruvdragaren, men det är inte det den är duktig på.
Jo, min nuvarande skruvdragare kan borra i trä, men det är ingen slagskruvdragare.
Tänkte bara om en slagskruvdragare kan borra också.
Vill kunna skruva och borra, oftast bara enstaka hål.

E
Köp då en skruvdragare du kan borra med så drar du skruvarna med slag.
Enstaka hål bör inte vara några problem fast det beror ju på storleken.

Men bara prova de olika typerna av maskinerna du pratar om, slagskruvdragare (mutterdragare ev), skruvdragare, borrhammare, slagborr, borrmaskin med olika varvtalsområden... så ser du direkt vad de är bra till och inte.

Man klara sig utan slagborren om man har borrhammare och en bra skruvdragare men jag gillar slagborren, använder den förstås inte till hård betong.
Har alla tre maskinerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.