T
Jag har en mindre uppfart (ca 20 kvm) med mossa och ogräs mellan trädgårdsplattorna.
Skulle vilja rensa upp mellan plattorna och få fina rena springor.
Hur gör jag det mest effektivt?
Funkar det att köra högtryck i springorna? Eller ska man köra med en någon typ av fogrensare?

En uppfart med trädgårdsplattor med mossa och ogräs i springorna, omgiven av gräs och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag brukar gå över med trimmer när den ändå ska fram vid gräsklippning. mellan dessa tillfällen hinner det inte växa särskilt, ett par minuters jobb. så hade bejakat begränsad grönska mellan stenarna. tycker egentligen det är rätt snyggt, så länge det hålls ner till stenarnas nivå.

hade fogat med sand.

högtryckstvätt hjälper bra mot mossa på stenarnas yta, men har noll verkan på gräset som växer emellan, liksom dess rötter.

rakt09 rakt09 skrev:
men har noll verkan på gräset som växer emellan,
Tycker jag inte. Nog kan man fräsa bort gräs mellan plattor men även fogsand och liknande ryker och gräsrötterna överlever säkert för gräset är snart tillbaka.

T
Ogräsbrännare? Är det ett bra alternativ?

T Tovin skrev:
Ogräsbrännare? Är det ett bra alternativ?
Nej, jag köpte en sån men törs aldrig använda den då det oftast är höjd brandrisk sommartid.

Trimmer som redan nämnts är smidigt, snabbt och ger hyfsat resultat till minimal ansträngning. Vill man att det ska hålla lite längre så kan man spruta med ogräsättika några dagar innan man kör bort gräset med trimmern.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
T
Har en trimmer men har svårt att se hur den kan ta bort mossa och ogräs mellan plattorna. Trimmertråden kommer väl bara slås sönder?

T TommyC skrev:
törs aldrig använda den då det oftast är höjd brandrisk sommartid.
Fast man ska väl egentligen inte bränna bort ogräset utan enbart "koka" det lagom dödligt. Kan i och för sig vara riskfyllt nog beroende på "omständigheterna".

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Använd den grövsta möjliga tråden som trimmern orkar driva. Gasa inte fullt, runt halvt gaspådrag passar bäst på vår trimmer. Om man lutar trimmern lite så kommer tråden åt en liten bit ner under stenarnas yta.

T Tovin skrev:
Har en trimmer men har svårt att se hur den kan ta bort mossa och ogräs mellan plattorna. Trimmertråden kommer väl bara slås sönder?
den tar bara det som sticker upp, inte det som finns mellan plattorna, inte heller fogmaterialet, t ex sand.

så åtgärden är temporär, men ansträngningen efter möjligen första svängen alltså minimal. gräset eller mossan tenderar också med tiden att tröttna av behandlingen.

man kan också försöka 'få bort' grönskan i fogarna, men vad man än väljer för åtgärd eller kemikalie är effekten också av detta temporär, i bästa fall får man ett par månader.

har förstås prövat diverse sådana metoder, men funnit att återkommande åtgärd ett par minuter med trimmer gärna följt av den lövblås som ändå ska till efter gräsklippning längs gångar och plattor ger en bra utdelning per arbetstimma.

och lugn och ro i själen

Inte kul, tar lite tid och kräver tålamod men jag "byggde" ett litet skrap-verktyg som fungerar förvånandsvärt bra;
- ta ett kvastskaft, borra ett litet lagom hål i änden och slå in en insexnyckel av lagom dimension som kan passa för din fogbredd
- den ska sitta tight så borra inte för stort hål
- välj insexnyckel som kan komma ner i springorna
- börja skrapa
- ta en paus
- borsta ihop och samla ihop skrapet
- borsta ut och fyll ut med ny fogsand, vattna

Insexnycklar är gjorda av hårt stål och dom böjer sig inte, alltså perfekta även för den här användningen. Jag har använt min flera år (men inte varje år) så den är lite sliten men funkar fortffarande perfekt

Strö salt i springorna, vänta någon vecka så blir ogräset brunt. Därefter kan du enklare skrapa bort det.

Högtryck på dessa plattor kan riskera att rubba och flytta stenarna.

Gör en ordentlig kantskärning med spade el. dyl vid övergång mellan plattor och gräsyta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.