Hej!

jag har per bilagd bild blivit given fyra betongklot. Samtliga är hemgjutna och har som visat en gjutkant runt ”midjan”. Jag vill slipa bort denna gjutkant och har maskinmässigt att välja på en Rotex 90, en Blå Bosch 125-150 och en vinkelslip.

Vad rekommenderar ni för maskin och slipmedel? Jag skulle helst använda Rotexen om det går att hitta en 90mm-skiva som avverkar tillräckligt bra men inser att jag ev. kan tvingas använda vinkelslip + någon sorts diamantkopp. Helst får det inte kosta för mycket heller.

• Ett hemgjutet betongklot med en synlig gjutkant på en träpall, vilket användaren vill slipa bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar och råd!

Tittade på den billigare skivan från Jula och noterade att flera sa att koppen var för grund, med påföljd att det inte går att slipa på plant underlag utan att skruven på vinkelslipen tar i. Nu borde ju inte det vara ett problem för mig som skall slipa en sfärisk yta, men jag tänkte ändå fråga ifall ni tror det kommer bli en begränsning?

En slipkopp, även en bättre än den från Jula, kommer troligtvis vara för grund för att du kommer kunna ha kontakt med annat än bara kanten på den. En slipskål linande denna kommer troligtvis funka och du kan lägga ann hela ytan. Observera dock kraven på slip både i styrka samt i varvtal som denna får utsättas för

1c54d610-4e55-11ea-8993-a1afa9e1e6c1.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.