Tja.

Tänkte köpa på mig ett lager med meter/tumstockar och en drös med snickarpennor (de där röda i trä).
Sprungit och kollat lite och man känner ju lite skillnad på tumstockarna. Dock är de flesta samma gångjärn så träet eller plaststockarna bör inte vara så stor skillnad på.

Några tips på var man kan köpa en drös? 25kr st är lite surt om man vill ha ett par som man kan sprida omkring sig.

Även var man köper dessa röda snickarpennor för ett bra pris?

Akta dig för billiga pennor. Finns ibland för nån eller ett par kronor. Helt värdelösa! Mjuk blyerts som man får vässa mellan varje streck om den inte hinner gå av innan.

Vart det är billigast vet jag inte.

Köp en för 200:- så håller du nog reda på den ;)

• Gilla
danielandersson och 1 till
  • Laddar…
Hej,jula har billiga pennor nu.
Ang tumstock den tycker jag är lika viktig som hammaren,den är man rädd om.
Men hultafors tycker jag är skönast bäst.
Annars är det ju reklam typ rusta biltema jula billiga.
Men inte lika bra (enligt mej😊)

första träffen gav ett 10-pack Hultafors för 80kr.... billigt??? ingen aning... LÄNK

Redigerat:
6 pennor för 19 kr
Tumstock 19kr på netonnet
glöm inte att du har blivit varnad:D

Den stora skillnaden på dyra och billiga måttstockar är tjocklek på måttstocken när den är ihopvikt. Samt precisionen, dvs klassningen och vilka normer den uppfyller. Samt kvaliten överlag.

Tycker att Hultafors har de bästa måttstockarna.

Från tidigare tråd här på Byggahus;

Jag säger som jag sagt en annan gång. En meter är inte alltid en meter.
Det är alltid bra att mäta med samma tumstock när man tar måttet och måttar av.

För övrigt så använder jag hultafors gula plaststock av den anledningen att dom håller bättre och att den låser i 90 grader.

pär

Förstår inte att ni håller på med detta hopplösa antika trämått.
Sedan jag började använda måttband har jag inte köpt en stock.
De jag hade kvar blev rörpinnar för att blanda färg.

På tumstockstiden hände det att man kapade efter 2 meters strecket. Plus många andra problem

Protte

Själv har jag försökt att bli vän med måttbandet men jag lyckas banne mig inte. Det vinglar mest omkring och vill inte vara där jag vill vilket slutar med att jag blir irriterad och hämtar tumstocken istället.

Hultafors-stockarna är bra, men en aning klena tycker jag. Lättare att bryta av andra, tjockare.
Har en 1-meters i gul plast från hultafors som är precis hur bra som helst, Funderar på att köpa en 2 meters dito, men kan inte bestämma mig för en vit eller gul :p

Tumstocken måste ju va i fickan, den funkar bra som pekpinne och som "rubiks kub" när man behöver tänka lite (eller se upptagen ut.... :o) .....för det är inte ofta man mäter nåt med den....

• Gilla
Rund_skruvad
  • Laddar…
M
mexitegel skrev:
Själv har jag försökt att bli vän med måttbandet men jag lyckas banne mig inte. Det vinglar mest omkring och vill inte vara där jag vill vilket slutar med att jag blir irriterad och hämtar tumstocken istället.

Hultafors-stockarna är bra, men en aning klena tycker jag. Lättare att bryta av andra, tjockare.
Har en 1-meters i gul plast från hultafors som är precis hur bra som helst, Funderar på att köpa en 2 meters dito, men kan inte bestämma mig för en vit eller gul :p
Jag kör med meterstock i gul plast. Hade en vit, men den var mycket böjligare och sladdrigare så den gick knappt att använda så jag gav den till grannen. :p Gul is da shit!

Remne skrev:
Tumstocken måste ju va i fickan, den funkar bra som pekpinne och som "rubiks kub" när man behöver tänka lite (eller se upptagen ut.... :o) .....för det är inte ofta man mäter nåt med den....
Precis. ;)

fyfan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
emde och 3 till
  • Laddar…
currenthill skrev:
Precis. ;)

[bild]
Undrar om Gubben egentligen vill peka på Martin och säga "totalt livsfarlig" :rolleyes::p

• Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Finns det någon måttband för dummies? :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.