Hej! Håller på bygger ett nätverk hemma och behöver en switch för 19" rack. Kör gärna 24 portar om det finns och vill ha poe för framtida behov av kameror och liknande. Men kan man skaffa poe och köra vanliga nätverkskablar där med även om de enheterna inte behöver strömförsörjning? Såg en switch som hade 13 vanliga, och 12 poe platser. Men skulle man behöva använda 16 vanliga så är det ju kört om det inte går att koppla vanliga till poe också.

Ja Icke poe funkar I poe

• Gilla
Pin
  • Laddar…
C
Och ja, med standard PoE så förhandlar enheterna om strömförsörjningen så pluggar du in något som inte använder PoE så aktiveras helt enkelt inte strömförsörjningen på den porten. Det är inget speciellt med kablarna för PoE förutom att de är specade för en viss ström. Notera att det finns switchar med "ful-PoE" som inte förhandlar utan där strömförsörjningen konfigureras manuellt.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
C
messijah messijah skrev:
Vad tror ni om denna? Är den "ful-poe" eller Plug and play så att den funkar utan en massa problem och bök?
Det står IEEE 802.3at i specen så det skall vara "plug and play".
Skillnaden mot Ubiquityn som förklarar prisskillnaden, förutom att den inte har PoE på alla portar, är att den inte är "managed", dvs. den har inget konfigurationsgränssnitt där du kan styra VLAN och sånt, och att den saknar GBIC-portarna.

C cpalm skrev:
Det står IEEE 802.3at i specen så det skall vara "plug and play".
Skillnaden mot Ubiquityn som förklarar prisskillnaden, förutom att den inte har PoE på alla portar, är att den inte är "managed", dvs. den har inget konfigurationsgränssnitt där du kan styra VLAN och sånt, och att den saknar GBIC-portarna.
Okej, är inte så haj på allt vad nätverk har att erbjuda. Men vad tappar jag om jag inte kan styra vlan samt missar gbic-portar?

Ska ha ett hemmanätverk där jag kan sprida fibern runt i huset samt koppla kameror med poe så annat kanske inte är så nödvändigt?

C
GBIC-portarna är för att kunna ansluta fiberkablar till switchen. Kanske då inte i första hand inkommande fiber från operatören, även om det kan vara möjligt, utan om du t.ex. vill dra en fiberkabel till något uthus.

VLAN används enkelt uttryckt för att godtyckligt isolera olika enheter från varandra. Du kanske t.ex. vill hindra kamerorna från att kommunicera med andra enheter i nätverket och vice versa. Om du bara vill plugga in allt och alla skall kunna prata med alla så är det inte en funktion du har någon nytta av.

Värt att fundera på med PoE-kameror är om du vill att kamerorna skall vara immuna mot strömavbrott.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
messijah messijah skrev:
Tänkte mig mer något i den här prisklassen: [länk]
Vad tror ni om denna? Är den "ful-poe" eller Plug and play så att den funkar utan en massa problem och bök?
Den är nog helt okej för ett enklare nätverk hemma. Den har dock en kylfläkt som stör (se recensionen på Dustin) upplevelsen om switchen sitter i "möblerat rum". Men har du den i ett serverskåp i garaget eller nåt, så spelar det ingen större roll.

Jag som gillar HPE hade hellre rekommenderat
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3062812
Nästan samma prisklass som Linksysen. 24-portars med PoE+, administrerad, livstids garanti
Innehåller också en fläkt men jag har haft några HPE hemma och de är rätt diskreta.

Den stora fördelen med en administrerad switch, som cpalm också är inne på, är att man kan dela upp sitt nätverk i VLAN, virtuella LAN. Det blir som helt separerade nätverk där enheterna inte ska nå varandra. En bra uppdelning är t.ex kameror på ett VLAN, "internet of things"-grejer på ett annat, betrodda klienter (dina egna datorer) på ett tredje.
Switchen fungerar out of the box utan att man behöver göra något, så du behöver inte vara rädd för att behöva konfigurera en massa för att få igång något. Men du kan ändra på detta senare, när du känner dig sugen på att lära dig mer.

Annat kul med administrerad switch är att man kan stänga av/sätta på PoE-portar via switchens webgränssnitt, då kan man t.ex starta om en accesspunkt eller kamera som hängt sig.

Jag gillar Unifi grejerna väldigt mycket, har både nät och deras kamera lösning ”protect”.
Om du inte måste ha rack monterat så finns en 8 portar switch med 4 POE portar och 4 utan men alla är managerade.

leby leby skrev:
Jag gillar Unifi grejerna väldigt mycket, har både nät och deras kamera lösning ”protect”.
Om du inte måste ha rack monterat så finns en 8 portar switch med 4 POE portar och 4 utan men alla är managerade.
Finns väl adaptrar till 8portarn så du får in den i ett 19" rack. Annars kan man ju alltid sätta en liten hylla i racket och ställa den där, funkar ju fin fint i hemmamiljö om inte annat.

C
Framgick det inte i trådstarten att TS var ute efter en 24-portars switch?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Framgick det inte i trådstarten att TS var ute efter en 24-portars switch?
Nja, står kör gärna 24-portar och visst även 19tum rack men samtidigt verkar ts inte så insatt. Detta vara bättre att köpa en eller två mindre men bättre managerade switcharna än en dum som iof har 24 portar... är ju inget större värde att ha tomma portar som jag förstår skulle vara fallet åtminstone till att börja med.

Blev så att jag köpte en HP-switch för 2800. Den är managed och har 12 portar poe

Managed HP-switch med 12 portar POE monterad i ett nätverksskåp med flera anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
leby
  • Laddar…
messijah messijah skrev:
Blev så att jag köpte en HP-switch för 2800. Den är managed och har 12 portar poe

[bild]
Vad är det för skåp? Letar själv efter ett prisvärt skåp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.