44 560 läst ·
33 svar
45k läst
33 svar
Bra och billig grästrimmer(bensin, ej el)??
Hej.
Jag har fastnat för fyrtakt, dom är helt suveräna!
Vridmomentet gör att du når maxvarv snabbt, man kan komunicera med någon samtidigt och man stör inte grannarna.
Både Honda och Husqvarna har dito där Husqvarna använder Hondas motor.
Jag kommer snart att inhandla en (när bodelningen är klar...) men jag skulle vilja ha en med delbar bom så att man kan montera sax+såg &-så.
Husqvarna har en 4-takts modell med trimmerhantag med delbar bom men jag vill ha sele och röj-hantag istället. Dom kanske kan bestycka en 'trimmer modell' med röjhantag?
Återkommer med uppdatering.
/Kalle
Jag har fastnat för fyrtakt, dom är helt suveräna!
Vridmomentet gör att du når maxvarv snabbt, man kan komunicera med någon samtidigt och man stör inte grannarna.
Både Honda och Husqvarna har dito där Husqvarna använder Hondas motor.
Jag kommer snart att inhandla en (när bodelningen är klar...) men jag skulle vilja ha en med delbar bom så att man kan montera sax+såg &-så.
Husqvarna har en 4-takts modell med trimmerhantag med delbar bom men jag vill ha sele och röj-hantag istället. Dom kanske kan bestycka en 'trimmer modell' med röjhantag?
Återkommer med uppdatering.
/Kalle
Jag var och bytte in min Tanaka idag emot en Stihl FS55 som har det klassiska cykelstyret. Dessutom är det vinkelväxel på den.
Den känns rappare än Tanakan.
Den känns rappare än Tanakan.
Är också ute efter en bensintrimmer till ett skapligt pris. Tänkte åka till Gekås om några veckor och kolla där. Nån som vet om de har något intressant?
Jag funderade en gång till om förhållandet pris-prestanda-användningsfrekvens...
En 4-taktare kostar 4-5000 med tillbehör...
'TRV Motor' säljer 4-taktare för 2000:-, är det någon som har någon erfarenhet?
Grästrimmer Med Fyrtaktsmotor 31cc 1,5Hk "Ny"
Jag köpte en kollibri för att putsa lite, sedan lånar jag en grannes maskin för dom större jobben eller hyr en...
Det kommer nog dyka upp lite 4-taktare begagnat på Blocket i vinter, jag slår till då istället
En 4-taktare kostar 4-5000 med tillbehör...
'TRV Motor' säljer 4-taktare för 2000:-, är det någon som har någon erfarenhet?
Grästrimmer Med Fyrtaktsmotor 31cc 1,5Hk "Ny"
Jag köpte en kollibri för att putsa lite, sedan lånar jag en grannes maskin för dom större jobben eller hyr en...
Det kommer nog dyka upp lite 4-taktare begagnat på Blocket i vinter, jag slår till då istället
Blocket?
Köpte en Husqvarna röjsåg 252 rx med trimmerhuvud som tillbehör. Grymt stark.
Rekommenderas dock inte att man använder den med shorts och barn omkring sig då risken är stor att någon skadas om man går lite för djupt med tråden och gräver grus...
Med riktigt bra tråd så slår du ner sly med en sån. Helt enkelt suverän.
Har en Jonsered? motortrimmer med böjd rigg. Den har mest samlat damm de senaste åren och eftersom jag flyttar inom kort kan vem som helst få hämta den gratis....Jag har inget behov av den!
Hit flyttar vi, kommentera gärna i den tråden om vad ni gillar stället...
Bilder finns. Skriver kontraktet tisdag kväll och det känns sååååå bra!!
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/68099-aenligen-gardsaegare-1500-tal-jippie.html
Köpte en Husqvarna röjsåg 252 rx med trimmerhuvud som tillbehör. Grymt stark.
Rekommenderas dock inte att man använder den med shorts och barn omkring sig då risken är stor att någon skadas om man går lite för djupt med tråden och gräver grus...
Med riktigt bra tråd så slår du ner sly med en sån. Helt enkelt suverän.
Har en Jonsered? motortrimmer med böjd rigg. Den har mest samlat damm de senaste åren och eftersom jag flyttar inom kort kan vem som helst få hämta den gratis....Jag har inget behov av den!
Hit flyttar vi, kommentera gärna i den tråden om vad ni gillar stället...
Bilder finns. Skriver kontraktet tisdag kväll och det känns sååååå bra!!
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/68099-aenligen-gardsaegare-1500-tal-jippie.html
Farsan har en Colibri (I) köpt för minst fyra år sedan. Helnöjd. Den startar alltid lätt och gick jättebra. (på aspenbensin) Han är inne på andra vindan med snöre nu. Själv köpte jag en likadan fast den hette II+ Inte alls imponerad och svårstartad e den likt tidigare inlägg.
Kan tänka mig att det är halva tillverkningskostnaden mot den förra
Kan tänka mig att det är halva tillverkningskostnaden mot den förra
Jag funderar på en Honda eller Sthil.
Är det någon som provat följande och kan komma med ett utlåtande?
Honda UMK 425 LTrimmer
Honda UMK 425 U Gräsröjare
STIHL FS 45 C-E - GRÄSTRIMMER
STIHL FS 55 - Gräs & sly röjare
Kommer att använda den till att slänter, diken och en gräsmatta på 100kvm
Häls Niclas
Honda UMK 425 LTrimmer
Häls Niclas
Jag håller väl med en av dom föregående om att partner sällan imponerar men jag köpte en dylik som funkar bra.
Har för mig den heter 422 och den har verkligen fått slita hund med både klinga och lina.
Förra året så gick den nog 20 timmar den har dessutom verkligen bra flås.
Jag har provat andra maskiner med bra märke och denna är inte sämre men kanske lite mer vibrationer.
Fast denna ligger väl mer i klass röjsåg än grästrimmer då motorn är på 42cc och den kostade 5000.
Har för mig den heter 422 och den har verkligen fått slita hund med både klinga och lina.
Förra året så gick den nog 20 timmar den har dessutom verkligen bra flås.
Jag har provat andra maskiner med bra märke och denna är inte sämre men kanske lite mer vibrationer.
Fast denna ligger väl mer i klass röjsåg än grästrimmer då motorn är på 42cc och den kostade 5000.
Har kört en stihl FS45:a ganska mycket och som ren grästrimmer så är den kanon.. men är inte prisskillnaden någon större så hade jag nog ändå slagit till på en FS 55aniclasella skrev:Jag funderar på en Honda eller Sthil.
Honda UMK 425 LTrimmer
Häls Niclas
Men rekommenderar fs45an som ren trimmer.
FS45:an har loophandtag och böjt riggrör.
FS55:an har "cykelstyre" och vinkelväxel.
Jag har en FS55:a som är klart mycket skönare än den tidigare Tanaka med böjt riggrör jag hade. Mindre effekt på papperet har den, men upplevs bra mycket rappare och starkare än Tanakan. Kanske beror det på att det böjda riggröret stjäl effekt. 2990 tror jag FS55 kostar i butik.
FS55:an har "cykelstyre" och vinkelväxel.
Jag har en FS55:a som är klart mycket skönare än den tidigare Tanaka med böjt riggrör jag hade. Mindre effekt på papperet har den, men upplevs bra mycket rappare och starkare än Tanakan. Kanske beror det på att det böjda riggröret stjäl effekt. 2990 tror jag FS55 kostar i butik.
Jag var in till carlsönerna AB och köpte en honda 425E idag.
Kände på flera bland annat stihl 55 och 45 men hondan kändes mycket mer välavägd och smidigare. Sen så fyrtakt, tystare och miljövänligare blev de avgörande till Hondas fördel. Lyckades till och med att få min fru att tycka den var bättre. "ler" den var förstås dyrare men verkar vara bäst.
De var kanon där fick med extraklinga, olja, 5l Alkylatbensin och en leksaksklippare till minnstingen.
Trevliga och kunniga.
Honda Power - UMK 425E LE
Jag får komma med vidare utlåtanden när jag provkört den under morgondagen.
Häls Niclas
Kände på flera bland annat stihl 55 och 45 men hondan kändes mycket mer välavägd och smidigare. Sen så fyrtakt, tystare och miljövänligare blev de avgörande till Hondas fördel. Lyckades till och med att få min fru att tycka den var bättre. "ler" den var förstås dyrare men verkar vara bäst.
De var kanon där fick med extraklinga, olja, 5l Alkylatbensin och en leksaksklippare till minnstingen.
Trevliga och kunniga.
Honda Power - UMK 425E LE
Jag får komma med vidare utlåtanden när jag provkört den under morgondagen.
Häls Niclas
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Hur kan man vilja ha 4-takt för något man ska bära? 4-takt blir ju alltid större(tygnre) för att få ut samma effekt, om man inte vill ha något som varvar ihjäl sig förstås...