Försöker hitta någon bra information kring hur man kopplar ihop rör och vilken typ av tätning som är lämplig för olika rörkopplingar.är det någon som har något bra tips?
Jag är alltså inte ute efter hur man bockar och drar hårda rör, utan hur man kopplar ihop och får tätt mellan olika former av T-kopplingar, skarvingar av PEX-slangar etc.
Känner mig oinformerad kring O-ringar, packningar, lintråd och gängtejp (och fr.f.a. när man ska använda vad)...
Har varit tvungen att själv koppla in tvättställ, duschkabin och ev. tvättmaskin efter att vår rörmokare plötsligt hoppade av renoveringen och har lite droppande eller fuktiga kopplingar som jag misstänker beror på att jag inte har använt annan tätning än den som finns färdigmonterad på monteringsslangarna.
Jag är alltså inte ute efter hur man bockar och drar hårda rör, utan hur man kopplar ihop och får tätt mellan olika former av T-kopplingar, skarvingar av PEX-slangar etc.
Känner mig oinformerad kring O-ringar, packningar, lintråd och gängtejp (och fr.f.a. när man ska använda vad)...
Har varit tvungen att själv koppla in tvättställ, duschkabin och ev. tvättmaskin efter att vår rörmokare plötsligt hoppade av renoveringen och har lite droppande eller fuktiga kopplingar som jag misstänker beror på att jag inte har använt annan tätning än den som finns färdigmonterad på monteringsslangarna.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Jag var mest intresserad av allmän information, men här är några bilder på det som föranledde inlägget.
Som ni ser har jag kopplat varm- och kallvattnet från stammen till en T-koppling (en klämringskoppling med borttagen klämring såklart) med PEX-slang. Från T-kopplingen går sedan dels slang till blandaren och dels vidare till duschkabin (kallvattnet går även vidare till tvättmaskin).
Slangarnas R15-gängningar har ju packningar, men det verkar inte riktigt räcka? Är det för att T-kopplingen inte har plan kant?
Som ni ser har jag kopplat varm- och kallvattnet från stammen till en T-koppling (en klämringskoppling med borttagen klämring såklart) med PEX-slang. Från T-kopplingen går sedan dels slang till blandaren och dels vidare till duschkabin (kallvattnet går även vidare till tvättmaskin).
Slangarnas R15-gängningar har ju packningar, men det verkar inte riktigt räcka? Är det för att T-kopplingen inte har plan kant?
Nu är jag ingen rörmokare så ta mina "råd" med en nypa salt.
Jag har fått höra att man inte ska koppla sådana slangar som du har på bilderna direkt mot klämringskopplingar efter som dessa (klämringskopplingarna) har en vass kant som skär igenom packningen.
Jag har fått höra att man inte ska koppla sådana slangar som du har på bilderna direkt mot klämringskopplingar efter som dessa (klämringskopplingarna) har en vass kant som skär igenom packningen.
Heter dom något speciellt? Har inte tillgång till annat än vanliga butiker i Stockholm innerstad, typ Clas Ohlson och Järnia och där verkar det inte finnas annat än klämringskopplingar. Tror ni att det går att använda T-kopplingarna som redan är inköpta med lite extra gängtejp och glatt humör?
Äsch, det är utanpåliggande rörkopplingar i ett badrum så sinnesfriden är nog inget problem, men jag gillar inte att det inte är bra gjort... Var på CO och Järnia efter jobbet idag, men ingen av dessa hade T-kopplingar som inte var klämringskopplingar.
jag köpte precis dylika saker. Det finns klämringskopplingar avsedda för just PEX slangar. Jag handlade mina grejjer på bauhaus. Finns även de som är för vanliga kopparrör, men de ska du inte ha. Utan de du ska ha, ska det stå att de är godkända för PEX slangar.
Hmm... Såg just på CO:s hemsida att det verkade finnas T-kopplingar under slangar och tillbehör (vilket inte expediten tydligen hade koll på):
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=157140916
Är det något liknande du har? Behöver ju utvändiga R15-gängor för att kunna koppla på slangarna.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=157140916
Är det något liknande du har? Behöver ju utvändiga R15-gängor för att kunna koppla på slangarna.
Är det en plan yta som ska täta med en packing mot samma plana yta på motsvarande del ska båda kopplingarna naturligtvis ha plana ytor.
Inte t.ex. klämringskopplingar.
Och gängtape eller lin+pasta löser inte på något vis problemet.
Du måste byta ut eller komplettera med några grejer.
Jag har långt ifrån koll på VVS-prylarna, så någon vidare hjälp kan jag inte ge. Förutom att jag är rätt säker på att klämringskoppling är endast avsedd för klämring och sen direkt till ett rör.
Inte t.ex. klämringskopplingar.
Och gängtape eller lin+pasta löser inte på något vis problemet.
Du måste byta ut eller komplettera med några grejer.
Jag har långt ifrån koll på VVS-prylarna, så någon vidare hjälp kan jag inte ge. Förutom att jag är rätt säker på att klämringskoppling är endast avsedd för klämring och sen direkt till ett rör.
Medlem
· Västra Götaland
· 506 inlägg
Är ju ofta man inte har andra kopplingar i bilen än klämringskopplingar, men då brukar jag alltid fila av ändan som ska täta mot packningen en aning. Då blir den plana kanten bredare och packningen riskerar inte skäras sönder eller kalva.
Jag lägger filen, har en fin fil som inte lämnar grova spår efter sig, på plant underlag eller sätter fast den i skruvstädet och drar kopplingen över, sakta och så vinkelrätt som möjligt. Filar man helt på fri hand brukar det, iaf för mig, bli lite si och så med planheten.
Sedan gäller det också att inte dra kopplingarna för hårt, då skadas packningarna iaf....
Och som sagt, ingen gängtape/lin på kopplingar. Bara när det är gänggångar som ska täta.
Jag lägger filen, har en fin fil som inte lämnar grova spår efter sig, på plant underlag eller sätter fast den i skruvstädet och drar kopplingen över, sakta och så vinkelrätt som möjligt. Filar man helt på fri hand brukar det, iaf för mig, bli lite si och så med planheten.
Sedan gäller det också att inte dra kopplingarna för hårt, då skadas packningarna iaf....
Och som sagt, ingen gängtape/lin på kopplingar. Bara när det är gänggångar som ska täta.
Vilken kant är det som är vass?
På klämringen eller muttern?
Annars fuskade jag häromåret, när jag skulle provtrycka golvvärmeslangen. Jag tog 12mm klämringskopplingar med 10mm stödhylsa. Men det var bara för en tillfällig installation
På klämringen eller muttern?
Annars fuskade jag häromåret, när jag skulle provtrycka golvvärmeslangen. Jag tog 12mm klämringskopplingar med 10mm stödhylsa. Men det var bara för en tillfällig installation