2 966 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Bra hemmabioreceiver?
Sida 1 av 2
Efter att ha legat lågt med bra ljud till filmer sen barnen föddes så är det dags igen att låta det mullra i vardagsrummet.
Sist jag köpte en hemmabio- / surroundreceiver (förstärkare) var nog 2001, en Yamaha RX-V580 eller något sånt. Jag har inte använt den på ett år men jag tror den funkar fortfarande.
Letar nu efter något att ersätta den med. Några saker jag vill kunna med den\ jag har:
- Spela upp musik från Spotify på t.ex. telefonen
- Har trådat och trådlöst nätverk i huset
- Titta på film med surroundkänsla
- Är Dolby Atmos något att satsa på månntro?
- Koppla in dator och digitalbox för surroundljud
- Budget: 4-5 000 kr
Några tips, idéer eller tankar?
Edit: Nuvarande högtalare är ett 5+1 system med små högtalare (https://www.netonnet.se/art/ljudbild/hemmabio/hogtalare/andersson-srp25-white/165890.9127/), ett par stora Yamaha samt center + bak till de stora Yamaha. Går ju så klart att köpa til fler.
Sist jag köpte en hemmabio- / surroundreceiver (förstärkare) var nog 2001, en Yamaha RX-V580 eller något sånt. Jag har inte använt den på ett år men jag tror den funkar fortfarande.
Letar nu efter något att ersätta den med. Några saker jag vill kunna med den\ jag har:
- Spela upp musik från Spotify på t.ex. telefonen
- Har trådat och trådlöst nätverk i huset
- Titta på film med surroundkänsla
- Är Dolby Atmos något att satsa på månntro?
- Koppla in dator och digitalbox för surroundljud
- Budget: 4-5 000 kr
Några tips, idéer eller tankar?
Edit: Nuvarande högtalare är ett 5+1 system med små högtalare (https://www.netonnet.se/art/ljudbild/hemmabio/hogtalare/andersson-srp25-white/165890.9127/), ett par stora Yamaha samt center + bak till de stora Yamaha. Går ju så klart att köpa til fler.
Redigerat:
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Jag hade satsat på marantz nr1605 http://www.ljudochbild.se/test/hemmabio/3-slimline-receivrar/marantz-nr1605
Har själv en äldre modell sr5003 som jag gillar skarpt. Den här är slimline och verkar ha vad du behöver, AirPlay/Spotify, massor med ingångar och bra förstärkare.
Har inte provat just den modellen.
Har själv en äldre modell sr5003 som jag gillar skarpt. Den här är slimline och verkar ha vad du behöver, AirPlay/Spotify, massor med ingångar och bra förstärkare.
Har inte provat just den modellen.
Ett tips är att titta på förra årets modeller, priset sjunker markant när det närmar sig släpp av en ny modell nästan oavsett märke. Jag köpte en Sony för något år sen för 3500:- som hade introducerats året innan på runt 6000. Ljudmässigt tror jag alla de stora märkena är tillräckligt bra i den prisklassen. Det brukar vara högtalarna och lyssningsrummet som är flaskhalsen för ljudkvaliteten. Om man ska vara ärlig måste du nog upp i prisklassen att lägga minst 10000 på högtalare för att någorlunda kunna utnyttja en receiver i 5000-kr-klassen.
Jag har erfarenhet av Pioneer och Sony i den prisklassen. Pioneerreceivern jag hade var väldigt komplicerad i menysystem och inställningar. Dessutom kraschade mjukvaran någon gång i kvartalet och man var tvungen att göra alla inställningar igen. I praktiken innebar det att jag slutade ställa in den och körde med grundinställningar. Till slut pajade HDMI-utgångarna och numera har jag den bara som som dum stereoförstärkare och plockar fram till fester med ett par gamla DBL-högtalare. Ljudet är utmärkt.
En grej som var bra med Pioneer-stärkaren var att den hade Wake-on-LAN, dvs man kunde starta Airplay från telefonen även när den stod i stand-by. Den nya Sony jag har nu saknar den funktionen, eller rättare sagt den är strypt. Den finns i USA-versionen av samma stärkare men som jag har uppfattat det drar det för mycket ström i stand-by-läge och uppfyller därmed inte EUs krav. Man måste alltså starta den med fjärrkontrollen innan man kan köra Airplay. Ett tips är alltså att kolla detta (tyvärr inte enkelt att hitta i specifikationerna). Annars är Sony mycket enklare i inställningarna och ljudet är lika bra.
I övrigt är nog de funktioner du nämner helt standard på de flesta modeller i den aktuella prisklassen (utom möjligen Dolby Atmos).
Jag har erfarenhet av Pioneer och Sony i den prisklassen. Pioneerreceivern jag hade var väldigt komplicerad i menysystem och inställningar. Dessutom kraschade mjukvaran någon gång i kvartalet och man var tvungen att göra alla inställningar igen. I praktiken innebar det att jag slutade ställa in den och körde med grundinställningar. Till slut pajade HDMI-utgångarna och numera har jag den bara som som dum stereoförstärkare och plockar fram till fester med ett par gamla DBL-högtalare. Ljudet är utmärkt.
En grej som var bra med Pioneer-stärkaren var att den hade Wake-on-LAN, dvs man kunde starta Airplay från telefonen även när den stod i stand-by. Den nya Sony jag har nu saknar den funktionen, eller rättare sagt den är strypt. Den finns i USA-versionen av samma stärkare men som jag har uppfattat det drar det för mycket ström i stand-by-läge och uppfyller därmed inte EUs krav. Man måste alltså starta den med fjärrkontrollen innan man kan köra Airplay. Ett tips är alltså att kolla detta (tyvärr inte enkelt att hitta i specifikationerna). Annars är Sony mycket enklare i inställningarna och ljudet är lika bra.
I övrigt är nog de funktioner du nämner helt standard på de flesta modeller i den aktuella prisklassen (utom möjligen Dolby Atmos).
Tycker om Harman/Kardon och det ljud de ger. Bra kraft i förstärkardelarna och med "riktiga" effektsiffror som motsvarar effekten vad kraftaggregatet klarar att ge, vilket innebär att de fixar även lite mera tungdrivna högtalare.
Men det finns mängder att välja på.
Men det finns mängder att välja på.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Såg pioneer vsx1130 i dustins helgkampanj, nedsatt från 6990 till 4990. Har även atmos, om det var intressant. Priset gäller nog bara idag också.
https://www.dustinhome.se/product/5010875533/vsx-1130---black
https://www.dustinhome.se/product/5010875533/vsx-1130---black
Ja den Onkyon är bra...
Dock så har jag funderat på om jag skulle skita i surroundhögtalare och köra med en soundbar istället. Det är inte så ofta jag kollar på actionfilm där alla högtalare nyttjas. Dessutom är det svårt att få de bakre ljuden att låta bra eftersom bakhögtalarna kommer ganska nära soffan... Dessutom är min favvoplats fåtöljen som står lite vid sidan om...
Någon som har erfarenheter av soundbars?!
Dock så har jag funderat på om jag skulle skita i surroundhögtalare och köra med en soundbar istället. Det är inte så ofta jag kollar på actionfilm där alla högtalare nyttjas. Dessutom är det svårt att få de bakre ljuden att låta bra eftersom bakhögtalarna kommer ganska nära soffan... Dessutom är min favvoplats fåtöljen som står lite vid sidan om...
Någon som har erfarenheter av soundbars?!
Om du ska lyssna mest på musik så kanske du kan köpa ett par bra musikhögtalare och acceptera att filmerna bara blir i stereo.
Stör du dig mycket på det kan du senare skaffa en center och bakhögtalare.
Har du två hyfsade golvare eller stativhögtlare som inte är jättesmå så kanske du kan skippa en ful och bulkig subwoofer, kraftfullt lågfrekvent dunder brukar ju ändå inte gå så bra ihop med sovande barn.
Stör du dig mycket på det kan du senare skaffa en center och bakhögtalare.
Har du två hyfsade golvare eller stativhögtlare som inte är jättesmå så kanske du kan skippa en ful och bulkig subwoofer, kraftfullt lågfrekvent dunder brukar ju ändå inte gå så bra ihop med sovande barn.
Det är ju inte bara action som görs i surround, även musik och många andra program ger andra upplevelser i surround. Tror det är ett missförstånd att bara högt ljud och häftiga effekter gäller här. Det beror ju sedan på vilka källor som används och det skiljer mellan olika TV-kanaler.
Men att bygga högtalarsystem utifrån två bra fronthögtalare är inte fel och du kan sedan kompletteras.
Då vi har möbler mot bakre väggen har de bakre högtalarna fått placeras på golvet och uppåtriktade, sedan får man justera in ljudet i förstärkaren så att det låter bra, dvs nivå och ev. fördröjning.
Trots allt är du själv som avgör vilka krav på ljudet du har.
Men att bygga högtalarsystem utifrån två bra fronthögtalare är inte fel och du kan sedan kompletteras.
Då vi har möbler mot bakre väggen har de bakre högtalarna fått placeras på golvet och uppåtriktade, sedan får man justera in ljudet i förstärkaren så att det låter bra, dvs nivå och ev. fördröjning.
Trots allt är du själv som avgör vilka krav på ljudet du har.
Redigerat: