Precis som i ett par tidigare kommentarer i tråden så gick min Casco sönder. Den var skön att använda och snygg. Droppstoppet fungerade inte helt men det var klart bättre än på billiga skelettsprutor. Synd bara att de verkar gå sönder efter ett par patroner.

Det man ska tänka på är att olika sprutor ger olika kraft och olika mängd per tag,
Har man lättflytande kan man använde en spruta som ger låg kraft med mycket fogmassa per tag, då behöver man inte pumpa så ofta. Har man trögflytande har man en starkare spruta, man får pumpa mer men slipper ta i för kung och fosterland.

Så det handlar inte bara om att ha en bra spruta, det handlar om att ha rätt spruta för rätt jobb :)

Den oundvikliga frågan blir då, hur många sprutor har du?

Själv har jag nog typ 6 eller nåt, men det är för att tre är skräp, en var bra men pajade, den var billig, så jag köpte en ny bra, eller rätt så bra i alla fall, åsså har jag en batteridriven för de tunga långa jobben :) Det är först nu efter att ha läst den här tråden och börjat studera ämnet mer i detalj som jag börjar inse att jag måste ha minst två olika manuella av absoluta proffskvalité när jag till helgen fortsätter foga badrummet. :)

Daniel_N skrev:
Jag har haft ett gäng sprutor. Tryckte sönder en skelettspruta. Sen blev det en sådan som ACME länkade till. Och en i det närmaste identisk, märkt tremco. Både mycket dyra (runt 400kr/st vill jag minnas). Och klart bättre en skelettsprutan - man får mer kraft, man släpper trycket genom att trycka handtaget åt fel håll (framåt) - även om det ibland sätter sig hårt och man får ha båda händerna för att trycka loss det.

Men numera har jag en pistol som är otroligt mycket bättre än dessa 2. Det är en pistol helt i rostfritt, med ett helt "skal" runt patronen. I övrigt samma typ av mekanism som tremco, med att man slöpper trycket när man trycker fram armen. Dock behövs det bara väldigt litet tryck för att trycka fram armen, helt oavsett hur hårt jag har tryckt ut fog innan. "Pinnen" som trycker på botten av patronen är också fyrkantig istället för rund. Pistolen är lite som en arboga pelarborrmaskin - helt otroligt gedigen, med en känsla av robusthet och precision.

Ni kommer att tro att jag ljuger, men den är faktiskt mindre än hälften så hård att trycka ut fog med som tremcon. Jag fattar inte riktigt det själv - mekanikens gyllende regel säger ju att antingen kan man trycka ut mycket fog per pumptag, men då krävs det hårdare tryck, eller så vice versa. Men denna pistol trycker ut lika mycket fog, och kräver mindre än hälften av kraften. Helsjukt. Kanske är det mindre "förluster" för att inget böjer sig etc? Pistolen är från början till för tuber tror jag, men är kapad och svetsad för att passa patroner. Jag ska ta en bild och lägga upp senare.

Med denna är en elektrisk fogpistol helt överflödig för mig, all fog åker ut lekande lätt - och dessutom med en precision som varken tremcon eller skelettsprutan hade. Prescisionen förbättras dessutom ytterliggare på grund av att man använder så lite kraft - det blir lättare att hantera pistolen då.
Kan meddela att denna utmärkta spruta nu är övergiven för en H245 mestadels av tiden. Viktskillnaden var den viktigaste faktorn.

Och vad händer nu med den där "arbogasprutan"? Skänk den till en behövande... Jag ;)

End skrev:
Och vad händer nu med den där "arbogasprutan"? Skänk den till en behövande... Jag ;)
Tyvärr behöver jag mer än en spruta, så den får hänga med ett tag till

Allt är till salu för rätt pris har jag hört :)

Är det ingen som kommit på vad det är för märke/modell på den än? Är verkligen nyfiken, får jag tag på en kommer jag att svetsa om!

Ser ut att vara slutet hus så det blir svårt att se vad den har för utväxling samt mäta exakta hävstångsarmen och vinklarna. Antar att hemligheten ligger just där. Skulle vara kul om det gick att öppna för att mäta, rita om i CAD och sedan återskapa det. Om det nu inte finns någon som säljer dessa...

Men har du missat att sprutan är en gammal Krøger (www.mk-guns.dk)?

Går att beställa de vanligaste varianterna från Leif Arvidsson...

Ja där ser man!

Är det något jag tycker är tråkigt så är det att foga. Dock fogar jag nästan allt, eftersom jag vill att allt ska se perfekt ut. Är trött på skräpfogpistoler och vill nu ha en proffsmodell som man kan lita på och som slutar pumpa ut fog när man släpper avtryckare,

Tråden spänner ju från 2007-2103, Det som var bra då kanske inte håller måtten idag. Men såg att Hiltis fogspruta verkade bra.

Nu vill jag ha det bästa marknaden har att erbjuda, oavsett pris. Vad ska jag köpa?

ullberg
Du vet att du lätt kan stoppa efterspillet genom att släppa på trycket (på vissa pistoler drar man handtaget framåt och på andra trycker man kort på "knappen" på baksidan)? Sen finns det förvisso pistoler som gör det automatiskt också, men för mig sitter det i ryggraden att göra det själv...

Själv kör jag oftast med Cascos "nya" med lite lägre utväxling, ger mig mycket bättre kontroll. Tror den är en "kopia" på Essves EssTac-gun (som i sin tur är en brandad COX tror jag) som brukar vara uppskattad (och i princip nödvändig för att få ut många av de trögflytande produkterna i EssTac-serien). Essven & COXen tror jag dessutom går att ställa om så den släpper trycket automatiskt, inte säker att det går men jag tror den svarta plastbiten på knappen på baksidan reglerar detta.

Sikas T-greppsmodell brukar också vara uppskattad (H1r eller vad heter den?)

Notera också Thomasx inlägg ovan, olika pistoler passar bra till olika fogmassor, så det är inte uppenbart att man alls kan hitta "den optimala". Men det finns helt klart bättre och sämre pistoler.

EDIT: jag har alltså inte Cascos QuickGun som det pratas om här i tråden, den verkar ju vara av väldigt medioker kvalitet, utan en som ser ut exakt som essves fast i svart och utan en plastplupp längst bak.

Redigerat:
ullberg skrev:
Du vet att du lätt kan stoppa efterspillet genom att släppa på trycket (på vissa pistoler drar man handtaget framåt och på andra trycker man kort på "knappen" på baksidan)? Sen finns det förvisso pistoler som gör det automatiskt också, men för mig sitter det i ryggraden att göra det själv...
Jo den jag har nu är precis en sån, som jag måste trycka på en knapp som släpper tuben. Jäkligt irriterande. För mig är det lätt värt att lägga extrapengar på en proffsspruta.

ullberg
Köp det du trivs med men var uppmärksam på att "proffs" inte automatiskt betyder att den släpper trycket själv, Sikas (är väl egentligen en MK-gun tror jag) är det jag oftast ser hos proffsen, och åtminstone den vanligaste varianten släpper inte trycket själv.

Och kolla också upp att jag har rätt i att Essves pistol går att ställa om innan du hugger till på den, jag har inte provat, bara hört när någon ville klanka ner på mitt Cascoköp... ;)

/U

EDIT: man kanske också ska tillägga att "efterspillet" i viss mån är en feature, inte bara en bug. Jag personligen tycker det är grymt svårt att få till snygga längre fogar med en som stannar automatiskt, det blir väldiga hack varje gång jag måste ta om greppet (och flödet stannar)

Redigerat:
Martin_B
Är det Casco ProGun P 160 du har eller?
http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=3593&productcatID=445

Den verkar vara lik Essves ja.
Jag har en som är väldigt lik Essves, fast med ännu bättre utväxling så man har extremt bra kontroll på flödet. Ibland kan det nästan kännas som att man får ut lite för lite, men den det är väldigt sällan. Den är helt underbar för trögare massor! Den bara pumpar fram det utan problem och man behöver inte ta i, utan det går hur lätt som helst.

Den som är tveksam kan jag bara rekommendera en fogpistol med bra utväxling, så man får bättre kontroll när applicerar massan.
Det är lite som att man gärna cyklar på låg växel i uppförsbacke, så har man betydligt bättre kontroll och det går lättare.

ullberg
Martin_B skrev:
Är det Casco ProGun P 160 du har eller?
[länk]
Ja, det borde stämma, ser ut så i alla fall. Håller med i resonemanget kring utväxling, låg leder till mer kontroll (och i mitt fall vill jag ha "eftergång" så jag får jämna fogar), ibland när man kör lim i stora mängder (typiskt PL helt utan pip) tycker jag det går lite långsamt och väljer en annan pistol, men nästan alltid är den låga utväxlingen av godo.

Kikar man på MK-guns webbsida enl länken ovan så har de olika sprutor för olika viskositeter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.