Hej,

Har idag den enklaste fogsprutan man kan tänka sig och det fungerar därefter. Tuben smiter gärna ut på ena sidan och trotts att man slutat trycka så åker det gärna ut lite.

Så har ni några förslag? Tittade på Byggmax som verkar ha bra priser och ett bra utbud : https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/patronspruta

De har ex en Wolfcraft MG 300i som inte ens har någon vagga

Patronspruta_MG_300i_Wolfcraft.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen har de en mer traditionell men ändå som ser ut att hålla tuben på plats :

Wolfcraft MG 200 Ergo
Patronspruta_MG_200_Ergo_Wolfcraft.jpg
Skapa konto

De har även någon som ser lite mer avancerad ut, dock noname ser det ut som

Patronspruta_Proffs.jpg
Skapa konto

Är det bara att köpa vilken som eller har ni något tips?

Jag har haft allt från billigt skit till ganska OK sprutor, sådana som anses bra både av hantverkare och handlare. Ingen har varit i närheten av den sprutan jag nog redan skrivit om, nämligen en historia från danska Krøger. Köpte efter undersökningar av utbudet en H40B, lätt den bästa sprutan jag använt och en fröjd att använda "hver gang". Köpte från Tyskland, kostade nog en tusing inklusive frakt.

snowjim skrev:
Hej,

De har även någon som ser lite mer avancerad ut, dock noname ser det ut som

[bild]
DEn har jag. Jag är väldigt nöjd. Stor skillnad mot de enklaste. Finns bättre, men den här är verkligen prisvärd.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Har den översta och den funkar bra, tuberna sitter fast bra utan vagga och det finns en till "avtryckare" som släpper pressen vilket gör den droppfri. Sen köpte jag en batteridriven fogspruta från Makita nyligen och det går inte att komma ifrån, det är rätt bekvämt och blir jämt när jag använder den.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Kör också essvesprutan. Funkar kanon.

N
På jobbet kör vi bara med dom enklaste och ofta billiga fabrikat. Dom brukar hålla länge. Största anledning är att dom brukar vara lättast att få till snygga fogar med . Ju mer specialfunktioner sprutorna har desto krångligare att dra snygga fogar med. Utväxling är bra om man använder limmer och sådant som är lite mera trögflytande.

Denna bil jag nog säga är den bästa spruta som tillverkats. Den är köpt på mitten av 90 talet när vi fick ett litet udda jobb. Södersjukuset i Stockholm hade fotats med värmekamera från helikopter, bilden var som en stor röd klump, sjukhuset läckte mycket värme.
På 60 talet hade man bytt alla fönster, 10.000 st !! Man hade huggit ur befintlig karm och satt nya karmen i den, sen bara slagit på foder på in och utsida, inte drevat springan på ca 2 cm runt om.
Vi fick uppdraget att lösa problemet utifrån för att inte störa verksamheten.
Detta var en tillfällig åtgärd till sjukhuset skulle renoveras, så det beslutades att vi skulle bryta bort foderna, dreva, och sen foga, av den anledningen att befintliga foder var torra och gick sönder när vi brör bort dom.
Arbetet gjordes en vinter ståendes i korg på en mobilkran. Det var kallt, massan trög, vanliga sprutor funkade inte, man blev sjukt trött i handen.
Det var då vi hittade denna spruta, och löste problemet genom att ha patronerna i hinkar med varmvatten.
Nu tätade vi inte alla 10.000 fönster, men jag vill nog påstå att få sprutor har tryckt ut samma mängd som denna.
Att den än idag fortfarande fungerar klockrent visar väl på en viss kvalité.

Jag har provat många sprutor i mina senare jobb, men ingen har haft samma känsla som denna.

MR är det enda som står på den.
WP_20160611_001.jpg
Skapa konto

• Gilla
Alko och 3 till
  • Laddar…
Glömde skriva att det gick åt ca 2,5 patroner per fönster.

Rikard Gjersvold skrev:
Glömde skriva att det gick åt ca 2,5 patroner per fönster.
Ni måste ha sett rätt tuffa ut efter ett tag.

uneven%u00252Barms.png
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Alko och 10 till
  • Laddar…
Man kom på ganska fort att använda båda händerna, så jag kan än idag foga skapligt även med vänstern.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
oobum skrev:
Jag kör med denna och är väldigt nöjd.

[länk]
Det är ingen Essve spruta utan en Cox. Finns under många flaggor Essve, Sika, Tec7 osv. Men jag håller med det är en av de bättre sprutorna på marknaden.

• Gilla
vcand och 1 till
  • Laddar…
Rikard Gjersvold skrev:
MR är det enda som står på den.
Säker på att det inte står MK på den? I så fall en Krøger :)

phl skrev:
Säker på att det inte står MK på den? I så fall en Krøger :)
Det är möjligt, jag googlade på MR men hittade inget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.