Byggahus.se

bra borrmaskin utan slagfunktion.

661 läst  6 svar

1. P
    Medlem Nivå 6
    Hej.
    Min gamla blåa bosch från 60-talet har gett upp. Nu är jag på jakt efter en bra borrmaskin. Jag skulle vilja ha en bra chuck med god precision så inte tunna borrar står och wobblar. Helst så ska den vara mindre än en borrhammare/slagborr.
    Gärna med växlar så den har bra vridmoment även i låga varv. gärna framlänges och baklänges omkopplare.
    Reglerar varvtalet då man trycker in knappen så det inte är blir full spätta eller inget.
    Eventuellt användbar även i en drillpressjig så den ska ha bra lagring och klara lite tryck då jag vill kunna borra metall också.
    Nätdriven om ni inte har tips på en väldig bra batteridriven.
    Tips?

2. P
    Medlem · Nivå 7
  3. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Jag rekommenderar väldigt varmt Festool DR 18/4 E. Den gör exakt allt du skriver om. Har ej långtidstestat den, men har mycket goda förhoppningar. Kostar ganska mycket, men eftersom din gamla höll i 50-60 år så känns det väl klokt att satsa på kvalitet igen.

4. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Jag har testat Daniels Festool, och jag gillade den. Nu när jag letar efter den ser det ut som om den har utgått ur sortimentet. Jag hittar inget på tyska ebay heller. Det var synd.

5. mankot
    Husägare Nivå 1
  6. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
  7. P
    Medlem Nivå 6
    Tack för tipset om festoolen. Jag fick igång min gamla bosch igen. Det var en knapp vid sladden som man skulle trycka in för någon form av överbelastingsskydd tror jag. Jag använde dosfräs och körde genom råspånt. Det kanske blev lite varmt efter några stycken hål. Nu ser jag att priset är ganska högt med det sagt så säger jag inte att den inte är värd det. Varför tycker ni att den är så bra?
    En bifråga...
    När jag läser på festool sidan så säger de att det är en skruvdragare också. Vad tycker ni om den som skruvdragare? Jag ska sätta ganska mycket trädäck nästa sommar.

Redigerat
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka