Jag anser fortfarande att det är mycket generella påståenden i tråden som inte styrks upp med någon som helst källa och bör behandlas som den smörja det är.
https://www.elsakerhetsverket.se/andra-aktorer/tillverkare-aterforsaljare/de-olika-produktkraven/ce-market/ skrev:
Importerade produkter följer samma regler. Det är importörens och/eller den som sätter produkten på marknaden som ska se till att produkten är CE-märkt på ett korrekt sätt.
https://www.elsakerhetsverket.se/an...rforsaljare/de-olika-produktkraven/ce-market/
https://ec.europa.eu/growth/single-market/ce-marking/importers-distributors_en skrev:
When importing from non-EU countries, importers must check that products fulfil all EU safety, health and environmental protection requirements before placing them on the market. The importer has to verify that:

• the manufacturer outside the EU has taken the necessary steps to allow the product to be placed on the EU market
  • the necessary documentation such as the EU Declaration of Conformity (27 KB) and the technical documentation is available upon request
  • contact with the manufacturer is possible at any time
https://ec.europa.eu/growth/single-market/ce-marking/importers-distributors_en
Importören har skyldighet att kontrollera att produkten uppfyller EU:s säkerhetskrav innan produkten får säljas på marknaden.
Du kan bli skyldig att återköpa produkter som inte uppfyller EU:s säkerhetskrav.
Jarlingar Jarlingar skrev:
@fixarpelle vad är det DU inte förstår?

Stahlwerk är konstruerade och byggda i Kina.

Din svenska avundsjuka lyser igenom, och helt ärligt.. Det är inte särskilt klädsamt.

Men för all del köp du din arbetsgivares Stahlwerk så kan du gråta blod när du inte får med en svensk användarmanual.. Jag ska gråta krokodiltårar med dig. :rofl:

OBS inlägget kan innehålla spår av ironi, men nötter kommer inte uppfatta det.
Svepande påståenden och sedan hänvisning till att Stahlwerk skulle vara min arbetsgivare för att sedan avsluta med referens att inlägget kan innehålla spår av ironi (inte att det verkligen innehåller ironi), då kan du påstå vad som helst och gömma dig bakom ironi.
Jag förstår inte varför det ska vara bättre att köpa en importerad kinesisk plasmaskärare med tveksamma garantier och specifikationer och där ingen vet om dom klarar CE-märkning och får anslutas mot det svenska elnätet eller hur garantier kommer hanteras och det ens kommer fungera med garantier istället för att köpa från ett tyskt företag med 5år garanti.
Du får gärna förklara istället för att komma med obestyrkta påståenden om företaget Stahlwerk, deras produkter eller mig personligen.
Bara för att klargöra så har jag aldrig jobbat hos Stahlwerk.
Jag förstår inte heller påståendet "Din svenska avundsjuka lyser igenom, och helt ärligt.. Det är inte särskilt klädsamt".
Vad skulle jag vara avundsjuk på och varför? förklara gärna hur du tänker när du yttrar detta påstående.
Jag har endast tipsat om en alternativ produkt med bättre garantier från ett företag inom EU som du och en annan i tråden sedan baktalat med obestyrkta påståenden.

F fsn skrev:
Du kan ju googla lite på hur frekvent fel är på Stahlwerk OCH hur bra dom hanterar garanti. Eller så vet du redan det.... Som sagt, i svetskretsar ses Stahlwerk som ett skämt helt utan att behöva bli jämförda med nåt annat. Du hittar exakt samma maskin fast utan brandningen Stahlwerk till ett bättre pris men jag skulle faktiskt hellre köpa nåt annat kinesiskt (tom den från Lidl) med förhoppningen att det trots allt är bättre innan jag skulle ta i en Stahlwerk.
Det enda jag hittar angående Stalhwerk är att ett svenskt företag som importerat och sålt Stalhwerks sortiment inte hanterat reklamationer och garantier så som man kan förvänta sig, men det är det svenska företaget som tidigare misskött sig och även gått ut med förklaring och att nu mer ska fungera.
De som haft problem som varit i direkt kontakt med det tyska bolaget Stalhwerk hittar jag mest bra omdömen om hur bra och snabbt de hanterat reklamationer i diverse trådar.
Jag hittar även information om att en helt annan maskin haft problem med ett kretskort som senare åtgärdats och där de bytt ut eller skickat ut nytt kretskort till drabbade kunder.
I vilka svetsarkretsar ses Stahlwerk som ett skämt? när jag jobbade som svetsare så diskuterades aldrig Stahlwerk och jag har aldrig hört något skämt om deras utrustning.
Om du vet att samma maskiner säljs under andra namn (förutom Vector Welding) eller utan namn så får du gärna länka de maskinerna.
Istället för att komma med lösryckta påståenden så kontaktade jag Stalhwerk via e-post och frågade om de döper om generella kinesiska svetsar och plasmaskärare.
Jag fick till svar att de tillverkar i egna fabriker i "far east" enligt egna specifikationer och kvalitetskontroll så jag köper inte argumentet om att det är samma som no-name kinesiska maskiner lägg där till Stalhwerks generösa garantier som de kinesiska no-name inte har.

Redigerat:
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
F
F fixarpelle skrev:
Jag anser fortfarande att det är mycket generella påståenden i tråden som inte styrks upp med någon som helst källa och bör behandlas som den smörja det är.

[länk]

[länk]
Importören har skyldighet att kontrollera att produkten uppfyller EU:s säkerhetskrav innan produkten får säljas på marknaden.
Du kan bli skyldig att återköpa produkter som inte uppfyller EU:s säkerhetskrav.

Svepande påståenden och sedan hänvisning till att Stahlwerk skulle vara min arbetsgivare för att sedan avsluta med referens att inlägget kan innehålla spår av ironi (inte att det verkligen innehåller ironi), då kan du påstå vad som helst och gömma dig bakom ironi.
Jag förstår inte varför det ska vara bättre att köpa en importerad kinesisk plasmaskärare med tveksamma garantier och specifikationer och där ingen vet om dom klarar CE-märkning och får anslutas mot det svenska elnätet eller hur garantier kommer hanteras och det ens kommer fungera med garantier istället för att köpa från ett tyskt företag med 5år garanti.
Du får gärna förklara istället för att komma med obestyrkta påståenden om företaget Stahlwerk, deras produkter eller mig personligen.
Bara för att klargöra så har jag aldrig jobbat hos Stahlwerk.
Jag förstår inte heller påståendet "Din svenska avundsjuka lyser igenom, och helt ärligt.. Det är inte särskilt klädsamt".
Vad skulle jag vara avundsjuk på och varför? förklara gärna hur du tänker när du yttrar detta påstående.
Jag har endast tipsat om en alternativ produkt med bättre garantier från ett företag inom EU som du och en annan i tråden sedan baktalat med obestyrkta påståenden.

Det enda jag hittar angående Stalhwerk är att ett svenskt företag som importerat och sålt Stalhwerks sortiment inte hanterat reklamationer och garantier så som man kan förvänta sig, men det är det svenska företaget som tidigare misskött sig och även gått ut med förklaring och att nu mer ska fungera.
De som haft problem som varit i direkt kontakt med det tyska bolaget Stalhwerk hittar jag mest bra omdömen om hur bra och snabbt de hanterat reklamationer i diverse trådar.
Jag hittar även information om att en helt annan maskin haft problem med ett kretskort som senare åtgärdats och där de bytt ut eller skickat ut nytt kretskort till drabbade kunder.
I vilka svetsarkretsar ses Stahlwerk som ett skämt? när jag jobbade som svetsare så diskuterades aldrig Stahlwerk och jag har aldrig hört något skämt om deras utrustning.
Om du vet att samma maskiner säljs under andra namn (förutom Vector Welding) eller utan namn så får du gärna länka de maskinerna.
Istället för att komma med lösryckta påståenden så kontaktade jag Stalhwerk via e-post och frågade om de döper om generella kinesiska svetsar och plasmaskärare.
Jag fick till svar att de tillverkar i egna fabriker i "far east" enligt egna specifikationer och kvalitetskontroll så jag köper inte argumentet om att det är samma som no-name kinesiska maskiner lägg där till Stalhwerks generösa garantier som de kinesiska no-name inte har.
Jag har inte läst dina länkar, jag vet hur man certifierar plasma och svetsutrustning och jag har gjort verifierande tester på bla kinesiska prylar men spännande resultat.

På en direktimporterad kines kan du nog vara säker på att din garanti är minst sagt tveksam till obefintlig men under sker då och då.

Vad Stahlwerk säger till dig är en sak, vad verkligheten är är en annan. Jag har sett diverse Stahlwerk under annat namn men jag tänker inte leta åt dig. Stahlwerk ÄR inte designat i europa och tillverkas hos tredje part. Stahlwerk har på sin höjd designat UI-dekal och bytt färg på knappar och eventuellt bidragit med lite teknisk input för att maskinen inte skall vara livsfarlig(även om jag är tveksam till det). Det är inte likställt med ”konstruerad i Tyskland”. Jag har skruvat sönder åtskilliga Kinesiska svetsar, besökt flera Kinesiska fabriker och mer Kinesiskt än Stahlwerk blir det inte, man ser det på den. Det kanske passar ens behov och plånbok men man skall inte inbilla sig att det är en tysk kvalitétsmaskin man köper. Jag har skruvat ner många tyska maskiner med och det är skillnad, men tro vad du vill.

Vad gäller den svenska Stahlwerk ÅF så har jag uppgifter på att det inte alls är som du skriver.

Och det är proffesionella svetsare som ser bla Stahlwerk som ett dåligt skämt skulle jag säga.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Jag vill bara säga att min pappa är starkare än din pappa.

Förlåt jag kunde inte låta bli =)

• Gilla
  • Haha
MLA79 och 1 till
  • Laddar…
F
A andersda skrev:

A andersda skrev:

Men kan din pappa nåt om plasma cutters då? Annars så förstår jag inte vart du vill komma? =)

F fsn skrev:
Men kan din pappa nåt om plasma cutters då? Annars så förstår jag inte vart du vill komma? =)
Hans pappa blir hunsad på banken. Men han får schysst ränta.

Det har en bättre klang än.

Min svets är mer designad i tyskland än din svets.

Eller

Min pappa kan mer om ce märkning än din pappa.

Jag vet inte men köper jag en grej av en privat som tar hem några maskiner från Kina så räknar iaf inte jag med några större garantier....
Mest glad att slippa allt krångel om jag skulle tagit hem en själv

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag vet inte men köper jag en grej av en privat som tar hem några maskiner från Kina så räknar iaf inte jag med några större garantier....
Mest glad att slippa allt krångel om jag skulle tagit hem en själv
Det vore ju höjden av otacksamhet att kräva pengarna tillbaka eller kräva ev åtgärd. Så länge man inte tagit ut någon vinst vill säga ..

Vinsten är högst blygsam då jag valt bort tillverkarens egna slangpaket och köpt ett annat bättre.

Det blir inte många kronor vinst i maskinerna som säljs här, men dom som åker ut på ebay blir dyrare.. :giggle:

Hur går det? Är intresserad. Skulle behöva en typ nästa vecka. :)

• Wow
elpaco
  • Laddar…
Jag också.. :D

Leverantören av slangpaketet strulade och den bedrövligt svaga kronan gör att jag tvekar.. Tanken från början var ju att erbjuda en bättre maskin än den lidl sålde till ett attraktivt pris.
Och priset börjar bli lite för mycket för att vara attraktivt :(

Hur många som skrivit i tråden är fortfarande intresserade?
Finns det intresse så kan jag kolla upp vart priset landar.

• Gilla
Timed
  • Laddar…
Fortfarande intresserad.

Vart hamnar vi i pris?

Ska skicka lite mail så bör jag ha svar på måndag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.