Då blir det nog cut 50 enligt ovan, 60 känns bortkastat på enfas.. Och ett bättre slangpaket samt 25 extra elektroder och 25 kåpor och 3st keramiska höljen.

Tror det ska gå å att klämma in på två loppor (y)

• Gilla
hällzon och 4 till
  • Laddar…
För 2,500:- går det å fixa trefas... :thinking:

Jarlingar Jarlingar skrev:
För 2,500:- går det å fixa trefas... :thinking:

Så är det väl alltid, för lite extra pengar så går det att få något som är lite bättre. Den stora frågan är var gränsen går...

F
Köper du dessa från annat EU-land eller direkt från Kina? Dom som såldes på Lidl hade förvisso ett CE-märke målat men så vitt jag kunde se så så var dom väldigt långt ifrån att leva upp till ett godkännande och det saknades vital information för att öht få sätta dit ett CE-märke. Man är ju som importör ansvarig för CE och säkerheten oavsett om en leverantör har satt dit ett märke eller inte. Och plasma, det är fan lite farliga saker tom när det är ordentligt byggt och funkar som det skall, det är höga spänningar ut i handtaget jämfört med en svets.

Kommer direktimportera dessa.

Sitter det ett CE märke där så gör det det..
Visst kan jag rodda igång en äkta CE märkning, men då blir det inga billiga maskiner... :crysmile:

Känner man sig inte trygg med det så avråder jag ifrån att köpa.

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
F
Jarlingar Jarlingar skrev:
Kommer direktimportera dessa.

Sitter det ett CE märke där så gör det det..
Visst kan jag rodda igång en äkta CE märkning, men då blir det inga billiga maskiner... :crysmile:

Känner man sig inte trygg med det så avråder jag ifrån att köpa.
Nej, så är det inte. Det är importören som är ansvarig för att produkten är CE-märkt. Att det råkar sitta ett CE på den betyder inte ett skit. Det Tog mig 2 sekunder att konstatera att Lidls maskin bryter mot standarden, det betyder ju inte att den maskinen du tittar på är samma skit och fusk men det tycker jag man borde ta reda på. Framförallt om man tänker importera 50 maskiner.

Tillverkaren säger att den är CE godkänd, jag nöjer mig med det.

F fsn skrev:
Dom som såldes på Lidl hade förvisso ett CE-märke målat men så vitt jag kunde se så så var dom väldigt långt ifrån att leva upp till ett godkännande och det saknades vital information för att öht få sätta dit ett CE-märke.
F fsn skrev:
Det Tog mig 2 sekunder att konstatera att Lidls maskin bryter mot standarden, det betyder ju inte att den maskinen du tittar på är samma skit och fusk men det tycker jag man borde ta reda på. Framförallt om man tänker importera 50 maskiner.
Vad är det för problem med lidls plasmaskärare?
Varför anser du att den inte lever upp till CE-märkningen?
Vad är det som bryter mot standard och vilken standard?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
F
F fixarpelle skrev:
Vad är det för problem med lidls plasmaskärare?
Varför anser du att den inte lever upp till CE-märkningen?
Vad är det som bryter mot standard och vilken standard?
IEC 60974 heter standarden. Jag tänker inte gå in på vad och varför jag anser att Lidl inte uppfyller kraven öht.

Det är väl mindre problem om man köper en pryl till sig själv men att stå som importör om nåt händer kan vara mindre kul men risken att det händer är väl relativt liten.

F fsn skrev:
IEC 60974 heter standarden. Jag tänker inte gå in på vad och varför jag anser att Lidl inte uppfyller kraven öht.

Det är väl mindre problem om man köper en pryl till sig själv men att stå som importör om nåt händer kan vara mindre kul men risken att det händer är väl relativt liten.
Man kan ju tycka att du kan sticka ut hakan och länka till ett ställe där man kan faktiskt kan läsa hela dokumentet? :thinking:

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Sånt document får man pröjsa för
1500-2000:- gissningsvis

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Bowser
F fsn skrev:
.
Lite magstarkt tycker jag att hävda att en produkt är skit och fusk utan att ens kunna förklara varför?
Att hänvisa till en standard som ingen kan läsa stärker ju inte ditt påstående heller.

• Gilla
sa7ato och 4 till
  • Laddar…
S
Att hänvisa till relevant elsäkerhetsstandard är väl snarare något som stärker påståendet!? Nu har jag inte just den standarden då jag inte utvecklat nån utrustning som faller under den, men jag kan mycket väl tänka mig att det finns en hel del puckar som är svåra att uppfylla i en 1500 kr plasmaskärare...

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Anledningen till att man inte kan länka till dokumentet är för att man bryter mot lagen att sprida den.
De kostar runt 1000-3000 kr. Du får du en personlig kopia. Du behöver dessutom ganska många olika standarder för att göra en komplett ce-märkning. Och "de" (EU:s sköna dokumentskrivare) älskar att korsreferera så att du behöver köpa extra många "bilagor".

Det är en ganska absurd byråkrati kring CE-märkningen. Så kan ni absolut ingenting om detta så är det ju ganska magstarkt tycker jag att hävda att någon annan ska begå en brottslig handling bara för att du ska kunna läsa i standarden att Lidls produkt inte uppfyller kraven.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Men åter on topic, kul initiativ Jarlingar! Mitt garage är tyvärr fullt också. Annars hade man ju alltid varit sugen på en ny kul pryl :)

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.