Kom just på att jag betalar 12973/mån för mitt boende och det blir 155676/år + underhållsarbete, därför har vi dragit in på tidningen ;D

Vadå tekniken tagit ett steg tillbaks.

CarMan skrev:
1200:- + 2400:- för att kuna se 2 kanaler i samma hushåll :-[
Det kostar fortfarande bara 160 kronor i månaden (Radiotjänst) för att kunna se minst tre kanaler samtidigt (1, 2 och TV4).

Varför blandar folk ihop betalkanalerna med digitaltv. Det faktum att vi inför DigitalTV MÖJLIGGÖR för alla att få betalkanaler (sådana kanaler man måste betala extra för) men det KRÄVER inte av nån att köpa dessa kanaler. Visst du måste ha en TV tuner som är digital istället för analog men detta kan du köpa som en extra box om du inte vill skaffa ny TV.

/Gojan

Gojan skrev:
Vadå tekniken tagit ett steg tillbaks.

Det kostar fortfarande bara 160 kronor i månaden (Radiotjänst) för att kunna se minst tre kanaler samtidigt (1, 2 och TV4).

Varför blandar folk ihop betalkanalerna med digitaltv. Det faktum att vi inför DigitalTV MÖJLIGGÖR för alla att få betalkanaler (sådana kanaler man måste betala extra för) men det KRÄVER inte av nån att köpa dessa kanaler. Visst du måste ha en TV tuner som är digital istället för analog men detta kan du köpa som en extra box om du inte vill skaffa ny TV.

/Gojan
som det ser ut idag så kan man inte se alla kanaler samtidigt. Analogt marksänt är på väg att försvinna, har du inte hängt med ?
försök att titta på svt 1 & spelain svt 2 när inta analoga finns kvar.

är detta et steg framåt eller bakåt?

Men det är ju bara nu i brytningen mellan analogt och digitalt. Så är det alltid vid stora förändringar. Om vi alltid fegade så skulle vi inte komma någonstans.

Var precis samma sak när den andra kanalen kom. Många fick köpa en extra dosa som ned-konverterade 2an till 1an osv. Andra upptäckte att deras nyinköpta TV som var "förberedd" för en extra insticksmodul, inte riktigt var kompatibel etc.

Är detta något vi ångrar?

Om några år är denna lilla sak bakom oss och vi kan koncentrera oss på alla fördelar med den digitala tekniken.

CarMan skrev:
Det är inga problem att göra det.

Håller helt med !! 8)

jag vill ju ha en boxer som kodar av alla kanaler samtidigt & sen sänder dom till tv:n. då kan jag ha en boxer & ett abonemang, & byta kanal på tv:n

General Failure skrev:
Det är inga problem att göra det.
& hur gör du det i dagsläget?

För att kunna göra det måste du ha en box med dubbla tv-tuners i, sen har säkert Tlovskog nån annan smart idé hur man kan göra det :)

CarMan skrev:
& hur gör du det i dagsläget?
På samma sätt som man gör för analoga sändningar. En mottagare som spelar in ena kanalen och en annan mottagare som visar andra kanalen.

Tekniken går faktiskt framåt. I stället för att sända en kanal per frekvens så sänder man i digitala marknätet 4-5 kanaler per frekvens. Det går att spela in/visa alla kanaler samtidigt som sänds på samma frekvens om man bara har rätt typ av mottagare/avkodare. Teoretiskt sett så kan man alltså klara sig med 4-5 ggr färre mottagare genom att byta från analogt till digitalt.

wolfpack skrev:
De alla vill ha är ett system som passar alla, men det ska bli intressant att se hur staten ska kompencera svenska folket när dom tvingar fram att alla måste skaffa en digitalbox för att kunna se tv i framtiden ( jag vet att detta inte gäller alla , men till 99% alla som bor i villa eller radhus )

Nä 2 boxer boxar åt varje hushåll, med "fullt utbud" o inga licensavg det skulle bli succe jag lovar.
En god tanke men Svenska staten får sina pengar från Svenska folket. Eftersom staten har en viss administration för att hantera något sådant här så blir det här förslaget bara dyrare för dig. Däremot kan man tänka sig att ha någon form av utjämningspolitik för att se till att de som verkligen inte har råd med 700 kr för billigaste mottagaren kan få den i princip gratis.

CarMan skrev:

är detta et steg framåt eller bakåt?
I dag så tittar du på en kanal med din TV som har en analog tuner och spelar in den andra kanalen med en video som har en analog tuner.
I morgon så tittar du på en kanal med din TV som har en digital tuner och spelar in den andra kanalen med en inspelningsmaskin som har en digital tuner.

Vad är skillnaden annat än att du har analoga tuners i den analoga världen och digitala i den digitala?

/Gojan

Gojan skrev:
Vad är skillnaden annat än att du har analoga tuners i den analoga världen och digitala i den digitala?
Skillnaden, som man gärna glömmer bort, är att de flesta TV-apparater har en inbyggd analog mottagare. Det är väldigt få, om ens några, TV-apparater som har inbyggd digital mottagare.

wolfpack skrev:
De alla vill ha är ett system som passar alla, men det ska bli intressant att se hur  staten ska kompencera svenska folket när dom tvingar fram att alla måste skaffa en digitalbox för att kunna se tv i framtiden ( jag vet att detta inte gäller alla , men till 99% alla som bor i villa eller radhus )

Nä 2 boxer boxar åt varje hushåll, med "fullt utbud" o inga licensavg det skulle bli succe jag lovar.
Så höjer vi skatten några ören till. I den allmänna konkursen så märks det ändå inte. ;)
Skämt åsido. Skippa snarare skattesubventionen av SVT och SR. Koda sändningarna och låt dem som vill betala för eländet. Sedan kan man låta det ingå i socialbidraget för de som inte skulle ha råd att se Melodifestivalen annars. Kommer garanterat att leda till en kostnadseffektiv och "en fri television".

mvh
David

Jag skulle aldrig köpa en dyr 42" tv idag, som har en gammal analog mottagare. Men tyvärr finns ingen som har digital dito att köpa. Frågar man hos en handlare
så får man en oförstående blick., och svaret "Vadå, du måste ju köpa en Digitalbox". Så då har man digital utsändning, digital extern mottagare, Analog Scart överföring "en bogsertross från 70-talet" in i sin nya fina
42" digital tv. Tillverkarna följer definitivt inte med tiden.

Enda moderna tv som jag sett heter hamax och är under godkännade från boxer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.