Byggahus.se
Som vid all förbränning måste röken hålla en temperatur av 7-800 grader för att sedan tillföras nytt syre vilket naturligtvis måste ske ovanför veden. Äldre spisar tillför all luft under veden vilket gör det svårt att få vedgaserna att slutförbrännas. I moderna köksspisar o kaminer är dessutom den tillförande sekundärluften förvärmd vilket gör att veden inte behöver kompensera för att höja förbränningsluftstemperaturen fullt ut. Elementärt.https://josefdavidssons.se/wp-content/uploads/2015/09/Nyhetsblad_4.pdf
 
C
Säkert väldigt elementärt, men jag ser inga tecken på att Westbo-spisen du länkade till fungerar på det sättet(?)
 
Även om Husqvarna 27/Westbospisen inte har nån sprängskiss så kanske du ändå kan se verkningsgraden i tabellen?

Vikt

115 kg

Bredd
560 mm

Djup
465 mm

Höjd
325 mm

Medeleffekt
5 kW

Verkningsgrad
79,7 %

Tillval
Oval inmurningsstos för bakanslutning, Oval/rund övergångsstos för toppansl
 
C
E exerg skrev:
Även om Husqvarna 27/Westbospisen inte har nån sprängskiss så kanske du ändå kan se verkningsgraden i tabellen?
I monteringsanvisningen för Westbo-spisen finns lite bilder där man kan ana spisens funktion:
https://www.spismiljo.se/images/Anvisningar/Westbo/WestboHva1827Anv.pdf

Angående verkningsgraden kan man notera att siffran är Wesbo:s egen och att den inte är validerad av någon oberoende part. Så den kanske man, likt biltillverkarnas uppgivna bränsleförbrukning, får ta med en nypa salt. Det är ju inte osannolikt att det är en glädjesiffra som endast går att uppnå under optimala förhållanden i en kontrollerad labbmiljö.

Om den sedan ser likadan ut inuti som en gammal vedspis så bekräftar det ju bara "kamindoktorns" uppfattning i artikeln.

Notera att han aldrig påstår att en vedspis är en särskilt optimal ur prestandssynvinkel. Tvärtom är han ju uppenbart tveksam till hur en del godkända spisar kan uppfylla kraven. Det man kan fundera på är hans slutsats att sotaren kommer att släppa igenom dem eftersom det finns godkända spisar av samma eller sämre konstruktion.
 
Bilar testas av certifierade laboratorier enligt en definierad körcykel. Så där är det inte mycket utrymme för glädjesiffror.

Jag är övertygad om att i alla tester av spisar och pannor så har man sett till att ha optimala förhållanden. Det är inte lätt att få samma resultat i normal drift. Vissa siffror är direkt vilseledande.
 
Har en Idun No1 av den typ som beskrivs i nyhetsbladet i inlägg #16. Fungerar bra. Men det är ju svårt att veta både verklig verkningsgrad och hur den presterar mot en gammal spis utan sekundärluft då jag inte har någon i samma typ av installation att jämföra med.
 
C
Jag tar tillbaka mitt påstående att Westbos siffra inte är validerad av någon tredje part då det faktiskt står i intyget att testet utförts av "Rhein – Ruhr Feuerstätten Prüfstelle. Rapport nr: RRF - 15 11 2566".

D Daniel 109 skrev:
Bilar testas av certifierade laboratorier enligt en definierad körcykel. Så där är det inte mycket utrymme för glädjesiffror.
Den uppfattningen tror jag du är ganska ensam om :) Om inte annat så kan väl ingen ha missat "dieselgate"?

Spisarna testas rimligtvis också mot en väl definierad standard. Men det är klart att tillverkarna tar till varje tillgängligt knep för att få så bra prestandasiffror som möjligt i dessa tester, vare sig det handlar om bilar, spisar eller något annat.
 
Jag vet att många har missuppfattat dieselgate. Det handlade tex inte om förbrukning alls.

Pannor certas säkert av test center, men marknadsföringen har de kört med verkningsgrader uträknade på egenpåhittade sätt. Det kanske är bättre i dag.
 
Testerna görs alltid med vinden i ryggen, vägd ved och enl uthållningsmetoden.Det räcker att verkningsgraden uppmätts under nån del av mätningarna.Men det är lika för alla.I verkliga livet är det annorlunda och vid varje vedinlägg får förbränningen en ordentlig dipp vilket ytterligare talar till vedspisens nackdel där vedpåfyllning krävs ofta.
 
E exerg skrev:
För de som absolut vill ha nostalgistuket finns det nytillverkning med ett bättre förbränningssystem som klarar de nya kraven och inte alls så mycket dyrare än en renoverad gammal dito. [länk]
Men om den är nytillverkade så är det ju ingen riktigt nostalgispis :geek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.