Ska ta och byta dörrar och fönster hemma. Jag ska dreva och använda bottningslist samt en fogmassa(närmast insida fönster.

Vilken vilka fogmassor kan man använda?

J
B buhu skrev:
Ska ta och byta dörrar och fönster hemma. Jag ska dreva och använda bottningslist samt en fogmassa(närmast insida fönster.

Vilken vilka fogmassor kan man använda?
Är det invändigt du tänker för lufttätheten?

J Jansson69 skrev:
Är det invändigt du tänker för lufttätheten?
Japp det är invänding och för att fönstertillverkaren rekommenderar det. Även svensk trä samt att mina gamla fönster är tätade på det sättet.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
J Jansson69 skrev:
Yes då är typ Sikacryl-HM/Sika Latexfog lämplig finns givetvis en massa olika fabrikat som fungerar med..

[länk]
Kan den stämma. Den har bara 12,5% rörelseupptagningsförmåga.
En fog runt fönster och dörr bör väl ligga på 25% rörelseupptagningsförmåga.

J
B buhu skrev:
Kan den stämma. Den har bara 12,5% rörelseupptagningsförmåga.
En fog runt fönster och dörr bör väl ligga på 25% rörelseupptagningsförmåga.
Det står..

”Om fogrörelserna överstiger ±10 % (drag/tryck) av fogbredden, rekommenderas högelastiska fogmassor typ SikaHyflex®-250 Facade”

Har du så stora rörelser?

Jag vet inte.

Ja sikaHyflex 250 Facade är ett alternatriv.

Jag funderar på att använda Casco Paint flex. Den har en bra prislapp men vill ha rätt produkt för ändamålet.
https://bauhaus-api.perfioncloud.com:8443/Perfion/File.aspx?id=38b8e2b2-27a5-41e7-9c7b-627b5431017e

PRODUKTBESKRIVNING
Casco® PaintFlex är en 1-komp. allround elastisk fogmassa av hydroflex teknologi för fogning innan målning, rörelse- och anslutningsfogar.Ger en vattentålig fog som inte gulnar. Mycket lämpligsom målarfog tack vars sin höga elasticitet och godaövermålningsbarhet. Har god vidhäftning mot de flesta förekommande byggnadsmaterial.
Rörelseupptagande förmåga ±25 %. Vid användning utomhus i nordiskt klimat, kontakta Sika teknisksupport.

ANVÄNDNING▪
Utmärkt målarfog▪
Fogar och tätningar som behöver övermålas
Fogar runt dörr-och fönsterkarmar eller andra rörelse/anslutningsfogar inomhus.▪▪
Fylla sprickor och håligheter inom- och utomhus▪
Skall målas över utomhus.

EGENSKAPER / FÖRDELAR▪
Övermålningsbar▪
Elastisk och sprickfri▪
Rörelseförmåga ± 25%▪
Lättapplicerad kan glättas med vatten▪
Ftalatfri och låga emmisioner (EC1+ och M1)▪
God färgstabilitet

J
Köp o lägg den fogen som går dig att känna dig trygg, jag har aldrig varit med om att man fogar med dessa högelastiska fogmassor i det syftet som du avser..
Men kanske har du mer rörelser i ditt hus/fönster som kräver det..

Danalim tex. Contractor PF 552, Sealflex Hybrid 522 är andra alternativ.
Kontrollera att det är ISO 11600 25HM (Hög elasticitetsmodul) om du behöver det elasticiteten/rörelsen i fogen men även 20HM fungera bra runt dörrar och fönster.
Inomhus finns Danaseal Interior Hybrid 521 även om den endast har 20% rörelse då den vita fogen inte gulnar lika som de andra men om det ska byggas iför eller målas över så spelar det ingen roll.
Fabrikatet är inte så noga det är noggrannare att bottningslist används och att det blir rätt fogdjup mot fogbredd.
Närmsta byggvaruhus bör hjälpa dig att välja lämplig fog men även jula, biltema osv. har fog till detta.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.