Vilket smart vattensystem! :D(y)
 
Ligger storbrunnen också i strömfåran ännu längre ner? Jag läste första inlägget som att det var 300 m avstånd och 10-15 meter höjdskillnad mellan de två brunnarna längst till vänster, inte mellan nya brunnen och storbrunnen. Är det så?
 
Stickan56
R rävlyan skrev:
Ett filter kan du göra själv , ex . en större plasthink ( en s.k. rulle är lite starkare ) utan botten eller en massa hål och myggnät runt och några fina stenar som tyngs i botten , den kan inte flyta upp eftersom botten är ur , då ska utgående slang sitta ca 5cm från botten på hinken
Varför skall man krångla till saker och ting för en 50-lapp?

Stickan
 
R
Beror väl på hur mycket skit det ska stoppa , ett litet sätts igen ett stort räcker längre
 
G Guson skrev:
Ligger storbrunnen också i strömfåran ännu längre ner? Jag läste första inlägget som att det var 300 m avstånd och 10-15 meter höjdskillnad mellan de två brunnarna längst till vänster, inte mellan nya brunnen och storbrunnen. Är det så?
De två första brunnarna blir detca 20 meter mellan, detta är vid kallkällans mynning.

Sen slang 300 meter till gården, där en slavbrunn finns
 
Då kommer storbrunnen att fyllas tills den rinner över då?
 
Ja förhoppningsvis, eller det beror väl på hur hög den blir.. har svårt att tro att vattnet kan stå tex 1 meter högre än marknivån i brunnen, utan att det trycks ut genom brunnens botten?

Men jag har egentligen ingen aning:)
 
nu har jag larvat grävarn så nära kallkällan jag kommer pga skog (ca 30 meter ifrån)
nu i torrsommarn är det torrt i fåran och jag har grävt ca 2 meter djupt, men inget vatten.. bara fukt i marken jussom.

kanske är en nackdel att då lägga i en ring som ska fyllas med vatten innan det kan rinna ner till huset... det kanske bara blir en ny slang ändå...
 
vi har nu lagt slangen, men inte anslutit den ännu,

vi kommer skippa den extra brunnsringen och se om det går bra ändå =)
 
i helgen har vi anslutit slangen..

vi har även grävt bort allt kring brunnsringen, det var massa lera etc som bildats av årens löv och barr

när vi grävt bort leran porlade vattnet så fint ut bland stenarna, ca 40 cm "bakom" ringen.

vi grävde bort så vi fick in nya slangen in under ringen,

sedan lade vi stenar runt ringen och fyllde på med grovt sand.

det tog inte lång stund innan nivån var ca 40 cm ovanför slanganslutningen.


men flödet i andra änden av slangen var väldigt medioker... det rann väldigt lite, som en stråle ur en trädgårdsslang som man manuellt tömmer ut ungefär
vad kan nu detta bero på?

slangen är som nämnts ca 300 meter.

fallhöjden uppskattar jag till 10-15 meter.

kan det vara så pass mycket luft i slangen som ställer till det?

eller kan vi ha fått något veck eller sten mot?
det är nästan bara sand där slangen ligger så det känns inte troligt.. samtidigt som slangen ju är stenhård och väldigt tålig...
 
R
Du kan ha en mage någonstans , täpp till utloppet och vänta ett par timmar så kan ev luft vandra uppåt om det kan .
Stiger nivån då vid infarten så se till att den blir så hög som möjligt , gärna rinna över om det går .
Sen när du öppnar så är det mesta av röret fyllt och högt tryck , det gäller att få fart på vattnet så ev , luft följer med
då kommer häverten att jobba bra
Kan var så att när du startade nu så blev det slut i vattenmagasinet och luft kom in , suger det mer neråt än tilloppet ger så kan det bli problem med luft , då kanske det behövs en ventil som stänger vid låg nivå
 
tack för svar och bra förklaring!

mage är det en luftficka? eller är det en liten "topp" i slangdragningen?

för det är inte fall hela vägen, vissa sträckor är relativt plan, och bitvis är det gissningsvis bakfall.

ska testa täppa för utloppet och sedan släppa på.


vattenmagasinet har haft nivå högre än slangänden hela tiden från det att det nådde upp dit.


jag tycker det borde bli bra fart i en pem 32 ?
 
R
Mage är en liten böj neråt på slangen , det med ev bakfall och plant är inte bra , det kan dra bra i en 32 slang när häverten blir till
Dom sista 100 m bör det vara nedförsbacke på , det finns ett sätt att få lite fart på det . har du möjlighet att koppla på en slang vid utloppet med en bra nerdförsbacke ca 50 ,m och brant , det gäller då att fylla den med vatten och öppna kvickt då suger det ut all luft som finns uppströms , det kan ta ett tag innan all luft är borta , och sen koppla isär där du ska ha vattnet , då kommer det nog att rinna bra
 
små korta sträckor är det nog marginellt bakfall som sagt...

det finns iaf 2 skapliga utförslöpor på dessa 300 meter.

höjdskillnaden är 20-25 meter google earth om kollar meter över havet.

har tyvärr inte någon höjdskillnad på 50 meter vid utloppet.. (ingen slang heller för den delen)

kan man inte pumpa in vatten nedifrån från vanliga vattenkranen med tryck på 3-4kg eller vad det nu är? eller blir flödet för litet kanske...
 
R
Går bra att pumpa in vatten i slangen om du har bra fart på det , det du menar är att du har vatten i hydropressen som räcker att fylla slangen , går rätt många liter i en 32 , ca 0,7L/m hur gör du när vattnet tar slut innan den är fylld , klart att det går att prova , det är uppförsbacke och luften vill dit , pumpa i och vänta någon timma så det får klucka så långt det går
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.