Hej
Idag, hux flux, gick elen i en tredjedel av vårat hus.
Det visade sig att säkringen in till huset för en av faserna gått. Men inte bara säkringen hade gått. Även vad jag tror kallas botten-platta verkar vara sönderbränd.
Jag ringde vattenfall som har hand om elen fram till elskåpet och de sade att jag måste vända mig till en elektriker för att få detta åtgärdat. Eventuellt måste elektrikern kontakta vattenfall för att få elen avstängd.
Lite förbryllande för mig är att det brunnit sönder så pass som det gjort. Jag tänker mig att bara säkringen borde gått.

Vad tror ni (mellan tummen och pekfingret) det kostar att få det fixat?

Vad sjutton kan ha hänt egentligen som kan orsakat detta? Borde jag vara rädd att det t ex kan börja brinna i värsta fall?

De goda nyheterna är att större delen som kyl, frys och värme (elgolvvärme) verkar funka. Spisen funkar dock inte. Jag tror hydroforen och ett vattenfilter verkar ha ström. Fortfarande är jag osäker på om vattenpumpen har ström, det återstår att kolla.

Jag vet att varmvattenberedaren är en trefas beredare. Tror ni den kommer funka om den bara har två faser?

Tacksam för kommentarer.
/Fredrik

PS internet funkar, phu! Annars hade det nog varit totalt kaos/uppror i familjen.

• En trasig säkring hålls av en hand framför ett elskåp med två elmätare märkta Vattenfall och flera kablar och anslutningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det fixar eliktrikern på 20-30 minuter

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Arbetsmässigt är det oftast ett snabbjobb, max en timme.
Många firmar har en mindebitering på två timmar.
Timpriset: 600-1000 kr
Servicebil: 500 kr
Restid: ?

Att porslinet på passkontakten/bottenplattan har lossnat behöver inte bero på värmeutvecklingen som uppkommer vid glappkontakt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tusen tack för svaren.
Det låter ju väldigt lovande.

A
Det brukar nästan alltid handla om dålig kontakt pga t ex säkringshuven inte varit ordentligt iskruvad. Det ger ett högt övergångsmotstånd med en onormal effektutveckling i form av värme på stället. Grejerna ger ju med sig till slut då.

Det är ett vanligt fel. De flesta hushåll och bostäder har ju en fungerande elanläggning där inte huvudsäkringar löser ut var och varannan dag. Kanske aldrig. Det gör ju att de sällan behöver kontrolleras och ett sådant fel kan pågå över lång tid.

Vvb borde fungera tvåfasigt med en lägre effekt som följd.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
De 3 fas maskiner du har kommer inte att fungera , ev kan de även ta skada vid en förlust av en fas.
3 fas maskinerna brukar vara de som har 3 proppar över varandra på säkringstavlan.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
De 3 fas maskiner du har kommer inte att fungera , ev kan de även ta skada vid en förlust av en fas.
3 fas maskinerna brukar vara de som har 3 proppar över varandra på säkringstavlan.
Hej,
I mitt fall har jag bara, en, hyfsat ny varmvatten-beredare, som går på tre faser.
Så här, ca 10 timmar senare, ser det ut som om vi fortfarande får varmvatten.
Jag hoppas att den inte tar någon skada.
Förhoppningsvis får jag tag på en elektriker inom kort som kan lösa problemet.

J Jonas928 skrev:
För tex en trefasmotor så brukar man ha ett motorskydd installerat just för att skydda motorn för fasbortfall.

För andra maskiner används ofta nollspänningsutlösare främst för att skydda användaren.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Mikael_L
F fredand44 skrev:
Hej,
I mitt fall har jag bara, en, hyfsat ny varmvatten-beredare, som går på tre faser.
Så här, ca 10 timmar senare, ser det ut som om vi fortfarande får varmvatten.
Jag hoppas att den inte tar någon skada.
Förhoppningsvis får jag tag på en elektriker inom kort som kan lösa problemet.
Varmvattenberedare tar ingen skada av bortfall av någon fas, möjligen värmer den långsammare eller inte alls, men ingen skada.

Det är trefasmotorer som är det farliga att försöka köra med en fas borta.
Kolla så att din vattenpump går på en fas (har en enda säkring), annars bör du stänga av alla tre säkringar till den så den inte tar skada.
Och kör inga vedkapar, kompressorer eller annat som kan ha en trefasmotor.

• Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Tusen tack för svaren. Skönt att höra att VVB:n inte bör pajja.
Vattenpumpen är en enfas pump.
Så tur i oturen är att den minst viktiga fasen föll bort.
Kyl, frys, vvb(trefas), ugn (tvåfas), micron, kaffebryggare, vattenfilter och vattenpump låg på de andra två faserna.
Spisen (tvåfas) låg dock på den som föll bort.
Nu ska jag se om man kan hitta en elektriker som har tid i veckan att komma och fixa.
Mvh
Fredrik

Det går att sätta i en säkring fastän porslinet är borta.
Däremot så kan botten i passkontakten vara så sönderbränd så att det blir dålig kontakt, med tanke på hur säkringen ser ut så är risken stor att passkontakten ser likadan ut.

Låg belastning under kort tid kan fungera.

Det ser ut som att du eventuellt har en delbar PEN-plint av tveksam modell. När du ändå har elektrikern där kan du passa på att be hen bygla över PEN-Plinten. Borde inte kosta mer än några enstaka kr extra och minskar risken för ett extremt ovanligt men väldigt farligt fel

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Wow, intressant! Förhoppningsvis kommer elektrikern vid 11-rycket idag. Är det plinten till vänster om proppen jag skruvat ur du menar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.