1 768 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Bostadsrätt takbyte
Hej, eftersom att det här handlar om vår bostadsrätt (radhus) så kanske det är helt fel forum att fråga i men tänker att ni har god kunskap ändå här inne.
Det är så att om ett år ungefär ska de byta taken på våra radhus enligt föreningsstämman. De kräver dock att man ska ta bort allt inom 2 meter från fasaden och verandratak osv. Vi har en inglasad altan med plasttak så att röja bort det kan vi omöjligt göra utan att behöva bygga om igen. Hur fungerar det här? har de rätt att kräva demontering av våran inbyggda uteplats? Självklart är det ett godkänt arbete och inget vi bara slagit upp utan godkännande. Det känns väldigt drygt att behöva betala för att det ska göras om.
Det är så att om ett år ungefär ska de byta taken på våra radhus enligt föreningsstämman. De kräver dock att man ska ta bort allt inom 2 meter från fasaden och verandratak osv. Vi har en inglasad altan med plasttak så att röja bort det kan vi omöjligt göra utan att behöva bygga om igen. Hur fungerar det här? har de rätt att kräva demontering av våran inbyggda uteplats? Självklart är det ett godkänt arbete och inget vi bara slagit upp utan godkännande. Det känns väldigt drygt att behöva betala för att det ska göras om.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Normalt sett så gäller godkännande av tak över uteplats osv just med förbehåll om att om åtkomst behövs så får man ta bort detJ Josel skrev:Hej, eftersom att det här handlar om vår bostadsrätt (radhus) så kanske det är helt fel forum att fråga i men tänker att ni har god kunskap ändå här inne.
Det kanske funkar med en dialog och ställningen kanske kan sättas upp ändå, tex med ngt stödben om man bara tar bort någon enstaka takplatta eller liknande ?
Men ponera annars om man hade gjort större arbete på fasaden, då hade ni ju också fått demontera uteplatsen så jag tror man måste ta det arbetet tyvärr på samma sät som om man hade haft äganderätt och behövt lägga om taket och firman hade krävt 2m fritt runtom...
Fasaden har både målats om och bytts ut under tiden vi har haft altanen utan demontering. Även om vi tar bort plasttaket så kommer de ju inte in med stegar/ställningar på själva altanen pga stommarna..klaskarlsson skrev:
Normalt sett så gäller godkännande av tak över uteplats osv just med förbehåll om att om åtkomst behövs så får man ta bort det
Det kanske funkar med en dialog och ställningen kanske kan sättas upp ändå, tex med ngt stödben om man bara tar bort någon enstaka takplatta eller liknande ?
Men ponera annars om man hade gjort större arbete på fasaden, då hade ni ju också fått demontera uteplatsen så jag tror man måste ta det arbetet tyvärr på samma sät som om man hade haft äganderätt och behövt lägga om taket och firman hade krävt 2m fritt runtom...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Fast måste dom in på er altan då (förutom under sätllningsbyggandet?)J Josel skrev:
När dom vbäl har byggt ställningen så borde dom inte behöva det ?
Jag personligen tycker ju inte det, men jag har ju ingen koll alls på vad som behövs osv.. vi har lite som ett L-format hus på baksidan där altanen ”knyter ihop” huset så det inte är L-format längre. Jag tycker ju att de kan ställa ställningen på L-et men tänker att det kanske inte går pga säkerhet utan att de måste ha en ställning under sig?klaskarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Är inte helt med på vad du menar med stälal ställnigne "på L-et" - jag tror nog dom behöver markkontakt. Men det borde ju som sagt gå att demontera ngn takskiva eller liknande för att uppnå det - om inte ställningsbyggarna kan se att dom kan ställa sin stälning ovanpå taket precis ovanpå en stolpe tex (om det är ett solitt tak).J Josel skrev:Jag personligen tycker ju inte det, men jag har ju ingen koll alls på vad som behövs osv.. vi har lite som ett L-format hus på baksidan där altanen ”knyter ihop” huset så det inte är L-format längre. Jag tycker ju att de kan ställa ställningen på L-et men tänker att det kanske inte går pga säkerhet utan att de måste ha en ställning under sig?
Men tala med föreningen om ni kan försöka lösa detta med byggarna istället för att riva allt om det inte skulle behövas. Dock får ni vara beredda på att riva om det inte går förstås
Hur detta hanteras borde ha tagits upp i det beslut som föreningen fattade när arbetet på er altan godkändes av föreningen. Det vanliga är att man ställer som krav att demontering görs vid underhållsbehov, men det kan ju vara annorlunda i ert fall. Det kan hända att detta är inskrivet i föreningens stadgar. Det kan finnas andra tekniska lösningar som gör det möjligt men som gör arbetet dyrare. En kompromiss kanske kan vara att ni står för dess ökade kostnader om det innebär att ni inte behöver demontera något.
I vår förening skrivs det förbehåll på utbyggnader. Ägaren av bostadsrätten, även kommande ägare, får själv bekosta demontering för åtkomst, alternativt merkostnaden för alternativ om det är möjligt, tex bomlift eller liknande.
Klicka här för att svara