Jag och hustrun har bestämt oss för att flytta, och då tänkte jag som så här att det måste ju vara enklare att genomföra ett byte (med pengar emellan förstås om det behövs), än att gå på tusen visningar och genomföra försäljning etc etc...
Naturligtvis är vi inte ensamma om denna tanke.

Så min fråga är helt enkelt; Är det någon som känner till en bra sajt, eller annan lösning, för att genomföra ett bostadsbyte?

Om någon är intresserad så finns det ett fräscht parhus i en mindre ort i Västergötland, och vi söker efter en bostadsrätt eller villa i centrala Borås eller Göteborg.

:)

Jag är också intresserad. Men vi har ett nyrenoverat hus i en mindre ort i Småland och vill ha något i Malmö/Helsingborgs området.

Att det skulle vara enklare, har jag svårt att se.

När du köper en ny bostad och säljer en annan. Då tittar du på hundratals tillgängliga bostäder på nätet, du går på 10 - 100 visningar, du bjuder på några olika. Och till sluta har den processen givit dig en bostad som du gillar och som passar din ekonomi.

Sedan skall du sälja din egen, hundratals tittar på den på nätet, visningar budgivning osv.

Men skall du byta med någon annan så måste du ju matcha både köp o sälj, vilket ger typ en miljon fler kombinationsmöjligheter, med i slutänden bara en som passar. Är det då dessutom en flytt mellan två orter så minskar sannolikheten för en matchning till nästan obefintlig.

• Gilla
pelpet
  • Laddar…
Hempularen har helt rätt. Bara i det här fallet så krävs det att du hittar någon/några som uppfyller följande krav.

- Vill flytta till er ort.
- Har en bostadsrätt eller villa i centrala Borås eller Göteborg.
- Deras bostad ska passa er, dvs ligga i rätt område, lämplig planlösning, rätt standard osv.
- Er bostad ska passa dem, dvs ligga i rätt område, lämplig planlösning, rätt standard osv.
- Era flyttar måste passa ihop tidsmässigt.
- Ni ska komma överens om priset på båda bostäderna.

Dvs i princip ogörligt. Men visst, lägg ut en blänkare på facebook och blocket och testa, det är nästan gratis. Skulle ni mot förmodan lyckas så sparar ni, och de andra, kanske in en 50k i mäklarkostnader var.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.