26 470 läst ·
236 svar
26k läst
236 svar
Bostadsbubblan pressar ner kronan
[Skillnaden är stor. Incitamenten för att bita ihop och göra vad du kan för att kunna bo kvar under en ekonomisk svacka är självklart större om du själv är helt ansvarig. I USA kunde du bara lämna nycklarna och tacka banken för lånetiden.L Lilllen skrev:En liten kommentar till skillnader mellan bostadslån i Sverige kontra USA. Som jag förstått det så var problemet i USA att folk kunde lämna sina hem om lånet överskred värdet på bostaden. Alltså har väl troligen inte låntagarna där något eget ansvar eller i alla fall inte så högt? I Sverige är vi ju personligt ansvariga för lånen, så bankerna är väl rätt safea. Men problemet är ju att vi som låntagare inte är det. Vi kan inte bara dra om vi skulle känna för det.
Så gick det som det gick. Där snackar vi bubbla som sprack!
Jo och hans efterträdare Erik Thedéen betraktas ju som en "hök" av många gurus så det blir sannolikt "stramare tyglar". Sen ligger det i sakens natur att en riksbankschef oavsett land aldrig vinner några popularitetstävlingar, en riksbankschef får ju korrigera politikers utsvävningar.Jonatan79 skrev:
https://www.riksbank.se/sv/press-oc...22/erik-thedeen-utsedd-till-ny-riksbankschef/
bubblan sprack pga handlandet med cmos, swoppar etc på börsen.Huddingebo skrev:
Och priserna sjönk inte alls som de nu gör i Sverige
ja, och de som är 30-år med barn och vill köp hus?Clarken37 skrev:Generellt är det en förlustaffär att binda rent historiskt. Det är en dyr försäkring. Man betalar för en säkerhet. Men om ”olyckan” är framme får man betalt för det.
Ungdomar får helt enkelt köpa sådant de har råd med i områden de har råd med.
Här är en perfekt första lgh. Går nog att få lite under 1 msek
[länk]
Kanske 800k i lån. Det ger en boendekornad på ca 3800 kr i mån ink allt efter ränteavdraget vid 4% ränta. Skillnaden mellan 1-4% ränta blir 1400 kr per mån. Dvs rätt försumbart vad som händer med räntan
Kan länka 100-tals sådana här lägenheter runtom i Sthlm. Och det är Sveriges dyraste stad. I en medelstor stad som tex Norrköping kryllar det av lägenheter som går för knappt 500k
[länk]
men du verkar ju fortfarande inte fatta vad jag skrev om att man borde ta bort möjligheten att binda. Jag band för det var lägre än rörligt så det stämmer ju inte. Jag har mer i lån än de flesta men kommer inte bli drabbad av inflationen. Vanliga priser i affären/bensin mm kompenseras genom att jag har fått högre lön.
Tycker att alla ska vara med och bidra. Endast rörliga lån och man får förhandla om räntan.
varför ska du ta bort den möjligheten? Ska du förbjuda försäkringar också? Alla har möjlighet att binda, oavsett inkomstläge. Väljer man att inte göra det kan man förlora på det. Har man en mycket känslig ekonomi får man väl ta sitt ansvar och binda?J Johannes56 skrev:ja, och de som är 30-år med barn och vill köp hus?
men du verkar ju fortfarande inte fatta vad jag skrev om att man borde ta bort möjligheten att binda. Jag band för det var lägre än rörligt så det stämmer ju inte. Jag har mer i lån än de flesta men kommer inte bli drabbad av inflationen. Vanliga priser i affären/bensin mm kompenseras genom att jag har fått högre lön.
Tycker att alla ska vara med och bidra. Endast rörliga lån och man får förhandla om räntan.
har du fått 10% länehöjning i linje med inflarionen är du en extrem avvikelse.
De som är 30 år och vill köpa ett hus kan enkelt göra det idag.
Hittar massor av sådana här objekt;
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-kragstalund-vallentuna-kommun-kragstalundsvagen-8-19274920
går nog att få för 3.7 msek idag. Går att köpa med två löner på 25k i månaden vilket är låga löner. Detta är också Sthlm, Sveriges i särklass dyraste stad.
du hittar liknande objekt i resten av Sverige mellan 2-3 msek.
vad är det för fel på detta? Ska vi verkligen gråta krokodiltårar över att 2 30-åringar med mkt låga löner inte kan köpa 200 kvm med jättetomt på Lidingö eller i Täby?
Priserna sjönk 25-30% i USA 2007-2009, inget extremt om det inte vore för konsekvenserna beroende på HUR bostadslånen hade "delats ut".Clarken37 skrev:
Och konsekvenserna för ekonomin blev förödande, USA börsen sjönk till under hälften. Hela världsekonomin påverkades, många konkurser och tom banker gick i KK.
Kreditförluster för så kallade subprimelån var starten. Sedan kan man pin-pointa hur många led i kedjan man vill. Men visst var den en hel rad av väldigt skeva/sjuka regler som skapade förutsättningarna.
Vår lilla pyspunka är inte i närheten av vad som hände i USA 2008. Vårat ekonomiska system, främst banksystemet är robustare och sundare i grunden. Speciellt jfm USA.
länk till din källa tack.Huddingebo skrev:
Priserna sjönk 25-30% i USA 2007-2009, inget extremt om det inte vore för konsekvenserna beroende på HUR bostadslånen hade "delats ut".
Och konsekvenserna för ekonomin blev förödande, USA börsen sjönk till under hälften. Hela världsekonomin påverkades, många konkurser och tom banker gick i KK.
Kreditförluster för så kallade subprimelån var starten. Sedan kan man pin-pointa hur många led i kedjan man vill. Men visst var den en hel rad av väldigt skeva/sjuka regler som skapade förutsättningarna.
Vår lilla pyspunka är inte i närheten av vad som hände i USA 2008. Vårat ekonomiska system, främst banksystemet är robustare och sundare i grunden. Speciellt jfm USA.
https://medium.com/atlasa/recession...out-when-to-buy-and-when-to-sell-3515b838e598
lägenheter backade 12% och hus 19% på den absoluta botten och ökade sedan snabbt igen. Kanske 15-16% ner på totalen dvs lägre än vad vi nu ser i Sverige.
Dina siffror har jag aldrig sett förr
Var på husvisning i Uppsala i går. 15 sällskap på plats, besokarna såg köpsugna ut och mäklaren såg nog ett snabbt avslut framför sig.
Inte alls som slutet av 2022 med få spekulanter och dyster stämning. Ska bli intressant att se vad slutpriset på det här huset blir.
I natt sprängdes en bomb i ett hittils lungt nybyggt bostadsrättersområde här i Uppsala. Säkert några fler barnfamiljer som börjar fundera på att flytta till hus i utkanten av stan.
Inte alls som slutet av 2022 med få spekulanter och dyster stämning. Ska bli intressant att se vad slutpriset på det här huset blir.
I natt sprängdes en bomb i ett hittils lungt nybyggt bostadsrättersområde här i Uppsala. Säkert några fler barnfamiljer som börjar fundera på att flytta till hus i utkanten av stan.
Den ökade segregationen bidrar till höjda priser på villor i många storstadsområden.Z ZipLock skrev:Var på husvisning i Uppsala i går. 15 sällskap på plats, besokarna såg köpsugna ut och mäklaren såg nog ett snabbt avslut framför sig.
Även om vilakvarter inte är totalt förskonade så är livet där ofta betydligt lugnare.
Fler och fler är villiga att använda en större andel av sin inkomst för ett tryggare boende.
Även det som driver utflyttningen från en del stora städer.
Då får vi importera mer så inte våra huspriser sjunker!Huddingebo skrev:
Den ökade segregationen bidrar till höjda priser på villor i många storstadsområden.
Även om vilakvarter inte är totalt förskonade så är livet där ofta betydligt lugnare.
Fler och fler är villiga att använda en större andel av sin inkomst för ett tryggare boende.
Även det som driver utflyttningen från en del stora städer.
Har gått i skola 12år i Tensta och bått många år i Rinkeby så jag har ju min ståndpunkt ganska så väl förankrad här om hur den förda politiken i längden påverkar samhället.Jonatan79 skrev:
"Vi såg det inte komma". -Jo det har varit uppenbart länge.
Större delen av hela min släkt har flyttat från Stockholm.
Men dessa flyttar påverkar ju också så...