importensketsig skrev:
Varken Jula eller K-Rauta i Umeå hade fått in någon Fein-dräpare än tyvärr, kollade idag. Jula-butiken skulle bara få 2st (!) verkade det som. Ingen aning om läget på Clas Ohlson.
Den finns på CO i Umeå! De skyltar inte med den däremot, så det är lite svårt att se dem. Ligger nästan längst till höger i raden av Boschmaskiner. Bladen hänger på en hyllgavel intill. Köpte några Bosch-blad där och testade i min MM häromdagen.

Ville bara tipsa om att Bauhaus i malmö nu har fått in komplett sortiment av blad till PMF 180 och MM1
Den enda blad jag inte hittade var det för kakel mm.

Själv slog jag till på ett 20mm bi-metall :D

/Wagis

bastuvagnen skrev:
Hej,

Nu kommer lite bilder.
Ser ju riktigt bra ut. Gillar speciellt bladet som tar vanligt bågfilsblad.
Funkar det bra att skära i metall med det?
Hur tjock plåt använde du i det fästet och vad är din erfarnehet, skall det var tjockare plåt?

Har du skurit ut bladhållarna med en 2D Laser maskin?
Kan annars tänka mig att det är lite pill att få till stjärnfästet.

Mikael_L
bastuvagnen skrev:
Hej,

Nu kommer lite bilder.

Bild1: Beskriver hur fästena ser ut. (Det till höger är en egen modell jag gjort för att kunna kapa av lite större/bredare metallrör mm. Där har jag nitat fast en bit av ett vanligt bågfilsblad.)
Bild2: Vilka sågblad jag kapat upp för att sedan nita fast
Bild3: Hur bladen ser ut efter att jag använt dem ett tag..;-)
Bild4: Några andra modeller på fästen jag passade på att göra när jag ändå höll på.

Mvh Bastuvagnen
Är det typ vanliga bågfilsblad du använder?
Hur fungerar det i så fall, dom är ju konstruerade för avverkning åt endast ett håll.
Ja det kanske fungerar bra! Men jag undrar, då dom monterade på en sån här maskin kommer att dras "tillbaka" med tryck mot arbetsstycket.
+ att dom kanske vill vandra iväg ...

Hej,

Jag hade 1,5mm rostfritt liggande så det blev det jag använde och det fungerar bra. Men 2 mm fungerar nog lika bra men tjockare än det tror jag inte blir så bra. (Det är ju trots allt en maskin för lite mindre arbeten, annars kan man ju ta vinkelslipen).

Utskärningen har jag gjort med laser (AutoCad ritning på fästena finns .;-).

Det är ett vanligt bågfilsblad jag använt, som jag hade hemma,. Vet ej exakt antalet tänder mm. Testa ett annat först men det gick inte att borra i utan det sprack, men sedan hittade jag ett som var mjukare och som det gick att borra i. Har inte använt det så mycket men de få gånger jag har använt det så har det fungerat bra för mig. Har inte upplevt att det vandrat iväg..men som sagt jag har inte använt det så mycket.

Har mest använt fästet för trä och det tycker jag fungerar mycket bra. Men det gäller att ha rätt dimension på popnitarna för annars kommer de att vibrera loss och därefter gå av.

Mvh Bastuvagnen

Har lekt lite.. Blev kanske inte supersnygg men det funkade..
Tag ett styck bosch-blad, en dremel(kopia) och 1 st diamant-slipstift, 2,5 mm ca.
Kör upp fyra spår i bladet, inpassa mot multimastern. Voila.
Med denna lösning går det bara att vrida bladet i 90-gradersintervall, men 4 spår till så skall det funka även på 45 grader.

Tog ca 10 minuter, men då var slipstiftet kass. Skall fixa nytt, då skall det gå på två minuter tror jag. Passar som handen i handsken.

Bilder nedan.

• IMG_1567.jpg
  • IMG_1568.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1569.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1570.jpg
    Skapa konto
Tack både bastuvagnen och pason_67 för beskrivningarna och bilderna.
Nu är jag riktigt inspirerad på att göra egna blad.

Vi får hoppas att Bosch nu tar sig i kragen och lanserar lite fler tillbehör då de verkar att med enkla medel få att passa till både MM1 och MM2.

Konkurens är det mest effektiva sättet att få ner priserna....

Hoppsan, nu börjar vi verkligen snacka, det där skulle tom jag kunna ge mig på direkt. Nice! Nu är det bara att vänta på att Bosch börjar ösa på med tillbehör. Lär ändå dröja innan de kommer upp i Feins nivå vad gäller det.

/A

pason_67: vilket höjdartips, tackar! Nu kanske jag svänger igen och måste köpa fläsk-Feinen istället för Boschen. Maskinen i sig är ju ok prissatt, bara man slipper köpa Fein-blad.

Håller med föregående talare! Dessutom får man ju en ursäkt att skaffa sig en Dremel om man inte har nån innan! :p

Är det någon som vet hur bra bosch bladen står sig mot Fein bladen? Jag äger varken den ena eller den andra, Eller är fein bladen så dyra att det lönar sig att göra "avkall" på bladen. det är ju ett precisionverktyg om jag har fattat rätt.
Jag har semipro och budget maskiner men riktiga blad och borrar för att jag har märkt att det verkar vara viktigare.

Nästa steg blir att konstruera en adapter. Vet hur den borde se ur men saknar maskinella resurser.

Ja, har idag provkört Boschen ganska mycket på mitt altanbygge, fruktansvärt smidigt o jacka ur för staketstolpar o dylikt, att man aldrig haft en sådan här maskin i åtanke tidigare e ju skamligt, de e ju som att skära i smör(nästan) när man börjar på.

Å som sagt, dom där omöjliga sågningarna e borta nu..................... :) :) :)

Mikael_L skrev:
Är det typ vanliga bågfilsblad du använder?
Hur fungerar det i så fall, dom är ju konstruerade för avverkning åt endast ett håll.
Ja det kanske fungerar bra! Men jag undrar, då dom monterade på en sån här maskin kommer att dras "tillbaka" med tryck mot arbetsstycket.
+ att dom kanske vill vandra iväg ...
Även E-cut-bladen är väl konstruerade för avverkning åt endast ett håll och det fungerar ju utan att vandra...

pason_67 skrev:
Har lekt lite.. Blev kanske inte supersnygg men det funkade..
Tag ett styck bosch-blad, en dremel(kopia) och 1 st diamant-slipstift, 2,5 mm ca.
Kör upp fyra spår i bladet, inpassa mot multimastern. Voila.
Med denna lösning går det bara att vrida bladet i 90-gradersintervall, men 4 spår till så skall det funka även på 45 grader.

Tog ca 10 minuter, men då var slipstiftet kass. Skall fixa nytt, då skall det gå på två minuter tror jag. Passar som handen i handsken.

Bilder nedan.
Tummen upp. Detta måste jag prova! Tackar för insprationen!

/Henrik

I en annan tråd hittade jag ett tips om en firma i usa som säljer till sverige.

Där har de just nu någon slags rea på en Fein multimaster RS för $199 plus ca $25 i frakt, det blir ju billigt.
http://www.rockler.com/product.cfm?page=16823

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.