4 776 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Bosch skruvdragare GSR 12
Sitter och kollar lite efter skruvdragare och har nu fastnat lite för Bosch.
Är det motiverat att lägga till de exta pengarna mellan en GSR 12V SD upp till GSR 14.4V SD.
Enligt specifikationerna så tycker jag inte det verkar skilja så jättemycket i prestanda men vad säger ni?
(Skulle väl ha postat detta under 'Verktyg, maskiner & fordon' men jag kunde inte logga in och skriva något där, moderator får flytta detta inlägg...)
Är det motiverat att lägga till de exta pengarna mellan en GSR 12V SD upp till GSR 14.4V SD.
Enligt specifikationerna så tycker jag inte det verkar skilja så jättemycket i prestanda men vad säger ni?
(Skulle väl ha postat detta under 'Verktyg, maskiner & fordon' men jag kunde inte logga in och skriva något där, moderator får flytta detta inlägg...)
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Har bara erfarenhet av tolvvoltaren, men den är väldigt bra i alla fall, det är helt säkert. Den är ju förstås svagare än en artonvoltare, men också lättare - självklart förstås. Och 14,4 är kanske en kompromiss?
Finns eller fanns en kampanj med tre batterier till den, och det är ju värt en del. Tror t.ex. Sernbrandts hade den varianten, men minns inte vad den kostade.
Finns eller fanns en kampanj med tre batterier till den, och det är ju värt en del. Tror t.ex. Sernbrandts hade den varianten, men minns inte vad den kostade.
Kör också med varianten med 12 V. Enbart positivt att säga om den. Det verkar skilja lite mellan olika GSR 12 V-varianter, men se till att hitta en med 13 mm-chuck och minst två batterier. Själv har jag två batterier och jag har aldrig haft några problem med att hinna ladda det ena innan man kört slut på det andra. Rekommenderas.
Jag har 14,4:an och är jättenöjd, lagom stark till det mesta och inte särskillt tung, sen har jag köpt till elhyvel, sticksåg, ficklampa och slagskruvdragare också (det finns vinkelslip med...) och det finns inte till tolvvoltaren, utom ficklampan då. Sen har jag ju visserligen upptäckt att 12voltsbatterierna passar i 14,4:an (inte tvärt om) men det blir mycket sämre prestanda...
För att borra i trä då antar jag, men det finns ju andra borr med mindre skaft som klarar det.
13mm stål är nog lite väl optimistiskt, har borrat en del 10mm stål med min 14.4Voltare och det går visserligen skapligt men helst vill man ha ändå mer kraft, åtminstone om man ska borra många och djupa hål.
13mm stål är nog lite väl optimistiskt, har borrat en del 10mm stål med min 14.4Voltare och det går visserligen skapligt men helst vill man ha ändå mer kraft, åtminstone om man ska borra många och djupa hål.
Har borrat rätt mkt hål i järn även med större diameter med c12 (faktiskt specad till 16 mm i järn....det är den ingen höjdare på enligt min mening) samt makita 6317D (också 12V)...och det har funkat bra. Bra, vassa borr är kanske ännu viktigare om maskinen inte är uberstark. Till alu funkar en mindre kraftig maskiner också bra. Men givetvis lämpar sig en lågvarvig nätansluten borrmaskin bättre.Gimbal skrev:För att borra i trä då antar jag, men det finns ju andra borr med mindre skaft som klarar det.
EDIT: vill dock tillägga att jag personligen ganska sällan har nytta av en 13mm chuck i förhållande till en 10mm...men de gånger jag har haft det behovet har det suttit fint, och det hade varit irriterande att sakna den.
Det är ganska vanligt att självmatande träborr, typ navare, har sexkantsfäste i dimensionen 7/16". Det betyder 11,1 mm, vilket gör att de inte går in i en 10 mm chuck. Jag använder såna ganska ofta när jag skall göra hål i regelverk för installationer. (Vp-rör, bland annat) eller göra 14 mm hål i karmar.
Det har ingen betydelse för dig om du är hemmaanvändare om du får 2 eller 3 batterier, såvida du inte behöver köra mera än en dag och inte kan mellanladda. Har en GSR12 med 2st 2.0 NiMH som nu är 3 år och det jag fått byta på garanti var plastknappen för rotationsriktning som gick av på mitten. Däremot skulle jag vara mera tveksam till att gå upp i vikt, där är mera så att jag nu sneglar på Boschs lillablå 10,4V för skruvdragning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden